Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Slavkontrakt?


trick

Rekommendera Poster

Hej!

 

Om ett kontrakt upprättas, mellan två personer, X och Y, som lyder:

 

"X kan anlita Y mot timdebitering. Ersättning utgår då med 123kr/h."

 

Kan då X hävda att Y måste acceptera att arbeta minst ett visst antal timmar per månad?

 

Eller kan Y vid varje förfrågan om att jobba, neka, eller godta, helt efter eget godtycke?

 

Förstår ni frågan? Jag antar ju att X inte kan tvinga Y att arbeta, men ville höra lite vad andra tror!

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med ordet "kan" och om det är det enda som står i kontraktet så kan jag inte se att Y skulle vara tvingad att arbeta något.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om X vill ingår ett kontrakt med Y för att få ett jobb utfört så förutsätter väl det att Y är villig att utföra det jobbet och inte bara när Y har lust att hjälpa till, då behövs det ju inget kontrakt?

 

X kan väl inte hävda att den vill ha minst ett antal timmar men väl att arbetet som beställts utförs.

 

Om X kontrakterar Y för t.ex. snöskottning så bör väl Y skotta snö då det behövs och inte när Y har lust?

 

Men samtidigt kan ju inte X förutsätta att Y skall skotta snö mitt i natten eller hålla på hur länge som helst.

 

Ofta när man upprättar kontrakt så brukar man ta upp vad motparten skall göra för den timmersättningen och då bör ju Y också utföra den tjänsten han är kontrakterad för att utföra.

 

Detta är vad jag tror.

Tunna/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som jag tolkar det, reglerar kontraktet endast den ersättning som X ska utge för Y´s prestation.

Om vi spinner vidare på exemplet med snöskottning som någon tog upp här, kan man tänka sig att X skrivit samma typ av kontrakt med både Y,Z och A. När X vill ha snön bortskottad från garageuppfarten kan han vända sig till någon av dessa. Om någon av dem accepterar att skotta snö utgår ersättning med 123 kronor per timme. Enligt kontraktet framgår det inte att X måste erbjuda ett visst antal timmar eller att Y,Z, A är skyldiga att ställa upp när de blir ombedda.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett kontrakt bör naturligtvis innehålla hur många timmar X kan lova att hålla Y sysselsatt och det ska bestå av en motprestation att X får betela för dessa timmar till Y, oavsett om det verkligen finns jobb att utföra eller ej (det ligger i X's intresse att ordna fram de timmar som han lovat Y).

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar, allihop!

 

Som ni förstås gissat, så finns det ett riktigt kontrakt med den här formuleringen. Jag tolkar det också som ett ramavtal.

 

Och ja, kontraktet innehåller i princip ingenting mer.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...