Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vilken dist...?


Buster Busterman

Rekommendera Poster

Buster Busterman

Hej!

Har Ni hört den förut?

Har provat köra Linux ett par gånger och gillat det, känner mig dock alltjämt som nybörjare på området. Har en Pentium III 800MHz med 256 Mb RAM och ett inte alltför märkvärdigt grafikkort som jag vill köra linux på. Datorn ska fungera som surfdator med mailprogram och vanlig kontorsanvändning, inga tunga saker alltså.

Är ubuntu ett bra val för denna inte alltför kraftfulla dator? Ska jag välja en "tunnare" dist, vilken i så fall?

Tacksam för lite synpunkter och funderingar.

 

/ Buster get´s busted

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Börja du med Ubuntu. Jag har aldrig provat den själv, men den verkar väldigt nybörjarvänlig.

 

Skulle det vara så att du installerar för många saker kan du ju alltid lära dig avinstallera dem.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Johan Sandqvist

Ubuntu funkar nog utmärkt för en sådan här dator. Installationen är mycket enkel, även för mig som huvudsakligen använt Windows. Finns även en version som heter Kubuntu, kör KDE istället gör Gnome (tror jag det är), om du så önskar. Testa gärna deras live-cd om du vill se hur det ser ut innan du påbörjar en installation.

 

// Johan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla gärna in Mandriva (tidigare Mandrake) också. Den riktar sig till de som behöver en användarvänlig Linux dist.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

... eller puppy linux som är liten o snabb..

kolla www.distrowatch.com för en hel del massa olika o sökfunktion vad du vill ha för funktioner osv.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...