Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

USB 2.0-kortet känns inte av


uffetuff

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har ett problem med mitt nyinköpta USB 2.0-kort (PCI). Problemet är det att systemet inte känner av att jag har kopplat in det.

 

När jag hade skruvat in det i datorn så kände inte Windows av det automatiskt vid uppstart eller senare som det brukar göra när en ny maskinvara har installerats.

 

Har testat att koppla in både min iPod och digitalkamera till USB 2.0-kortet och båda de apparaterna känner av att de har blivit ihopkopplade med datorn. iPoden genom att den börjar lysa, dock inte laddas som den gör när jag stoppar in den i en av mina två USB 1.1-portar. Digitalkamernan känner också av att den kopplats in i datorn, men sedan händer inget mer, står bara "one moment" på kameradisplayen oändligt länge.

 

Jag har alltså en USB 1.1-styrenhet med två portar (tror den sitter direkt i kontakt med moderkortet på nåt sätt...). Till denna styrenhet har jag en trådlös mus/tangentbord ikopplad, testade den i USB 2.0-kortet nu också, men det funkade inte heller.

 

Jag har testat att koppla in min nya USB 2.0-enhet på två olika PCI-platser men inget nytt hände när jag bytte plats. Har kollat att det sitter i ordentligt och det borde inte vara nåt glapp eftersom min iPod och digitalkamera känner av att de är ihopkopplade med datorn.

 

Kortet som jag har köpt är av märket "SUNIX" och heter "High-Speed 480 PCI USB 2.0 Card" och inhandlades på Clas Ohlsson:

 

http://www.clasohlson.se/shop/store/printpage_wag.asp?COSID=CC664470BDB64421990E65E5130D26E8706432&CatPath=Eq0q1q3q848q34q557&IsCampaign=N&WAGID=16575&NoCache=2%2F9%2F2006+11%3A30%3A58+PM

 

Jag har en PC med följande specifikationer:

 

AMD Athlon 1,4 GHz

 

512MB RAM

 

OS: MS Windows XP Professional Version 2002 Service Pack 2

 

Jag undrar alltså varför jag inte kan använda USB 2.0-kortet? Kan det vara så att min dator är för gammal? (jag tror(begagnad) den är inköpt för ca 4år sedan)

 

Jag skulle bli väldigt tacksam om någon snäll och kunnig person upplyser mig om vad jag kan göra för att lösa problemet!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det står inte i något i manualen? Vad finns på CDn?

http://www.sunix.com.tw/it/en/Product_Detail.php?cate=2&class_a_id=34&sid=2#

Vet inte hur det är med det där USB-kortet, men i en del fall så ska man ju installera drivrutiner etc innan man stoppar i kortet för att det ska funka.

 

Här finns det tydligen någon drivrutin att ladda ner:

http://www.sunix.com.tw/it/en/DRIVER.php?cate=3&classnumber=2&usid2=91&usid1=34&Psid=2#top

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för ditt svar!

 

I manualen står det att om jag har Windows XP (vilket jag ju har) så ska jag göra följande steg.

1. Kontrollera att datorn är avstäng och att kabeln till nätaggregatet är urdragen.

2. Montera först kortet i ledig PCI-plats.

3. Starta datorn.

4. Drivrutinerna installeras automatiskt.

 

Skivan som medföljer verkar bara vara till för Windows-versioner före XP.

 

Jag har nu också testat att ladda ner de drivrutiner som du länkade till (tror det vara samma drivrutiner som fanns under Win98/ME-mappen på skivan). Det funkade inte heller.

 

Hur går jag vidare med felsökningen nu?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du inte kan testa kortet i någon annan dator, så vet jag inget annat att göra.

Kortet kan mycket väl vara trasigt. Reklamera det hos Claes Ohlsson.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...