Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Medlemskap i A-kassa?


TicoRoman

Rekommendera Poster

Jag har för för inte så länge sedan fått min första "riktiga" anställning (är inte så gammal). Det är därför dags att se sig om reglerna för A-kassa, fackförening osv...

 

Ni som gjort det här ett tag borde relativt enkelt kunna besvara på följande allmänna frågor:

 

1. Är medlemskap i A-kassa samma sak som medlemskap i fackföreningen? Eller är dessa skilda saker.

1b. Kan jag vara medlem i A-kassa, utan att för den skull vara medlem i facket?

2. Vad kostar det, ungefär (att "vara med i A-kassa")?

 

Jag tar gärna emot ytterligare råd som har med ämnet att göra.

 

Tack!

 

_________

TicoRoman - Anfall är bästa försvar

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Du behöver inte vara med i något fackförbund för att kunna vara medlem i en A-kassa. Fackförbunden har A-kassor där du kan vara medlem utan att vara tvungen att vara medlem i själva facket.

 

Medlemsavgfiten kan säkert variera, men tex SIF's A-kassa kostar 1248kr/år. Så det är bara att du kollar upp vilket fackförbund som passar din anställning och sen tittar på deras hemsida så står det där vad det kostar.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Är medlemskap i A-kassa samma sak som medlemskap i fackföreningen? Eller är dessa skilda saker.

1b. Kan jag vara medlem i A-kassa, utan att för den skull vara medlem i facket?

Man kan vara medlem i en A-kassa utan att vara medlem i en fackförening. Däremot så vet jag inte om man kan vara medlem i en fackförening utan att betala för en A-kassa om man inte studerar eller har fyllt 65.

 

2. Vad kostar det, ungefär (att "vara med i A-kassa")?

Det finns ju flera A-kassor, för akademiker lämpligen AEA, Akademikernas erkända arbetslöshetskassa. Så här står det på Civilingenjörsförbundets webbsida:

Alla medlemmar anslutna till AEA, Akademikernas erkända arbetslöshetskassa, betalar AEA-avgift, som år 2006 är 90 kr/månad (inkluderad i beloppen för ordinarie medlemmar ovan).
http://www.cf.se/CFWeb/valkommen/bli_medlem/medlemsavgifter.htm

 

Vet dock inte om samma belopp gäller för den som ansluter sig direkt till AEA.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

 

Jag skulle rekommendera dig att vara med i både A-kassa och facket. Då har du stöd av ditt fack när det är löneförhandlingar eller om du får problem, som gör att du måste ha hjälp av facket.

 

Det kostar heller inte så mycket.

Ett par hundralappar i månaden som dras på din lön.

 

...som Cytech skrev: Kolla upp med fackförbundet som matchar ditt arbete, så får du reda på hur mycket du ska betala i månaden.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Vad händer om du blir halvt ihjälskrämd, två gånger?"

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med.

 

CF har dessutom en rätt bra sak som ingår i medlemsskapet - inkomstförsäkring som täcker upp till 80% av lönen i, hmmm, ett halvår eller ett år eller nåt sånt. Just nu är det väl inget jag går och tänker på men när det skars som mest vilt tills för nåt år sedan kändes den rätt värdefull.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CF har dessutom en rätt bra sak som ingår i medlemsskapet - inkomstförsäkring som täcker upp till 80% av lönen

 

Det gör väl alla A-kassor (dock ett maxbelopp, eller är det just det som är unikt med CF, att det inte har nåt maxbelopp?)

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det gör väl alla A-kassor (dock ett maxbelopp, eller är det just det som är unikt med CF, att det inte har nåt maxbelopp?)

Ja och nej, de flesta A-kassor har en frivillig tilläggsförsäkring för att täcka upp till 80% av lönen utöver det som är taket i a-kassan, hos CF ingår den försäkringen.

 

Så i praktiken har du rätt i att alla täcker upp till 80% av ett maxbelopp, nämligen taket i a-kassan (ca 95% av detta betalas av staten och inte av a-kassan). Då taket ligger på ca 20000 kronor så blir maxbeloppet 18700 kronor som ska skattas och det är faktiskt att betrakta som en rätt låg lön i de regioner som har höga boende och matkostnader (och löner som är anpassade därefter).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och höjningen blev 60:-/månad på medlemsavgiften och försäkringen träder in på en gång du blir medlem.

 

Alldeles innan funderade jag på en frivillig variant men den kostade flera gånger så mycket och började inte gälla förrän efter ett år eller så.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och höjningen blev 60:-/månad på medlemsavgiften och försäkringen träder in på en gång du blir medlem.

Oj, när SIF införde det i sin A-kassa så var kostnaden motsvarande men det var 18 månaders karrens. Fast då var det mitt i dotcom-bubblan så jag antar att det var enda sättet att få det att gå ihop.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmmm, kollade villkoren nu och man måste vara medlem i 18 månader för att försäkringen ska falla ut.

 

Det var när de började med den som den började gälla på en gång (för dåvarande medlemmarna), men då hade jag ju redan varit medlem sedan urminnes tider.

 

Minnet är inte alltid vad man vill att det ska vara :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...