Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Stulna skyltar - trängselavgift


TicoRoman

Rekommendera Poster

Har fått båda registreringsskyltar stulna (på bilen). Förmodligen är tanken att skyltarna ska användas på något sätt, d.v.s. missbrukas.

 

Då det inte är långt till Stockholm är ett möjligt användningsområde körning in/ut från tullarna, dvs för att undvika trängselskatt.

 

Hur hanteras detta juridiskt?

 

Det känns lite småjobbigt om jag "för all framtid" ska behöva kontrollera och betala avgiften, för att därefter överklaga denna och få tillbaka pengarna. Själv kör jag "aldrig" inom Sthlm.

 

_________

TicoRoman - Anfall är bästa försvar

 

[inlägget ändrat 2006-02-09 16:52:20 av TicoRoman]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det känns lite småjobbigt om jag "för all framtid" ska behöva kontrollera och betala avgiften, för att därefter överklaga denna och få tillbaka pengarna.

 

Det är precis det du måste göra. Helt sjukt, men så har dom bestämt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hm, det känns väldigt dumt. I så fall byter jag nog hellre registreringsnummer (även om det är på egen bekostnad) för att slippa detta...

 

Jag, som i det här fallet är ett brottsoffer, borde väl på något sätt slippa detta. Annars är det ju jag som straffas, och inte tjuven. Rent logiskt alltså.

 

_________

TicoRoman - Anfall är bästa försvar

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det ser ut som att du behöver hålla koll på om skyltarna passerar tullgränsen:

http://www.aftonbladet.se/vss/stockholm/story/0,2789,740863,00.html

Skaffa en transponer.

 

Tillägg: På den sidan står en liten punktlista om vad du ska göra.

 

Och här lite om hur en omprövning/överklagan går till:

http://www.stockholmsforsoket.se/templates/page.aspx?id=390

 

[inlägget ändrat 2006-02-09 17:04:36 av Cecilia]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skaffa en transponer.
Behöver ingen, då jag inte bor i Stockholm och "aldrig" kör där. Misstanken om att skyltarna möjligen kan missbrukas där är att jag bor "relativt nära" (10 mil).

 

Tack för länken förresten!

 

_________

TicoRoman - Anfall är bästa försvar

 

[inlägget ändrat 2006-02-09 17:03:25 av TicoRoman]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skaffa en transponer.

 

Hur skulle det hjälpa? Dom antar ju bara att den inte fungerat vid det tillfället, eller att han inte monterat den. Och så blir det ändå samma trassel...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Behöver ingen, då jag inte bor i Stockholm och "aldrig" kör där. Misstanken om att skyltarna möjligen kan missbrukas där är att jag bor "relativt nära" (10 mil).

 

Det borde väl underlätta en hel del för att hålla koll på när du ska betala in trängselskatten så du slipper betala påminnelseavgift också.

 

/Marcus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den som har skylten kopplad till en transponder får ett brev från Vägverket om nummerskylten passerar en skattekamera utan transponder.

 

- Då talar brevet om att bilen passerat utan transponder. Det bör inte ta mer än två dagar att få ett sådant brev och då vet man ju att någon kör omkring med de stulna skyltarna.

 

Vägverket försöker också hitta en metod att markera de bilnummer som kört förbi en skattekamera flera gånger utan transponder fast ägaren har fått en sådan. En sådan markering skulle göra det lättare att hantera en process med överklaganden.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1298&a=508184

 

Trots att det är mindre än en månad kvar innan försöket börjar kan Per-Olof Hellner inte svara på vilken bevisning som krävs för att få pengarna tillbaka.

– Vi måste pröva varje fall individuellt. Det enda jag kan säga är att ju bättre bevisning, desto större chans att få pengarna tillbaka. Om du till exempel har en transponder som registrerat en passage 10.02 och nästa passage registrerats 10.03 någon helt annanstans är det ju inte möjligt, säger han.

http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_11197784.asp

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den som har skylten kopplad till en transponder får ett brev från Vägverket om nummerskylten passerar en skattekamera utan transponder.

 

Aha, det hade jag ingen aning om... Då kan jag hålla med dig om nyttan med transponder.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det känns lite småjobbigt om jag "för all framtid" ska behöva kontrollera och betala avgiften

 

Varför ska du behöva kontrollera avgiften om du aldrig kör i Stockholm?

 

Om nån kör med dina stulna skyltar får du en uppmaning att betala och då får du betala och överklaga. Jobbigt, visst, men du behöver inte kontrollera vareviga dag om nån kört med dina stulna skyltar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hm, det känns väldigt dumt. I så fall byter jag nog hellre registreringsnummer (även om det är på egen bekostnad) för att slippa detta...

 

Tyvärr. Det går inte om du inte byter bil samtidigt. Det är förmodligen jättelätt att sälja en bil vars nummerplåtar är stulna och den nye ägaren måste kola, betala och överklaga trängselavgifter fortsättningsvis.

 

Den som har skylten kopplad till en transponder får ett brev från Vägverket om nummerskylten passerar en skattekamera utan transponder.

 

Det fungerar inte heller. Jag känner ett flertal som inte ha monterat sin transponder och kör varje dag. Autogirot funkar men dom har fortfarande inte fått något brev.

 

Om nån kör med dina stulna skyltar får du en uppmaning att betala och då får du betala och överklaga. Jobbigt, visst, men du behöver inte kontrollera vareviga dag om nån kört med dina stulna skyltar.

 

Uppmaningen åtföljs av en "påminnelseavgift" som är 70 kronor för varje dag som någon kört igenom en tull med dina skyltar. Den ska också betalas innan du kan överklaga. Du kan alltså inte överklaga förrän avgiften är betald och du måste överklaga varje enskilt skattebeslut (ett per dag) och det är upp till dig att bevisa att det inte var du eller din bil som passerade.

 

En variant kan vara att betala 300 kronor till vägverket varje fredag. För mycket inbetalade pengar betalas nämnligen tillbaka och det funkar. Sedan kan du överklaga i lugn och ro. Skattemyndigheten får ju dessutom lite extra besvär med att betala tillbaka pengar och det kan ju kännas glädjande.

 

---/samoht

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, jag fattade som om TicoRoman ville kolla om någon åkte genom tullarna med TicoRomans stulna skyltar. I så fall ska ju TicoRoman aldrig behöva betala nånting. Och att överklaga vägtull eller överklaga vägtull+påminnelse känns ungefär lika jobbigt. :)

 

Och åker man där själv vet man troligtvis om det och då är det ju bara att betala avgiften som står på skylten när man åker igenom.

 

[inlägget ändrat 2006-02-09 19:18:05 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Uppmaningen åtföljs av en "påminnelseavgift" som är 70 kronor för varje dag som någon kört igenom en tull med dina skyltar. Den ska också betalas innan du kan överklaga. Du kan alltså inte överklaga förrän avgiften är betald och du måste överklaga varje enskilt skattebeslut (ett per dag) och det är upp till dig att bevisa att det inte var du eller din bil som passerade.

 

Jodå jag vet hur det fungerar. Det är bara det att ska jag ändå överklaga en tullavgift känns det inte ett dugg jobbigare att överklaga tullavgift+påminnelse. Det är ju samma jobb som ska göras ändå.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är bara det att ska jag ändå överklaga en tullavgift känns det inte ett dugg jobbigare att överklaga tullavgift+påminnelse.

Det är ju samma jobb som ska göras ändå.

Jo, men det är långt ifrån samma pengar du ska ligga ute med under tiden som överklagandet hanteras.

Om överklagandet tar ett par månader så handlar det om fall 40*60kr istället för 40*130kr att låna ut till staten räntefritt, jag vet vad jag skulle föredra.

[inlägget ändrat 2006-02-09 19:31:24 av fhe]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag vet vad jag skulle föredra.

 

Jag också :)

 

Det var väl kanske att dra saken till sin spets att anta att det inte går att få stopp på det och att denna person skulle utnyttja "möjligheten" fullt ut.

 

Det kan ju också tänkas att denna person aldrig använder skyltarna för detta ändamål. Då kan det ju vara skönt att glömma saken och vänta tills det eventuellt "börjar", gör det det kan man ju agera på annat sätt i fortsättningen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, jag fattade som om TicoRoman ville kolla om någon åkte genom tullarna med TicoRomans stulna skyltar. I så fall ska ju TicoRoman aldrig behöva betala nånting. Och att överklaga vägtull eller överklaga vägtull+påminnelse känns ungefär lika jobbigt.
Det är precis det som jag menar. Jag kör där "aldrig". Har varit i Sthlm city senast sommaren 2004 (med bil).

 

Ja, då får jag kanske strunta i det hela och överklaga eventuella påminnelser. Vete fan dock hur svårtbevisat det hela är... borde väl inte vara större strul eftersom skyltarna är stulna.

 

Farhågan är dock att man hinner hamna både hos Inkasso och Kronofogden innan handläggningen av överklagandet är klar...

 

_________

TicoRoman - Anfall är bästa försvar

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, men det är långt ifrån samma pengar du ska ligga ute med under tiden som överklagandet hanteras.

Om överklagandet tar ett par månader så handlar det om fall 40*60kr istället för 40*130kr att låna ut till staten räntefritt, jag vet vad jag skulle föredra.

Mm det är lite småjobbigt det hela. Nåja, som sagt skyltarna kanske aldrig används på det sättet.

 

Dock är jag ganska övertygad om att det finns en tanke bakom stölden, och att ingen gjort det bara för att jävlas. Det finns ju bättre (läs värre) saker att göra då. Och att ta båda skyltarna förstärker bara den teorin.

 

_________

TicoRoman - Anfall är bästa försvar

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Farhågan är dock att man hinner hamna både hos Inkasso och Kronofogden innan handläggningen av överklagandet är klar...

 

Om du betalar först och överklagar sedan händer inget otrevligt alls (ja annat än besväret med att överklaga förstås). Så fort du betalat finns det ju inte längre nån skuld att driva in.

 

Vete fan dock hur svårtbevisat det hela är... borde väl inte vara större strul eftersom skyltarna är stulna.

 

Om de sparade bilder på hela fordonet inklusive skylt borde det ju vara rätt enkelt. Men om jag inte missminner mig sparar de bara bild på själva nummerplåten - varför då kan man ju fråga sig?

 

[inlägget ändrat 2006-02-10 01:03:00 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du betalar först och överklagar sedan händer inget otrevligt alls
Ja, fast då får man själv ligga ute med sina egna pengar (som man förhoppningsvis får tillbaka) för att någon idiot kör med stulna skyltar. Då är det ju jag (som är den som utsatts för ett brott) som straffas (betala -> överklaga -> betala -> överkl.... -> ...) på obestämd tid.

 

Jag hoppas dock det aldrig blir aktuellt, och att skyltarna inte missbrukas på det sättet.

 

_________

TicoRoman - Anfall är bästa försvar

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, vi får väl hoppas att skyltarna ska vara till nåt annat.

 

Men just den här saken med att man själv skulle kunna bli sittandes och ägna sin fritid åt att överklaga skattebeslut tycker inte jag heller om. Men men, bara för att risken finns behöver det ju inte betyda att det nånsin kommer att inträffa.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om de sparade bilder på hela fordonet inklusive skylt borde det ju vara rätt enkelt. Men om jag inte missminner mig sparar de bara bild på själva nummerplåten - varför då kan man ju fråga sig?

Har för mig att det hade med integritet att göra. Man ska t ex inte kunna se passagerare.

 

Ja, här har vi något om det:

Regeringen hänvisar till att ett system med trängselskatt förutsätter att kameraövervakning används för att skattebeslut ska kunna fattas. ”Kameraövervakningen bör dock arrangeras på ett sådant sätt att den inkräktar på den personliga integriteten hos trafikanterna så litet som möjligt. ”
http://64.233.179.104/search?q=cache:SjzEYrh2wvAJ:www.rtk.sll.se/publikationer/promemorior/2005/PM_1-05_Trangselavgifter_lagesrapport.pdf+stockholmsf%C3%B6rs%C3%B6ket+registreringsskylt+fotografering&hl=sv&gl=se&ct=clnk&cd=4&client=firefox-a

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aha ok, det är ju omtänksamt.

 

Men en liten del av bilen kunde de ju spara i alla fall. Det lär ju synas rätt tydligt om skylten sitter på en röd Ford eller gul Volvo. Bara en sån sak borde underlätta betydligt vid överklaganden.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...