Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

spara bild trots inaktiverad högerklick...


Digidigi

Rekommendera Poster

Hej.

 

Hur gör man för att spara en bild när personen som har hemsidan har inaktiverat högerklick? Dessutom när man försöker spara hela hemsidan sparas allt utom bilden. Hur kommer jag åt bilden?

 

Tacksam för ett snabbt svar

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur kommer jag åt bilden?

Det kan ju finnas en anledning till att du inte ska komma åt bilden. Upphovsrätt, copyright osv.

 

Milla

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan ju finnas en anledning till att du inte ska komma åt bilden. Upphovsrätt, copyright osv.

Det har ju iofs ingen juridisk koppling till att högerklick är inaktiverat (vilket är en styggelse att använda sig av för övrigt), bilden finns ju redan hos klienten. Olika skydd man har på sina verk måste man ange på sidan i klartext.

 

Gå in i källkoden för dokumentet så hittar du sökvägarna till bilderna, sedan är det bara att skriva in dessa i webbläsarens adressfönster.

 

[inlägget ändrat 2006-02-07 08:23:50 av Anjuna Moon]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett sätt kan vara att stänga av exekveringen av JavaScript.

Ett annat att öppna sidinfon, hitta objektet och välj spara som.

 

En sak är säker - bilden i fråga är inte skyddad, det är bara lite krångligare att nå den.

 

Tar även och flyttar denna tråd till forumet Webbläsare

 

/T

Moderator Webb - allmänt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill inte bråka bara tycka till :=)

 

 

Olika skydd man har på sina verk måste man ange på sidan i klartext.

 

Hjälper inte med skydd alltid.

 

I detta fall vet vi ju inget om sidan men oftast finns väl detta inaktiverade högerklick av någon anledning och bör respekteras.

 

Mina barn gör så på sina verk när de lägger ut dem på webben för att det inte skall gå att kopiera så lätt. De har blivit ledsna många gånger när de hittat egenhändigt ritade teckningar som de scannat in på andras sidor med "nytt namn".

 

Inget elakt menat

:)

Milla

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men oftast finns väl detta inaktiverade högerklick av någon anledning och bör respekteras.

Nope, det är mycket dålig praxis och enbart en förolämpning mot användarna att begränsa användbarheten hos deras webbläsare. Det finns ju mycket mer funktionalitet än bara Spara mål som... i högermenyn. Dessutom innebär det inte heller något som helst skydd mot kopiering av sidinnehållet. Möjligtvis gör man det svårare för en nybörjare att kopiera bilderna, men dessa tillhör väl knappast den grupp som man är rädd skall stjäla sina verk.

 

Det enda rätta sättet att skydda bilder på nätet är att inte publicera dem, använda sig av lågupplösta och/eller beskärda kopior eller lägga på vattenstämplar. All annan manipulation av användarens klient är av ondo och tyder på mycket dåligt omdöme.

 

Inget elakt menat

Inte här heller =)

[inlägget ändrat 2006-02-07 08:45:08 av Anjuna Moon]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur stänger man av exekveringen av JavaScript?

 

När jag tar upp sidinfon eller källan, hur hittar jag då objektet/bilden så att jag kan spara den?

 

Jag kan ju tyvärr inte spara hela hemsidan och då ändra på koden, eftersom bilden inte följer med när jag sparar hela hemsidan...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag tar upp sidinfon eller källan, hur hittar jag då objektet/bilden

I IE via View->Source (Visa->Källa)

I FF via View->Page Source

 

Sedan beror det på vilken typ av sökvägar just den här sajten använder sig av. Om den inleds med / så är det en sökväg relativt webbroten vilket innebär att du skriver in följande i adressfältet:

 

Bildens sökväg: /sökväg/bildnamn.jpg

http://www.sajtnamnet.xxx/sökväg/bildnamn.jpg

 

Om den inte inleds med / så är sökvägen relativt den undermapp du är inne på i sajten. Är du inne på ex. http://www.sajtnamnet.xxx/undermapp/

och sökvägen till bilden anges som bilder/bildnamn.jpg så skriver du in följande i adressfältet: http://www.sajtnamnet.xxx/undermapp/bilder/bildnamn.jpg

 

Använder sidan dessutom frames är det inte säkert att ovanstående räcker, då de enskilda ramarna kan ligga i olika mappar. Då måste du först ta reda på var dessa ligger.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack så jättemycket för ditt svar Anjuna Moon!

 

Nu funkar det! Det här blir det helt klart poäng på!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack så jättemycket för ditt svar Anjuna Moon!

Gott, jag visste inte om min förklaring var förståelig. Tack för poängen

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...