Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

skärm sladd


oioi

Rekommendera Poster

har en skärm som fått skärm sladden avklippt, tyvärr kan man inte byta ut den som ström sladden eftersom den alltid sitter i skärmen, kan man fixa den? öppna skärm kåpan, sladd kåpan vid ingången eller försöka ge sig på sladden?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag får fatt på en skärm med avklippt sladd börjar en varningsklocka ringa!

 

- Är skärmen stulen? Vid snabba "smash & grab" kupper brukar tjyven inte ha tid att skruva loss sladden. Det går fortare att bara klippa av den.

 

- Är skärmen trasig/slut? Jag brukar klippa av sladden på utrustning som är trasig för att inte jag eller någon annan ska koppla in den av misstag.

 

Oavsett detta så rekommenderar jag inte någon att öppna en skärm och börjar mecka om man inte vet vad man håller på med. I skärmen finns det högspänning (även när skärmen är avstängd) som kan vara livsfarliga.

Enklast kan vara att skala av stumpen som finns kvar och montera en ny kontakt och sedan använda en förlängningskabel om den kvarvarande sladden är för kort. Har man kvar den avklippta sladden kan man öppna kontakten så att man hittar vilka kablar som ska sitta på vilka stift. Om man inte har detta så måste man nog ha ett kopplingsschema. Det är svårt att gissa rätt på 15 kablar. I sällsynta fall kan detta framgå genom markeringar på kretskortet om man öppnar skärmen men, som sagt, VARNING för livsfarlig spänning.

 

Bäst är nog att lämna in den till någon som kan detta men det är kanske inte så listigt om skärmen är stulen ;)

 

---/samoht

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hi!

Hoppas att den verkliggen inte är stulen!! Jag utgick ifrån att det var sladden till nätet som var avklippt om sä är fallet så borde det vara max tre kablar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, jag hittade skärmen i grovsoprummet liksom jag hitta min gamla, eftersom sladden är avklippt så är den troligen trasig, men hoppades det fanns ett billigt enkelt sätt att testa, har kompisar som hittat 21 tum skärm och lcd skärm fungerande :P

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...