Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Headset med 5.1


NoiseKiller

Rekommendera Poster

Köpte igår ett headset till datorn. Mest för att kunna köra Skype/Teamspeak vid eventuella spel men även för att skona övriga inneboende.

Kjell&Co hade ett slutet relativt billigt för 159 kr som gav förvånandsvärt bra ljud och en liten extra upplevelse vid spel (BF2).

Vad jag nu funderar på är om man skulle byta upp sig till ett surround-headset, så man verkligen får glädje av det vid spelande.

Är det någon som testat liknande dito och kan svara för om det fungerar bra eller ej?

Jag antar att man då använder 3 st 3,5mm-sladdar (1 mic och 2 st för fram/bak) - eller är det USB som gäller?

 

Tips och förslag på lämplig produkt mottages tacksamt.

Enligt Kjell&Co verkar följande produkt (monsterlänk) fått bra recensioner.

http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx?item=31590&path=3340000,4010000,4040000

 

| Noisekiller |

Pengar betyder inte ett lyckligt liv men bekvämlighet i ett olyckligt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med facit i hand. Det rockar!

Jobbigt att dra 4 st 3,5mm-sladdar från datorn i vindsförrådet bara. ;)

 

| Noisekiller |

Pengar betyder inte ett lyckligt liv men bekvämlighet i ett olyckligt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant. Själv är jag en "tvåkanalare" men det vore faktiskt roligt med lite 5.1 i spel. Skall jag uppfatta ditt inlägg som en "köprekomendation"?

 

-nisse

Ambivalent?

Well, yes and no.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja. Grejjen med surround är väl lite överskattad, däremot är det rejält bra ljudkvalité om man jämför med första headsettet jag köpte. Lite extra skönt med en volymkontroll för Front, Rear, Center å Sub... Går enkelt att justera ljudet efter önskemål.

Dessutom sitter det ruggigt skönt. :thumbsup:

 

För inte fasiken kan vänster avgöra om ett ljud kommer framifrån eller bakifrån? Det är väl hjärnans bedömning efter att ljudet nått båda öronen - och det borde kunna skapas lika bra med ett stereo-headset..?

 

| Noisekiller |

Pengar betyder inte ett lyckligt liv men bekvämlighet i ett olyckligt.

 

[inlägget ändrat 2006-02-11 21:04:24 av NoiseKiller]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv är jag en "tvåkanalare" men det vore faktiskt roligt med lite 5.1 i spel.

 

Själv spelar jag endast singelplayer och behöver därför ingen mic i lurarna. Har iaf två olika modeller 5.1-lurar; en ifrån Trust och en annan från Zalman, bägge med sina för och nackdelar. Jag håller inte alls med NoiseKiller om att surround skulle vara överskattat! Att ha ljud "runt hela skallen" ökar spelkänslan avsevärt och hjälper till väldigt mkt exempelvis för att avgöra från vilka håll fienderna kommer. 5.1-ljud i hörlurar fungerar, lurarna har inte bara två membran utan flera stycken och spelar alltså upp äkta surroundljud – inget simulerat "3D-ljud"... så känslan av att befinna sig mitt i spelet ökar markant.

 

Trust (föredrar jag mest)

http://www.trust.com/products/product.aspx?artnr=13960

 

Zalman

http://www.zalman.co.kr/eng/product/view.asp?idx=110&code=023

 

(I Windows ställer man in i "Egenskaper för ljudenheter", eller vad det nu heter, att man använder 5.1-högtalare i stället för hörlurar...)

[inlägget ändrat 2006-02-11 23:13:17 av RN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5.1-ljud i hörlurar fungerar, lurarna har inte bara två membran utan flera stycken och spelar alltså upp äkta surroundljud
Jo i teorin. Men om man funderar över hur örat/hörselgången är utformad kommer man fram till att ett öra inte kan avgöra riktning utan bara intensitet. 2 öron ihop med hjälp av lite hjärna avgör delvis riktning på ljud. Så hur f-n det funkar kan jag inte svara på - men gött är det. :)

 

| Noisekiller |

Pengar betyder inte ett lyckligt liv men bekvämlighet i ett olyckligt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så hur f-n det funkar kan jag inte svara på - men gött är det. :)

 

Ja jag vet inte heller hur det funkar... jobbar inte på nån Öron-näsa-hals-avdelning... ;) Men faktum är iaf att när man blir beskjuten av soldater rakt framför en i t ex Call of Duty 2 hör man tydligt hur skotten kommer just framifrån och även hur kulorna slår in i väggen bakom, och det är mäktigt. Likaså då skotten kommer snett från höger och de slår in snett baktill till vänster o s v. Nu när jag är van med 5.1-lurar känns iaf stereo bara platt och trist.

 

NWM får förresten förlåta mig men för mig känns Hifi bara som en urtidsödla från typ 70-talet..! Aj, slå mig inte!! ;) Jag lyssnar på musik i hemmabioanläggningen (5.1 givetvis) och njuter av att hela rummet blir uppfyllt av musik "överalltifrån"..!

 

Hm, törs jag posta inlägget... jo, nu postar jag! *klick*

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NWM får förresten förlåta mig men för mig känns Hifi bara som en urtidsödla från typ 70-talet..

 

Det beror nog på att du inte har lyssnat på något riktigt bra. Jag är inte alls motståndare till 5.1 men det blir ju så dyrt. Ett par bra högtalre kostar runt 30kkr paret, att köpa dubbla uppsättningar det blir dyrt det. Sedan tillkommer vettiga slutsteg för lika mycket och vi har spräckt 100kkr och det har jag inte råd med.

 

 

 

Aj, slå mig inte!!

 

Inte skulle jag slå en av forumets största resurser:)

 

 

Förövrigt så är jag helt inne på din linje med 5.1 ljud i spel, det är något visst med att höra gruset spruta i de bakre hjulhusen i ett rallyspel.

 

-nisse

Ambivalent?

Well, yes and no.

 

[inlägget ändrat 2006-02-12 08:59:33 av NWM]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det beror nog på att du inte har lyssnat på något riktigt bra.

 

Det kanske kan hända, ville egentligen faktiskt mest provocera och retas lite, he he. ;-)

 

Ett par bra högtalre kostar runt 30kkr paret, att köpa dubbla uppsättningar det blir dyrt det. Sedan tillkommer vettiga slutsteg för lika mycket och vi har spräckt 100kkr...

 

Och fy f-n... jag som tyckte jag hostade upp mkt pengar för min bil som kostade ca 85000..! Och 5.1-systemet i vardagsrummet tyckte jag var på gränsen till alldeles för mkt pengar att betala för, bara några j-a högtalare; närmare 4000. Baslådan räcker iaf och blir över för att väcka ett halvt villakvarter, minst sagt. Men nu råkar jag bo i lägenhet, på sjunde våningen, och har alltså sex våningar grannar undertill att bli riktig ovän med ifall hornen skulle växa ut i pannan på mig. ;-)

 

Inte skulle jag slå en av forumets största resurser

 

Vad skönt, då kan jag alltså kliva ur målvaktsutrustningen nu och ändå känna mig säker. :) Tackar för komplimangen förresten! Du är inte en så liten resurs du heller gamle Nisse. :thumbsup:

 

Ambivalent?

Well, yes and no.

 

Haha, tudelad jag? Absolut inte, jo ibland, eller nej, ja... :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vill minnas att det finns/fanns ett projekt/exjobb på högskolan här i Linköping som handlade om att förbättra ljudkommunikation från föraren i en bilkupé. Föraren har ju oftast inga problem att höra vad passagerarna i baksätet säger, men de kan inte höra föraren. Ett sätt var att använda en mikrofon och spela upp förarens prat i de bakre högtalarna i bilen, nackdelen var att det gav fel intryck, eftersom ljudet då kom bakifrån. Men om man fördröjde ljudet en liten, liten stund, så att, om än svagt, den första ljudimpulsen kom framifrån direkt från föraren, kunde man sedan förstärka bakifrån och hjärnan fick då intrycket att allt ljud kom framifrån, när det i själva verket kom bakifrån...

 

Jag tror nog att det är fullt möjligt att få hjärnan att uppfatta riktigt 3d-ljud med bara två högtalare, om man använder rätt audioakustiska modeller (som jag tror det heter) och avancerad signalbehandling. Fast jag antar att ljudkällorna i såna fall måste vara sant positionerade från början, även om de sedan blir hopmixade till enbart två kanaler, och inte någon sorts simulerad surround baserad på stereo t ex, då positioneringen inte finns där (även om stereoljudets riktningsinnehåll såklart också kan försöka analyseras och sedan extraheras, som jag antar att CMSS-3D gör?)

 

Men jag tror också att hjärnan kan skapa fasfel på ljud som kommer rakt framifrån eller bakifrån hur bra modellen än är, när det inte finns någon fysisk riktning att utgå ifrån, som i fallet med föraren. Då vet hjärnan att ljudet ska komma framifrån, men ett okänt ljud i ett spel kan hamna framför eller bakom, beroende på vad hjärnan råkar hänga upp sig på. Eller?

 

Jaja, intressant iaf med att det faktiskt finns 5.1-headset! Jag har ju kollat lite på headsets, främst för att användas i BF 2, men har inte köpt något än, och trodde att 5.1 enbart fanns i rena hörlurar. Poäng för att du uppmärksammade mig på det!

 

En fråga, hur funkar det med t ex EAX-effekter och liknande i spel och 5.1? Man vill ju inte köpa ett headset och få göra avkall på en funktion för en annan, utan vill ha båda, dvs både rumsinformation från EAX och riktningsinformation från 5.1 (om det nu är uppdelat så).

 

/ m

 

Edit Kan för övrigt säga att EAX-effekterna verkar vara lite nedtonade i BF 2, men att de kan ändras manuellt i en fil om man inte är nöjd med originalinställningarna (såvida man inte har X-Fi, då finns det en särskild panel för parametrarna, enligt vad jag förstått) Ska se om jag hittar länken som jag använde för att få lite bättre rumskänsla. Återkommer isf!

[inlägget ändrat 2006-02-12 17:06:30 av Stålis]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan för övrigt säga att EAX-effekterna verkar vara lite nedtonade i BF 2, men att de kan ändras manuellt i en fil om man inte är nöjd med originalinställningarna (såvida man inte har X-Fi, då finns det en särskild panel för parametrarna, enligt vad jag förstått)
Va!? Är det nåt användbart? Har noterat EAX-rutan i både BF2 och ljudkortets "Sound Effects" men jag hajjar varken vad det är bra för eller hur jag aktiverar det.

Orkar du leta fram länken vore jag glad. :)

 

[tillägg]

Enable EAX: If the Audio Renderer is set to Hardware, and you have sound hardware which supports Creative's Environmental Audio (EAX), you can tick this box to enhance the audio quality. Enabling EAX results in slight a reduction in performance, however the sound effects in BF2 become much richer and more realistic. Once again if you have hardware which supports EAX, I recommend you tick this box as it provides you with a good advantage in locating enemies for a minimal performance hit.

 

| Noisekiller |

Pengar betyder inte ett lyckligt liv men bekvämlighet i ett olyckligt.

 

[inlägget ändrat 2006-02-12 18:12:44 av NoiseKiller]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En fråga, hur funkar det med t ex EAX-effekter och liknande i spel och 5.1? Man vill ju inte köpa ett headset och få göra avkall på en funktion för en annan, utan vill ha båda, dvs både rumsinformation från EAX och riktningsinformation från 5.1 (om det nu är uppdelat så).

 

Själva ljudpositioneringen, eller rättare sagt den simulerade positioneringen på bara två högtalare, är egentligen bara ett arv från DirectX-komponenten DirectSound samt EAX 1. Inga andra effekter fanns än att man lurade örat höra ljud t ex bakifrån fast högtalarna i själva verket stod framför – inga effekter bortsett från ekon i t ex stora salar/grottor el dyl.

 

Med EAX 2.0 lades effekter på för att göra ljuden mer trovärdiga t ex på så sätt att det låter annorlunda ifall de hörs i ett öppet rum eller genom en vägg, i en sal eller trång korridor etc.

 

Genom Audigy och EAX 3.0 fick kortet möjlighet att spela upp ljud från olika håll ifrån fyra samtidiga olika ljudmiljöer. Ekande gevärsskott framifrån ute i det fria, dämpad skottväxling inifrån ett hus till vänster, granatexplosion nere i en brunn till höger och hur ljudet förvrängs av passagen upp genom den, gnisslet från larvfötter på en stridsvagn bakom en kulle bakifrån o s v.

 

Audigy är inte speciellt nytt vid det här laget (kom redan 2001 har jag för mig) men samtidigt inte särkilt gammalt heller. Creative har genom tiden uppdaterat dess drivare med att först programmera den med EAX 4.0-stöd och nu senast med mkt bättre OpenAL-funktionalitet. Bra för oss konsumenter, men nödvändigt för Creative med tanke på konkurrensen från kanske framförallt inbyggda ljudkretsar i moderkorten.

 

Fast jag kom på att det här egentligen inte var något svar på din fråga men JA; EAX och 5.1 funkar alldeles utmärkt tillsammans! :-) Har ett Audigy 2 med drivaren från jan 06 vilken gjorde att ljudpositoneringen känns smidigare på nåt sätt. Tycker övergången från t ex höger bak till höger fram hörs mjukare nu och inte "avklippt" i lika hög grad...

 

Jag är faktiskt grymt sugen på att skaffa ett X-Fi med EAX 5.0 och 128 hårdvarukanaler för att kunna få hela ljudbilden i Quake 4..! :-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Audigy är inte speciellt nytt vid det här laget (kom redan 2001 har jag för mig) men samtidigt inte särkilt gammalt heller.
La just över ett Creative Audigy i polarens handskfack för att han skulle kunna köra 5.1-headset men istället köpte han ett Logitech Stereo-USB och behövde inte kortet. Kanske skulle hämta tillbaka det så jag slipper köra på det inbyggda Realtec AC97, kan det göra skillnad tro?

 

| Noisekiller |

Pengar betyder inte ett lyckligt liv men bekvämlighet i ett olyckligt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske skulle hämta tillbaka det så jag slipper köra på det inbyggda Realtec AC97, kan det göra skillnad tro?

 

Ja det kan göra stor skillnad både vad gäller ljudkvalité och spelprestanda. Har också inbyggda kretsar från Realtek, både min och sambons dator har det, som inte alls används. I stället har jag ett Audigy 2 och sambon Audigy 1, bägge med drivaren från jan 06. Och förresten har svågern också inbyggda Realtekkretsar, disablade, till förmån för ett Audigy 2, och samma sak med lillebrorsan som har Audigy 1.

 

Inbyggda kretsar lämpar sig inte särskilt väl för spel. De har inte, och får inte heller ha, samma förmåga för spelljud som Creative vad gäller deras EAX-standarder. Creative leder utvecklingen gällande spelljud, nästintill ohotade som jag ser det. Andra korttillverkare får använda sig av deras EAX upp till version 2.0, men inte 3.0, 4.0 eller den nyaste 5.0. EAX 5.0 är det X-Fi som har stöd för.

 

Men att ljudkvalitén blir sämre är inte den enda anledningen. Inbyggda kretsar har sällan en egen ljudprocessor likt den Audigy har, vilket innebär att ljudberäkningarna måste skötas genom mjukvarukompilering och följaktligen processorn. Detta är till stor nackdel för spelprestandan. Tomshardware gjorde ett test för länge sen där de kom fram till att Realtekkretsen (tror att det var ALC650) orsakade en 15% lägre spelprestanda jämfört med hårdvaruaccelerationen genom Audigys egen ljudprocessor.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, jag hittade tyvärr inte länken, det visade sig vara svårare än att hitta en krypskytt på Sharqi Peninsula - ok, det är inte så svårt :-)

 

Men jag kollade på vad jag själv hade gjort, och det var så här:

I (installations-)mappen Program\EA GAMES\Battlefield 2\mods\bf2\Settings finns en fil som heter

Sound.con

 

Jag gjorde en backup av den filen, sedan öppnade jag den i en lämplig texteditor och ändrade följande rader:

rem ** Reverb and obstruction
vars.set sound-maxreverb 1
vars.set sound-reverb-steepness 0.55
vars.set sound-raylength 17

till

rem ** Reverb and obstruction
vars.set sound-maxreverb 3
vars.set sound-reverb-steepness 1
vars.set sound-raylength 17

och sparade. Om jag inte minns helt fel var det de värdena som rekommenderades för att inte få ett alltför överdrivet ljud. Du kan ju testa lite olika värden på skoj, när du väl har installerat ditt Audigy. Det finns fö många, många parametrar att ändra på i den filen, men klart bökigare än med en smidig panel, som alltså finns för X-fi.

 

Och vill du använda OpenAL-drivrutinen gör du så här:

Installera senaste drivrutinerna från Creative, Driver 02.08.0004:

http://se.europe.creative.com/support/downloads/download.asp?sOSName=Windows+XP&region=3&Product_Name=Audigy&Product_ID=4847&modelnumber=&driverlang=1053&OS=10&drivertype=0&x=29&y=14

- men!!

Do not install this driver for the Creative Sound Blaster Audigy LS or Sound Blaster Audigy SE audio device.

I mappen Program\EA GAMES\Battlefield 2 gör du en backup av filen BF2OpenAL.dll

Kopiera sedan filen OpenAL32.dll från WINDOWS\system32 till den mappen, och döp om den till BF2OpenAL.dll

 

 

Det är tydligen en del som har/har haft problem med EAX i BF 2, men det har jag inte upplevt. Och det verkar som att de flesta problemen är med Audigy 2 ZS.

 

Och så heter det psykoakustiska modeller - var lite snabb där igår! :-)

 

/ m

 

[inlägget ändrat 2006-02-13 01:00:52 av Stålis]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast jag kom på att det här egentligen inte var något svar på din fråga men JA; EAX och 5.1 funkar alldeles utmärkt tillsammans! :-)
Det låter väldigt lovande! :-) Då får det här bli är ett alternativ jag definitivt ska kolla på - känns ju roligare att köpa ett 5.1-headset för att ha i t ex spel än ett vanligt bara för att få mikrofonfunktionen. Antar att de inte har lika bra ljudkvalitet som riktigt bra hörlurar för att lyssna på musik i, men det har jag ju redan.

 

Jag är faktiskt grymt sugen på att skaffa ett X-Fi med EAX 5.0 och 128 hårdvarukanaler för att kunna få hela ljudbilden i Quake 4..! :-)
Håller med att det är lockande! Fast sedan är det det här med X-RAM. Läste en recension nyligen där X-RAM var bättre, men det hade inte nödvändigvis behövt vara så. För fanns det packades ljuden upp och avkodades i förväg, fanns det inte packades de upp och avkodas i realtid, och det innebär naturligtvis en fördel att ha gjort det innan - men det är alltså, enligt den recensionen, en delvis konstruerad fördel; ljuden kunde lika gärna dekomprimeras i vanliga RAM-minnet.

http://www.digit-life.com/articles2/multimedia/creative-x-fi-part3.html

 

EAX 5 verkar ha många roliga nyheter, som att t ex just i spel med headset kunna ge varje spelares röst en rumsklang beroende på var spelaren är för tillfället i spelet. Så så smånigom blir det nog ett X-Fi... :-)

 

/ m

[inlägget ändrat 2006-02-13 01:32:27 av Stålis]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu kanske denna fråga kommer lite Offtopic! Men efter Söndagens köprunda på Kjell så föll valet till slut på Ett USB headset! Stereo. Är det så att den blir ett eget ljudkort i datorn eller använder den det inbyggda. I ljudhanteraren kan jag välja USB headsettet och ha egna egenskaper för den.

 

Hmmmmm så frågan är blir ett USB headset som ett extra ljudkort?

 

 

----- ¨¨¨¨¨------

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu kanske denna fråga kommer lite Offtopic!
Hmpf - komma och sno min tråd på det där viset! Ta nu vägen förbi mig efter jobbet så jag får tillbaka mitt Creative Audigy tack. :)

 

| Noisekiller |

Pengar betyder inte ett lyckligt liv men bekvämlighet i ett olyckligt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmmm.. ljudkort? Kan inte minnas något sådant.. eller menar du det som du slängde ut på kungsleden i Borås för att kärringen jämte körde för långsamt..

 

Har inget annars...

;)

 

 

----- ¨¨¨¨¨------

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

eller menar du det som du slängde ut på kungsleden i Borås för att kärringen jämte körde för långsamt..
Kan det vara så att jag siktade på _dig_ för att _du_ körde för långsamt? :-P

Skämt åsido, i och med att du kan välja Skype över USB-headset och Winamp över högtalarna så har du olika ljuddrivrutiner och därför sannolikt olika hårdvara.

 

| Noisekiller |

Pengar betyder inte ett lyckligt liv men bekvämlighet i ett olyckligt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I denna något schizofrena diskussion :-) kan jag bara infoga att jag också försökt få klart för mig hur det funkar, bl a i en tråd här på forumet för ett tag sedan. Och eftersom jag inte fick något mothugg, tolkar jag det jag skrev då som sanning! ;-) Dvs

 

USB-headset agerar som egna ljudkort och har egna drivrutiner

 

Fördelar: portabilitet - kan anslutas till datorer utan ljudkort, ger samma ljudbild på olika datorer, olika processer i datorn kan använda ljud på samma gång, dvs det går att köra t ex Skype och kolla på dvd samtidigt utan konflikter

 

Nackdelar: dyrare än motsv utan USB - "slöseri" om man redan har ett bra ljudkort, kan också dra ner prestandan pga att mer systemresurser används, kan inte utnyttja effekter som EAX (iaf inte högre än EAX 2.0), vilket innebär att spel som har dessa inte får dem (krävs iofs Creativekort för det, vet inte hur stödet för OpenAL är)

 

En fördel med de USB-Sennheiserheadset jag kollade på var att det gick att koppla bort själva USB-delen (med eget ljudkort på), så att om man hade ett bra ljudkort kunde man utnyttja headsetet med det för att få EAX-effekterna, men även koppla in andra hörlurar i USB-adaptern.

 

/ m

 

 

Edit Tillbaks!

[inlägget ändrat 2006-02-13 15:12:25 av Stålis]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...