Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Olagligt att skriva tolkningsbart?


Cicci Wik

Rekommendera Poster

Hej!

Jag skriver var och varannan dag en text på min privata hemsidas avdelning "funderingar". Nu råkar jag vara sambo och vi har varsin tidigare relation bakom oss. Jag funderar då och då över det faktum att det då och då är svårt att komma överens med våra respektive ex om barnen och allt det praktiska. Nu råkade jag bli arg för någon vecka eller två sedan. Jag skrev av mig på funderingarna. Det blev bland annat det här:

"När man lyssnar på andra och ser hur sambons ex-relation ser ut så kryper det i kroppen...."

Och det här:

"Om våra ex hade haft samma ödmjukhet och toleransnivå och föståelse för oss och det sätt vi valt att leva på så kanske... Men när det i stället handlar om att anpassa sig långt över min gräns, eller tvingas acceptera principer och anpassa mig till dem trots att det inte är mina och inte känns rätt för mgi, ja då kvittar det!"

 

Nu blev det så att jag dagen efter jag lagt ut det tog bort det igen för jag insåg att det gav alltför stort tolkningsområde plus att jag faktiskt inte var så arg längre...

MEN min sambos ex var in på min hemsida och hann läsa texten. Det här är de enda två ställen som jag skriver något som har med henne att göra och idag fick jag följande mail från henne:

"den text som låg ute för allmän beskådning 060107 på din hemsida är nu inlämnad för granskning.

hur man tolkar din text får nu folk som kan detta bedömma."

Rubriken var "för kännedom"

 

Nu till min fråga, har jag gjort mig skyldig till något olagligt? Kan jag bli åtalad för att jag lagt ut den här texten ena dagen och sedan tagit bort den samt skrivit på funderingarna att jag ångrade mitt ordval och tog bort den?

 

Kan hon komma någon vart med det här?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svårt att avgöra utan att ha sett helheten, men min gissning är att det inte går att gå vidare med detta, av ett par skäl. Sannolikt är det en mycket begränsad krets som kan identifiera berörd person, texten låg ute under en mycket kort tid, texten kan betraktas som principiell snarare än attt ange hur en viss x-person är och den berör inte särskilt känsliga områden som politik, sjukdom eller religion. Den är också - kan man hävda - journalistisk. En gissning baserad på två korta citat... men säker kan man aldrig avar DI har gjort märkliga (i betydelsen oförutsebara utifrån tidigare ställningstaganden) tolkningar tidigare. Men du kan nog sova lugnt vad gäller de där texterna.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret!

Ja det var vad mina bröder som båda är i IT-branchen sa oxå. Själv tycker jag att jag hållit mitt inlägg så generellt som möjligt resten av den text jag lade in är om relationer i allmänhet. Jag tar upp flera exempel men inget av exemplen är hämtade från mig och mina förhållanden utan i stället från vänner och bekantas liknande situatioer...

 

Du skrev att få kan känna igen men vi bor i ett litet samhälle. Det KAN hända att de som besöker min hemsida och eventuellt hann läsa visste vilka det rörde sig om.

 

Jag vet inte vart hon eventuellt har lämnat min text till granskning heller för den delen.

 

Men jag lade ut texten vid tiotiden på kvällen någon gång och tog bort den vid 12 dagen efteråt. Det vill säga, det var knappt ett halvt dygn den fanns där.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Från en glad amatör...

 

Det kan knappast vara åtalbart att ha känslor. Att publicera sina känslor mot en annan person är känsligt om man namnger personen eller på annat sätt tydligt identifierar personen. Men så uppfattar jag inte det du skrivit.

 

"Homosexualitet är synd och synd är en cancersvulst på samhällskroppen" var det någon som sa, och det gick för sig just för att han inte hetsade mot någon enskild person utan mot en företeelse i allmänhet.

 

Om det blir en tvist så skaffa en dyr advokat och låt dem betala dina advokatskostnader. Jag tvivlar dock på att någon orkar ta ärendet så långt.

 

Dessuton har du tagit bort det självmant. Var bara helt ärlig och prata inte i onödan så ordnar det sig.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte vart hon eventuellt har lämnat min text till granskning heller för den delen.

Jag kan bara se en rimlig (och en orimlig) instans.

 

Den rimliga är Datainspektionen och hävda att det bryter mot personuppgiftslagen.

Den orimliga är polisen och hävda att det är förtal eller nåt.

Och som sagt, jag tror inte nåtdera hjälper anmälaren.

Om det är till sin mamma däremot, då ligger du pyrt till! :-)

 

PUL gör ju undantag för "journalistiska ändamål" - du borde ha mycket stora möjligheter att åberopa detta med tanke på sysselsättning och utbildning, för den enligt min uppfattning ytterst osannolika händelsen att DI skulle påbörja en utredning i frågan. Trevlig site, förresten! :-)

 

Och om det inte framgått så är jag inte jurist på minsta vis.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...tja vem vet jag kanske har sambons fd svärmor på trappen här snart då? Uuuu hemska tanke... *s*

 

Jag lusläste PUL de avsnitt jag tyckte handlade om mig i den här situationen och jag fann just det där om journalistiskt och konstnärligt litterärt. Enligt min mening är mina funderingar alltsammans i ett. Tack för tyckandet om min hemsida förresten.... ;-)

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för ditt inlägg i mitt lilla problem! Vi funderade på Leif Silbersky här igår kväll. Min bror sa att jag i så fall skulle dra ut på tiden oxå så blir det ännu mer som hon får stå för när jag får rätt i det här.

 

Men man ska kanske inte vara för kaxig...

 

Du kanske har rätt annars i att jämföra mig med pastorn. Jag hetsade i det jag skrev mot en företeelse jag oxå. Nämligen den att barnen alltid ska användas som som brickor i ett spel, som föremål att kämpa till sig makten över också vidare efter en skilsmässa. Så, jag hetsade inte mot min sambos ex utan mot det faktum att barnen råkar illa ut i ex-relationer!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi funderade på Leif Silbersky här igår kväll.

Det skulle jag lämna därhän, det finns ingen chans att det där kommer att hålla. Skulle du mot förmodan råka ut för en inkompetent tingsrätt (vilket ju inte är helt omöjligt iofs) så kan du ju fundera på en kompetent advokat vid ett överklagande.

 

Men som sagts tidigare, jag ser absolut ingen anledning till oro, låter bara som om din sambos ex. är extremt omogen och söker uppmärksamhet på desperata sätt. Ignorera henne och låt henne tro att hon har något att komma med, det är bara sin egen tid hon slösar med om du inte låter henne slösa med din.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:thumbsup: Tack för tipset! Du är inte den första som gjort den bedömningen ar min sambos ex... *ler snett*

 

Tack för dina ord! Det känns skönt att höra.... Hur det än är så blir man ju orolig att man gjort något allvarligt fel när hon gör som hon gör.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...