Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Bra uppdatering av grafikkort?

Jowel

Recommended Posts

Hej gott folk!

Jag har börjat spela spelet "World of Warcraft" och insåg snart att mina 512MB i ram inte räckte till, så jag köpte 512MB till, och spelet blev mycket mer spelbart. Men nu riktades min uppmärksamhet till grafikkortet..

Jag har ett "Geforce 4 Ti4200 64MB", och spelkänslan är aningens sladdrig. Med tanke på att jag faktiskt har en AMD64 3400+ processor, så borde ju spelkänslan bli näst intill perfekt om jag uppdaterade grafikkortet. Jag har testat att trimma grafikkortet, går bättre, men efter ett tag blir det oftast grafikfel.

Problemet är pengar. Då jag redan lagt ner ganska mycket på datorn så har jag inte så mycket att lägga ner på grafikkort dessvärre.

Är det någon som har ett billigt alternativ till en uppdatering av mitt grafikkort? Finns det bra grafikkort runt 1000-lappen som är mycket bättre än det jag har och som får spelet att flyta på utan sladdrighet?

Tacksam för svar!

Mvh Joel

Skulle nog vilja rekommendera att du lägger på ytterligare någon

tusenlapp för att få ett bra grafikkort.

[inlägget ändrat 2006-02-09 23:27:50 av Brynäsarn]

Här är en test av lite olika grafikkort under WoW:

http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=2381

Men jag måste säga att om du har en AMD 3400+ och 1 GB minne och inte har pengar kvar till att uppgradera grafikkortet till ett som åtminstone hjälpligt matchar det i övrigt väldigt bra systemet så tycker jag att du ska spara pengarna och försöka tjäna ihop några hundralappar extra till t ex ett 6600 GT 256 MB (ca 1800) istf för att "desperatköpa" ett budgetkort. Eller ännu hellre ett 6800GS (ca 2400), eller allra bäst 7800 GS (ca 2800). Har du bara nätaggregat som uppfyller kraven och korten passar i övrigt så skulle de inte skämmas i ditt system.

Det är faktiskt inte helt säkert att kort under tusenlappen är så väldigt mycket snabbare än Ti 4200, som var ett väldigt bra köp (lika bra som 6600 GT var när det kom, ungefär). Vad senare kort fick framförallt var stöd för nya effekter som öht inte kan visas på Ti 4200, och mer minne såklart, vilket i sanningens namn också ökar prestandan i vissa fall, och är bra vid för kvalitetsförbättrande inställningar som AA och AF (som mouseoverfunktionen visar gör AF, anisotropisk filtrering, under i WoW).

Men helst, jobba extra som tidningsbud en vecka eller nåt! :-)

/m

Edit: mouseoverfunktionen fungerar nu...

[inlägget ändrat 2006-02-09 21:44:04 av Stålis]

Med tanke på att jag faktiskt har en AMD64 3400+ processor, så borde ju spelkänslan bli näst intill perfekt om jag uppdaterade grafikkortet.

Absolut, det kan jag säga med säkerhet eftersom min dator också består av en A64 3400+, 1GB minne. Grafikkortet är dock ett GF 6800U 256MB (nåja, det är egentligen ett GT men är fabriksklockat så att det uppfyller specifikationerna för ett Ultra, därav min benämning "6800U". De korten är i övrigt desamma vad gäller antalet pixel- vertex-shaders och allt vad det innebär med det övriga).

Nåväl, kolla gärna de två skärmdumparna från Far Cry i mina inlägg i den här tråden:

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=802065#802321

De kan ge dig en fingervisning om vad du kan förvänta dig med ett bättre grafikkort i datorn. Och jag håller klart med Stålis angående förstahandsvalet 7800GS vilket presterar något bättre än 6800U (som inte längre tillverkas), i synnerhet då man har aktiverat kvalitetsinställningar – 7800GS har en mer avancerad metod att handskas med kantujämning (antialiasing). Det klarar också HDR på ett bättre sätt vilket borgar gott för både redan aktuella och kommande spel.

I andra hand 6800GS som Stålis redan nämnt, men absolut inget sämre än 6600GT vilket numera går att få för nästintill budgetpris, åtminstone om man väljer modellen med 128MB. Redan prestandan av 6600GT motsvarar uppskattningsvis ca två-tre Ti4200 förutom att det dessutom klarar återge en mkt vackrare bild med dess stöd för shadermodell 3.0 (jämfört med SM 1.4 i Ti4200). Och problemet nämnde du ju redan var pengar... alltså är det kanske nödvändigt för dig att göra ett "budgetköp" och då allra helst skaffa ett 6600GT? Lyssna på Stålis och gör iaf inget desperatköp eftersom man i de fallen riskerar att helt förstöra de få pengar man råkar ha. Med en liten budget är det ännu viktigare att välja rätt kort än om man råkar ha ett fett konto och kan välja och vraka bland högprestandakorten.

Tack så mycket för de utförliga svaren!! Ni har antagligen räddat mig från att bränna mina pengar på ett halvkasst budget-kort. Det där testet på AnandTech var också väldigt intressant att läsa!

Nu blir det till att spara ett tag och sikta på ett av dom bättre korten. Jobbigt att vänta bara.. :) Men den som väntar på nåt gott..

Tack! / Mvh Joel

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...