Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Far Cry strul


Joe Davola

Rekommendera Poster

När jag har klarat en bana på spelet så laddas en ny bana, men istället för att gå vidare till nästa nivå så avslutas spelet och jag kommer tillbaka till windows.

 

Någon som har nån idé vad som kan vara felet?

 

/Jesper

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Stålis!

 

Har du testat den här betapatchen? Ska ju tydligen ge HDR och AA även på Geforce-serien - skulle vara kul att veta om det funkar... :-)

 

Nej jag hade inte gjort det ännu p g a dess betastadium, men nu har jag det (var ju tvungen eftersom du undrade ;-). Det påstås att inga nya effekter har tillförts i och med SM 3.0 för Far Cry men själv är jag inte så säker på att detta verkligen stämmer. Ett par bilder får tala sitt tydliga språk...

 

På bilden står jag och betraktar reflektioner i vattnet av den omkringliggande omgivningen. Berget till vänster samt stenen rakt framför återspeglas i de rätta färgerna grönt och beige/grått. Reflektionerna är helt levande och förändras i harmoni med vågornas rörelser. I vattnet framför pistolpipan och även lite ovanför den kan man t o m se speglingar av molnen på himlen. Det syns inte särskilt tydligt på skärmdumpen men när jag gick omkring i vattnet och rörde på skallen såg jag tydligt att det var molnen som speglades. Upplösningen är 1280x1024, Very high, 2xAA & 4xAF.

 

Apropå frågan om HDR sen så kan du studera stenen framför, alldeles till vänster om palmen, och notera de starka reflektionerna ifrån solen som jag har i ryggen... forts i nästa inlägg...

 

[bild bifogad 2006-02-06 23:52:47 av RN]

[inlägget ändrat 2006-02-07 01:23:50 av RN]

802321_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Likadant på denna bild där jag står vänd mot solen; levande speglingar av omgivningen i vattnet. Till vänster ovanför radarn syns tång växa i vattnet och det även till höger om handen. Solen lyser mkt starkt på himlen och de närmast intilliggande molnen lyser upp nästan lika starkt. Detta fenomen uppstod iaf vad jag minns inte i närheten lika påtagligt före HDR-patchen.

 

Fortfarande samma grafikinställningar med bl a 2xAA(!) Men detta ska ju faktiskt inte ens vara möjligt för mitt GF 6800U då det upp till 4xAA använder multi- i stället för super-sampling?! Huruvida AA verkligen också används har jag inte försökt forska fram ännu. Det är aktiverat i menyerna, men implementeras det i verkligheten..? ~:-o

 

Jag upplever att grafiken öht har blivit påtagligt bättre på nåt sätt... men om det har att göra med HDR-patchen eller denna i kombination med att jag numera använder Win XP x64 Edition kan jag inte riktigt svara på..? Nånstans i bakhuvudet har jag ett minne av ett test där de prövade det vanliga 32-bitars Far Cry och en 64-bitarsversion varav grafiken var märkbart bättre i den senare versionen. Men ifall det rörde sig om en 64-bitars nyutgåva eller bara en patchning av det vanliga 32-bitarsspelet kommer jag inte ihåg. Är detta något du känner igen Stålis?

 

[bild bifogad 2006-02-06 23:53:38 av RN]

[inlägget ändrat 2006-02-07 00:09:33 av RN]

802323_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Likadant på denna bild där jag står vänd mot solen

 

Hoppas du tog på ordentligt med solskyddsfaktor - det kan vara bedrägligt när man står i solen och svalkar sig i vattnet på en paradisö. Och se upp för kulhål också, de är än värre för utseendet... ;-)

 

Ser bra ut det där, fö! Jag tror nog att det är HDR som gör att det ser bättre ut. Även jag testade ju Far Cry med HDR under den tiden jag hade ett 6800 GT till låns, och provade att slå på och av det i konsollen. Om jag minns rätt kunde man då också ändra parametrarna till det man tyckte passade bäst. En sak var himlen som blev mycket "intensivare", men om man ställde in parametrarna på vissa värden kunde det bli väldigt överdrivet ibland, hela världen blev som en våt ljusbomb, eller hur man ska uttrycka det.

 

Och jag kollade upp den där patchen, och det visade sig vara två patchar; en till XP x64 och en till AMD64. Den första patchen var till operativsystemet, den andra patchen gav extramaterial till just AMD64-processorerna under x64 (funkade tydligen även för Intels 64:or), men enligt Anandtech handlade det egentligen inte om saker som bara hade funkat under dessa villkor, utan med vilken snabb dator som helst. Mer fåglar och insekter, bättre texturer, nya områden etc, men man hade låst grejerna artificiellt fill XP x64 resp AMD64 för att promota dem. Men det gör ju inte så mycket.

 

Det står också att patcharna tillsammans är över 1.5 GB stora, så om de inte komprimerade med en ny revolutionerande metod ;-) är det nog inget 64-bitarsmaterial med i 1.4-patchen på 5 MB, utan bara HDR-tillägget. En sak som jag tycker ser bättre ut på 64-bitars när man ser det på Anandtechs jämförelse är vattnet. Du kan testa själv, såklart!

 

Nog används AA - det kan ju vara svårt att se, men om jag kollar på kanten på pistolen så skulle den nog vara betydligt hackigare om inte AA var på. Så enda möjligheten måste väl vara att Crytek har implementerat AA genom supersampling internt i spelet, ungefär som i Black & White 2? Där testade ju Anandtech i 4xAA med HDR (om jag tolkar texten rätt):

http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=2607&p=4

 

 

Här är förresten länkarna:

Anandtechs rapport:

http://www.anandtech.com/printarticle.aspx?i=2411

 

AMDs Far Cry-sida:

http://amd64downloads.filecloud.com/farcry.asp

 

Ha kul! :-)

 

/ m

[inlägget ändrat 2006-02-07 16:07:35 av Stålis]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hoppas du tog på ordentligt med solskyddsfaktor - det kan vara bedrägligt när man står i solen och svalkar sig i vattnet på en paradisö.

 

Ja det var det första jag gjorde och sen tog jag på mig ett par svetsglasögon för att inte bli blind. ;)

 

Ser bra ut det där, fö!

 

Ännu bättre ser det ut nu när jag har 64-bitarsversionen i stället, jag bugar och bockar för tipsen om detta! :-) Tänkte visa skärmdumpar över den tydliga skillnaden men av någon anledning ville detta inte riktigt funka efter 64-bitarsuppdateringen(?) Det stämmer iaf det du sa om vattnet... det är otroligt snyggt nu. Och trots att grafiken är mer avancerad upplever jag det som att spelet ändå går mjukare(!) Har dock inte benchat och jämfört med 32-bitarsspelet så jag kan inte verifiera med några faktasiffror.

 

Blev lite ivrig över 64-bitarspatchen och såg att även t ex H-L 2 kunde ha det. Installerade spelet och mkt riktigt, Steam uppdaterade det automatiskt och numera står det "64-bit mode active" i spelmenyn. :-) Före uppdateringen autodetectade spelet till High, 4xAA och 8xAF... nu efteråt blir det fortfarande High men i stället med 2xAA och 4xAF. Men trots lägre kvalitetsinställningar är grafiken ändå väldigt snyggare än innan. Det är skitkul när spel som man haft ett tag helt plötsligt har fått bättre grafik! Det är ju länge sen nu som Far Cry släpptes, kring ett par år har gått, men de har putsat och fejat under tiden och började t ex med att ge spelet stöd för SM 2.0B samt 3.0... men när får vi egentligen se en expansion till spelet i stället för bara de, iofs roliga, men till synes ändlösa grafikförbättringarna..?

 

Så enda möjligheten måste väl vara att Crytek har implementerat AA genom supersampling internt i spelet, ungefär som i Black & White 2?

 

Jag har också tänkt tanken men samtidigt blir det ett frågetecken hos mig eftersom det ju inte ska gå att styra just detta genom mjukvaran (spelet/drivaren)... eller? Har kollat mer av Far Cry idag och kan konstatera att AA verkligen används samtigt som HDR också måste finnas där... man blir inte "blind" av ljuskällorna vid avsaknaden av HDR. AA är fortfarande ställd till 2x då mitt GF 6 ju använder multisampling och därav frågetecknet; det ska faktiskt inte klara HDR vid multisampling.?? ~:-o

 

Nu tycker jag att du trycker i ett 6800GS i burken och hjälper till att experimentera med AA/HDR! ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men när får vi egentligen se en expansion till spelet i stället för bara de, iofs roliga, men till synes ändlösa grafikförbättringarna..?

 

Läste du min lilla blänkare om Crysis, och länken till den högupplösta teknologifilmen och den tyska intervjun om spelet? Nu är de filmerna borta från länken, men det gamla handinspelade videoklippet finns kvar på en annan länk:

http://gamershell.com/download_10801.shtml

 

Det är iaf Cryteks nästa projekt, som lanseras som det första DX 10-spelet. Vilket väl innebär att det enbart kommer till Windows Vista. Eller? Jag skulle inte tro det iofs, men senast jag hörde är det bara Vista som får DirectX 10, XP får hålla tillgodo med DirectX 9.L som det hette - men det var ett tag sedan jag läste det (fast båda skulle väl ha SM 4.0?). Iaf kommer tydligen Halo 2 till pc, men enbart till Windows Vista, så jag antar att det kan vara låst till DX 10, även om inte effekterna i spelet kräver det - om de nu inte lägger till nytt material, ungefär som Chronicles of Riddick fick i sin pc-variant. Det kan man ju hoppas på, för alla kommer nog inte att brinna av lust att köpa ett två år gammalt spel, som det nästan kommer att vara när Vista släpps... Redan Halo kändes ju lite daterat i sin pc-utgåva. Det var helt ok, fast utvecklingen hade sprungit ifrån det - precis som jag antar att det kommer att göra för Halo 2 också. Iaf i jämförelse med då Crysis, t ex. Men Bungie anställer tydligen nu pc-kunnigt folk, och Halo 2 portas av ett annat bolag än Bungie - det öppnar kanske dörren för att ett ev Halo 3 kommer samtidigt till Xbox 360 och pc?

 

Angående Crysis, det är tydligen ingen fortsättning på Far Cry, vilket jag är lite, lite besviken över iom att jag i mars/april förra året såg på Ubisofts lista över spel som skulle komma ut under 2005, att en fortsättnng till Far Cry för pc skulle lanseras Q4 -05, men så blev det alltså inte... På listan stod t ex även Far Cry för Xbox och Splinter Cell 4 (Q1 -06) med, och det stämde ju.

 

Roligt också att HL 2 har en x64-variant, det visste jag inte om!

 

Nu tycker jag att du trycker i ett 6800GS i burken och hjälper till att experimentera med AA/HDR!

 

Oh nej, men titta, har du sett, det snöar!! ;-)

 

/ m

[inlägget ändrat 2006-02-09 22:22:15 av Stålis]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle inte tro det iofs, men senast jag hörde är det bara Vista som får DirectX 10, XP får hålla tillgodo med DirectX 9.L som det hette...

 

Hur det verkligen kommer bli får förstås framtiden utvisa men jag tror iaf att Win XP kommer få DX 10, kanske inte i samband med att Vista släpps men på sikt så. Till exempel fick ju även Win 2000 DX 9.0c, vilket nog de flesta knappast ser som i första hand ett "speloperativsystem". Bra iaf för min trötta gamla bärbara P III 800MHz, 256MB minne, eftersom XP går för tungt på den, och Win 9x/ME är så kassa att de inte borde få kallas "operativsystem"...

 

Nu är de filmerna borta från länken, men det gamla handinspelade videoklippet finns kvar på en annan länk:

http://gamershell.com/download_10801.shtml

 

För några veckor sen såg jag en film där Cryengine 2 demonstrerades och det var faktiskt imponerande grafik. Men jag tänkte redan då att; vad har man egentligen för nytta av en fantastisk spelmotor när själva spelen saknas till den? (lite av min misstro som lyser igenom) Den första Cryengine, alltså den i Far Cry, erbjuder fortfarande idag en mkt vacker grafik men vad spelar det för större roll när inga fler spel börjar baseras på motorn? Jag är jätteglad över de markanta grafikförbättringarna Far Cry har fått sedan det släpptes, men ännu gladare hade jag blivit över en expansion att njuta av tillsammans med den nyare grafiken.

 

Redan Halo kändes ju lite daterat i sin pc-utgåva. Det var helt ok, fast utvecklingen hade sprungit ifrån det - precis som jag antar att det kommer att göra för Halo 2 också.

 

Håller med dig. Grafiken var iofs bättre till PC eftersom MS släppte det med SM 2.0 i stället för Xbox:ens SM 1.1, men spelmässigt så kändes det inte särkilt nytt och fräscht längre. Och ja, kanske historian kommer upprepa sig med Halo 2?

 

...att en fortsättnng till Far Cry för pc skulle lanseras Q4 -05, men så blev det alltså inte...

 

:thumbsdown::thumbsdown: *uttalar svordomar som får snön att smälta här uppe på Nordpolen* ;-)

 

Roligt också att HL 2 har en x64-variant, det visste jag inte om!

 

Ännu roligare är det för mig som får spela det, hi hi! :) Och det känns förstås kul att äntligen börja nyttja A64-processorn mer ordentligt.

x64 Edition har iofs funnits ända sen våren förra året tror jag men steget att gå från Win XP 32-bit har ändå inte kännts speciellt angeläget, mkt p g a avsaknaden av övrig mjukvara och då kanske framförallt ordentliga drivrutiner.

 

Jag kommer iaf nu att förhandsboka Aftermath för H-L 2...

http://www.webhallen.com/prod.php?id=39222

 

Oh nej, men titta, har du sett, det snöar!! ;-)

 

Ha ha! :-D Det behöver du inte säga åt mig som bor längre norrut än ingenting..! ;-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 months later...

Väcker liv igen i denna gamla tråd, eftersom jag tyckte den var lämpligare som fortsättning på diskussionen som finns i den här otroligt röriga tråden:

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=827756

 

Har som sagt också spelat in en film nu även om vägen till Hollywood knappast har öppnat sig för det. ;-)

 

Synd bara att kvalitén är så dålig. Orginalfilmen blev 226MB vilket var för mkt för att tanka upp, så min film slutade också på endast ca 7MB.

 

Grafikinställningarna var trots den usla kvalitén ändå Very High, 8xAF och 4xAA men det är inte lätt att upptäcka på filmen. ;-)

 

Hur som helst började jag med att zooma in solen i en öppning mellan grenarna, för att försöka ge en uppfattning om lövens utseende (kantutjämnade eller inte? Mina ögon säger att de var det). Sprängde sedan bilen och tittade, ömsom genom röken och ömsom utanför, upp mot solen.

 

Då jag tittade mot solen utanför röken, lös den så stark att reflektionerna mot de närmast intilliggande molnen gav en uppfattning om att där fanns två solar. HDR eller inte..?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Väcker liv igen i denna gamla tråd, eftersom jag tyckte den var lämpligare som fortsättning på diskussionen...

Bra initiativ!

 

Du har ju mer action i din film än vad jag hade. Spränga bilar, vad är det för sätt? Antar att det är med dyra stunts man lockar publiken. :-)

 

Och som sagt, det är svårt att se om det är AA eller inte pga bildkvaliteten - man vet ju inte hur komprimeringen och uppspelningen påverkar bilden.

 

En annan sak som du kanske vill testa är fixen av den felaktiga ammoräknaren i betapatchen 1.4. Så här gör man:

Öppna filen FCData\scipts.pak med WinZip - alla Far Crys pak-filer är WinZip-filer. Kan vara bra att veta om man t ex vill plocka ut musiken.

Extrahera allt till en mapp.

I foldern scripts\default\entities\weapons\ finns filen BasicWeapon.lua som du öppnar i t ex Notepad.

Där letar du upp raden med bulletsfired (det finns bara en bulletsfired).

 

Koden ska ändras från

end
[color="#ff0000"]--- här ska ny kod in ---[/color]
      local ss=MPStatistics:_GetServerSlotOfResponsiblePlayer(shooter);
      if ss then
           SVplayerTrack:SetBySs(ss,"bulletsfired", 1, 1);
      end
[color="#ff0000"]--- här ska ny kod in ---[/color]
if (wi  and (unlimitedAmmo == 0)) then

 

till

end
[color="#006400"]if (Game:IsMultiplayer()) then[/color]
      local ss=MPStatistics:_GetServerSlotOfResponsiblePlayer(shooter);
      if ss then
           SVplayerTrack:SetBySs(ss,"bulletsfired", 1, 1);
      end
[color="#006400"]end[/color]
if (wi  and (unlimitedAmmo == 0)) then

 

Spara filen, zippa ihop mappen scripts till scripts.zip, byt ändelse till pak och ersätt den gamla scripts.pak med den nya, redigerade.

 

Jag testade, och det verkar fungera felfritt. Tack till DocSEAL på Crymod-forumet för det tipset!

 

/ m

[inlägget ändrat 2006-08-08 16:06:25 av Stålis]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Stålis!

 

Det är på gång en ny filminspelning och förhoppningsvis någon "talande" skärmdump, så snart som möjligt hoppas jag! :-) Har bara råkat få bekymmer med burken som jag håller på att fixa ett steg i taget – den har för tillfället inte ens något OS. Sambons burk vill jag inte börja tjorva med då den har XP 32 bit (och jag ska ha x64 på min).

 

Spränga bilar, vad är det för sätt?

Hehe... tyckte bara den stod i vägen..! :-)

 

/RN

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är på gång en ny filminspelning och förhoppningsvis någon "talande" skärmdump, så snart som möjligt hoppas jag! :-)

 

Det låter intressant, ska bli spännande att se vad det blir. :-)

 

Själv ligger jag (också förhoppningsvis) snart i startgroparna för en uppgradering till ett lite nyare system i hyfsad budgetklass, men har inte riktigt klart vad det blir än. X1900GT verkar dock ha hamnat i den prisnivå jag tänkt mig (med tanke på närheten till kommande DX10-kort) tack vare de senaste prissänkningarna... Återkommer såklart om något konkret händer i det ärendet!

 

/ m

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det låter intressant, ska bli spännande att se vad det blir. :-)

Bifogar tre skärmdumpar tagna i låg upplösning, 800x600, för att få fram kantigheten mer. Samt några filmklipp ihopslagna till en enda fil.

 

Har kommit fram till några intressanta och lite oväntade slutsatser. Patch 1.40 är ett krav för att öht kunna använda AA+HDR! Funkar således endast med Far Cry 32-bit då 64-bitarsversionen bara är patchad till 1.32. Försök att ändå använda AA+HDR med den senare resulterar bara i BSOD.

 

BSOD uppstår även med 32-bitars ifall gammakorrigerande kantutjämning tvingas fram från drivarmenyerna (samtidigt med AA ifrån spelets). Genomskinlighetskantutjämning genom supersampling går dock alldeles utmärkt. AA:n i övrigt sker förstås genom multisampling eftersom maxvärdet är 4x i spelmenyerna.

 

Får lov att erkänna att jag fick klia mig i skallen ordentligt av datorns tokande då jag prövade fram detta. Bl a kontrollerade jag att nätaggets spänningsvärden var okej samt testade RAM-minnet, p g a alla BSOD inkl omstarter, under föregående natt – Memtest86 hann igenom 16 varv och genererade noll error, o s v. Det slutade med att jag fick mickla med mjukvaran ända till jag kom på vilka inställningar som funkade med vilken spelversion (32- och/eller 64-bitars).

 

(Det går ju faktiskt att spela 32-bitars även efter 64-bitarspatchen – spelet exekveras då bara ifrån mappen Bin32 i stället för Bin64...)

 

Bild nr 1 är iaf: FarCry 32bit 1.40 800x600, Very High, 0xAA.

 

[bild bifogad 2006-08-14 22:14:19 av RN]

856458_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bild nr 3: FarCry 32bit 1.40 800x600, Very High, 4xTSAA.

 

Och filmlänken får jag inte glömma förresten! ;-)

 

[bild bifogad 2006-08-14 22:17:43 av RN]

 

Edit:

Notera förresten en intressant sak; hur pass mkt mer påtagligt ljusskenet blev då AA var aktiverat..!

 

Edit 2: kan nämna förresten att jag testade med två olika drivare för x64; 84.25 och 91.31.

 

Kanske ett onödigt tillägg... men det känns iaf som att man kan döda myten om att AA+HDR inte (alls) funkar på Nvidiakort, speciellt också som de själva har visat att det går iom den här skärmsläckaren:

http://downloads.guru3d.com/download.php?det=1428

 

När allt kommer omkring hänger det ändå på programmeringen. Far Cry möjliggör alltså HDR (genom SM 3.0) fr o m patch 1.3, och iom 1.4 så HDR+AA. Läste nånstans att en patch var på väg för HDR även genom SM 2.0 (som för SC:CT – patch 1.4) men vet inte hur pass det stämmer.

 

Edit 3 :-)

Ett tips är att ha alla tre bilder uppe på skärmen samtidigt, ovanpå varandra, och sedan byta mellan dem snabbt genom att klicka nere i aktivitetsfältet, för att lättare upptäcka kvalitetsskillnaderana.

[inlägget ändrat 2006-08-15 10:18:07 av RN]

856460_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

X1900GT verkar dock ha hamnat i den prisnivå jag tänkt mig (med tanke på närheten till kommande DX10-kort)...

Kan nog vara vettigt att inte skaffa alltför dyrt kort så här (kanske) månaderna innan DX 10. Min syn är att medan 7900GT ligger i nedre prestandaklassen, är X1900XT ungefär i mitten och X1900XTX/7900GTX överst (och med 7950 GX2 i en liten klass för sig). Och X1900GT du nämner ligger då i övre mellanklassen som ett väldigt prisvärt alternativ.

 

DX 10 ser ju ut att bara släppas för Vista. Tyvärr tycker jag, eftersom jag inte gillar tanken på att byta till nytt OS det första bästa man gör så fort det blivit släppt (som fullversion). Bara att titta bakåt och se på allt strul som varit för tidigare OS innan diverse buggfixar, säkerhetspatchar, servicepack, stöd för såväl mjuk- som hårdvara etc. Exempelvis Win XP från 2001 gick knappt att använda öht före SP 1, men många använder fortfarande ändå hellre Win 2000, och hur många SP fick inte Win NT 4 – sex-sju stycken var det väl..?

 

Väntade över ett år innan XP x64 intallerades på min dator, och då versionen med SP 1. Problemet i början med x64 tyckte jag framförallt var bristen på riktigt bra drivrutiner. Kommer troligen sitta nöjd med x64 under ganska lång tid framöver, speciellt eftersom spel funkar så bra nu på det (med dual core-cpu) tack vare AMD:s dual-core optimizer. Men kanske viktigaste anledningen att ta det litet lugnt med Vista är förstås det faktum att det inte ens finns någon DX 10-hårdvara ännu.

 

Fast för många blir det nog med Vista som med så mkt annat och "nyhetens behag", innan hypen börjar lägga sig lite. Det är lite lustigt att det under så lång tid varit så mkt hysteri kring ett OS som inte ens blivit släppt. Marknadsavdelningen hos MS sitter nog och gnuggar händerna i förtjusning. ;-)

 

Hur som helst kommer iaf Crysis få stöd för DX 10 och även komma i 64-bitarsvariant. :-)

http://www.gamespot.com/pc/action/crysis/news.html?sid=6154899

 

Edit:

Apropå det du skrev Stålis, i "tjorvtråden" kanske det var, om att köra 64-bitarsinnehållet på XP 32 bit så finns det en konverterare här för detta ändamål:

http://farcry.filefront.com/file/FC_64ecu_to_32os_conversion;50861

Har dock inte prövat den eftersom jag använder x64.

[inlägget ändrat 2006-08-15 08:33:36 av RN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

DX 10 ser ju ut att bara släppas för Vista.

Vad är den sinnessjuka tanken bakom detta? Det enda jag kan sluta mig till är att det är en strategi för att få världens gamers (och därmed en stor del av världens piratkopierare) att byta till Vista. Eftersom jag fortfarande tycker det är väldigt oklart hur Vistas DRM-system/Output Content Protection verkligen kommer att fungera i praktiken ser jag det som en skrämmande utveckling.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det enda jag kan sluta mig till är att det är en strategi för att få världens gamers (och därmed en stor del av världens piratkopierare) att byta till Vista.

Det är lätt att tänka tanken att Vista kommer lanseras som "den helt enastående nya lösningen för 64-bitars dual core-gaming" eller valfritt trams, och servicen för MS gamla kunder som redan köpt dagens OS lämnas därhän.

 

DX 10 kanske dock inte är bakåtkompatibel med äldre versioner på samma sätt som brukligt har varit. Hur följande egentligen ska tolkas får väl framtiden utvisa:

"However, to take advantage of DirectX 10, you'll also need Windows Vista, the long-awaited successor to Windows XP. That's due to the fact that the DirectX 10 API will only be released with Windows Vista, since Microsoft has basically rewritten the decade-old DirectX technology from scratch to take advantage of Vista's new driver model."

http://www.gamespot.com/pc/action/crysis/news.html?sid=6154899&page=2&q=

 

Men man får hoppas att DX 10 på sikt ändå kommer göras tillgänglig för även äldre OS.

 

Eftersom jag fortfarande tycker det är väldigt oklart hur Vistas DRM-system/Output Content Protection verkligen kommer att fungera i praktiken ser jag det som en skrämmande utveckling.

En redan kontrollerad vardag i allmänhet, av enskilda individer, går mot en ännu mer kontrollerande... :thumbsdown:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det blir förmodligen så, speciellt med tanke på MS tidigare har använt t ex Halo för att öka motivationen för plattformsbyte, och väl kommer att fortsätta göra det. Det första Halo gjordes ju om från pc (mac urspungligen?) till att bli dragplåstert för Xbox. Sedan, när det var dags att lansera Halo 2 för Xbox, kom Halo för pc för att kanske locka några fler till Xbox. Och nu kommer Halo 3 till Xbox 360, men innan dess kommer Halo 2 till pc, fast bara Vista.

 

Frågan är väl hur många av dessa Vistaspecifika spel som verkligen bara kommer att kunna köras på enbart Vista? Jag skulle inte tro att speltillverkarna är så glada åt att begränsa sin marknad på konstruerade sätt. Men visst, pengar kan styra, det har gjorts konstgjorda begränsningar i spel förut...

 

En relaterad sak är OpenGL. En sak som jag läste i forum, när jag uppdaterade min tidigare post om att OpenGL nu ska få fullt stöd under Vsta, var att det redan nu finns möjligheter i det språket som i princip är DX 10-funktioner, men att MS helst bara vill promota DirectX 10 D3D. Det var ju tidigare tom så att OpenGL i princip skulle ha blivit avsågat med knäna prestandamässigt iom Vista, men tack vare The Khronos Group

http://www.khronos.org/ kommer nu alltså Vista att kunna köra OpenGL lika bra som DirectX, eller tom bättre. Så då finns det hopp att DX 10-funktioner kommer att hitta till icke-Vista OS genom OpenGL. En sak som påpekades i en post var att det fanns många företag i gruppen bakom utvecklandet av OpenGL - men gissa vilket stort företag som fattades?

 

Nåja, hela posten är ju lite OT map FC, så jag måste väl korta av så det inte blir en tjorvig tråd till :-), men jag kan ju nämna till sist att jag nyligen läste en artikel om DX 10.1, vars nya funktioner alltså redan är bestämda. Så utvecklingen fortsätter, både inom DirectX och OpenGL, och det kommer att krävas nya kort igen...

 

/ m

[inlägget ändrat 2006-08-15 17:13:46 av Stålis]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

så jag måste väl korta av så det inte blir en tjorvig tråd till

Sluttjorven följer här för min del =)

 

Sedan, när det var dags att lansera Halo 2 för Xbox, kom Halo för pc för att kanske locka några fler till Xbox

De lyckades inte lura mig här...

Och nu kommer Halo 3 till Xbox 360, men innan dess kommer Halo 2 till pc, fast bara Vista.

... och kommer inte göra det här heller.

 

Visst, Halo var ett schysst spel, men det finns gott om lika bra och långt bättre spel till PC och PS2. Nä, med den taktiken som MS nu riskerar använda så kommer jag bojkotta både Vista och Xbox och nöjer mig med en fortsatt tillvaro av XP och W2000 samt naturligtvis ett inköp av konkurrentens PS3 :thumbsup:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr kan jag inte se filmen just nu, för Youtube håller på med någon slags uppgradering, men jag kollade på bilderna - det funkar uppenbarligen. Det var positiva nyheter! :thumbsup:

 

 

Det vore verkligen bra om den där patchen kunde komma ut, förhoppningsvis gör den det. Och jag - som inte kör på x64 - skulle uppskatta om de lade till innehållet för 64-bitars till 32 officiellt, men det är väl för mycket att hoppas på. :-)

 

Rent allmänt verkar Far Cry vara väldigt modulärt uppbyggt, och därför finns det, såvitt jag kan se, ingen anledning till varför inte, det handlar ju mest om tillägg i texturer mm - såvida inte själva CryEngine fick specialfunktionstillägg när det gjordes om till en 64-bitars, vilket jag betvivlar. Kör man utan ECU-delarna är det samma nivåer, lägger man till ECU ändras det inte i Bin64-mappen. Vissa texturer är exakt desamma, andra har fått finslipningar i parametrar som reflektion t ex eftersom de har fått nya material. Men innehållet borde vara oberoende av om det körs under 64 eller 32. Nivåerna byggs fö upp av filerna i level-paken, cry-filen behövs inte för att spela utan är enbart källkoden som Sandbox vill ha för editorn. Det går alltså att plocka bort cry-filen, ändra i pak-filerna separat och starta Far Cry med de ändringar man gjort.

 

Patch 1.4, i dess betaform, ändrar inte något i texturerna, endast i Bin-mappen och i scripts.pak, så uppbyggnaden av innehållet i nivåerna är, som jag ser det oberoende av innehållet i patchen, det handlar endast om fixar i spelmotorn. Patch 1.4 går alltså att kombinera med 64-bitarsinnehållet (under 32-bitars os).

 

Jag har ju testat både den mer gedigna kopieringen av mappar från 64-bitarsversionens 1.32-patch samt ECU-filerna, och konverteringsmodden. De verkar vid en ytlig jämförelse ge samma resultat (ska dock kolla upp en sak jag tyckte jag reagerade på).

 

Man får alltså offset mapping på stenar och allt det övriga extra innehållet, men den blurriga, överlagrade ytan på grundtexturen i Terrain.Layer-lagren förstår jag inte. I närbild.

http://images18.fotki.com/v330/fileGcpb/6893f/9/969208/3880621/blurredterrain1.jpg

http://images18.fotki.com/v339/filetMm9/6893f/9/969208/3880621/blurredterrain2.jpg

http://public.fotki.com/steelmartin/fc/blurredterrain1.html

 

Antingen beror överlagringen på att det verkligen är något som har ändrats eller lagts till speicikt för CryEngine i 64-bitars - vilket jag alltså tvivlar på - eller så är det något mer hårdvaruspecifikt, eller så är det helt enkelt så det ska se ut, även i 64-bitars?

 

Så en skärmdump från "äkta" 64-bitars på samma ställe vore verkligen intressant, om du har möjlighet RN? :-) Bilden är tagen i slutet av första nivån Training, vid den lilla bukten med hangarfartygsvraket. Om du inte redan hade förstått det... Jag snodde en liten båt från skurkarna och tog en tur på sjön för att ta närbilden på stenen där man ser det dubbla lagret tydligare. ;-)

 

/m

 

PS Det vore ju isf intressant med två bilder, en exekverad från Bin64-bitarsmappen, och en från Bin32. Skulle ju kunna ge en lite mer antydan om det är operativsystem- eller hårdvaruspecifikt!

[inlägget ändrat 2006-08-15 18:58:20 av Stålis]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr kan jag inte se filmen just nu, för Youtube håller på med någon slags uppgradering...

Vad trist, men försök gärna igen senare. :-( Även om filmkvalitén absolut inte är den bästa får man ändå en ganska god uppfattning om hur det ser ut. Tyckte själv att jag hittade en passande plats att visa ifrån leveln Swamp, med lågt stående aftonsol och en massa tända gatulyktor.

 

Så en skärmdump från "äkta" 64-bitars på samma ställe vore verkligen intressant, om du har möjlighet RN? :-)

Det ska väl säkert gå att ordna! :-) Men har för tillfället en huvudvärk som gör att texten jag skriver nu i stort sett flyter omkring på skärmen...

 

Kan iaf berätta att jag var till lillebrorsan i eftermiddags och installerade Far Cry på XP 32bit. Patchade sedan upp det i ordningen 1.1, 1.3, 1.31, 1.33, packade därefter upp 1.40 in till spelmappen och installerade slutligen AMD64 Enhanced Content genom filen 'farcry_x64ecu_for_x32os.exe' som jag länkade till förut...

http://farcry.filefront.com/file/FC_64ecu_to_32os_conversion;50861

 

Filen är 397MB stor och ger alltså extrainnehållet – som är tänkt för FarCry 64 på XP x64 – även på vanliga XP 32bit. Funkade perfekt! Och det lite lustiga var att fenomenet med oändlig ammo inte alls uppstod på hans dator (och enligt vad det stod i spelmenyn var det fortfarande ändå version 1.40...).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har mumsat i mig Tiparol+Alvedon så nu riskerar skallen min inte längre spricka likt ett ägg som kläcks..! ;-)

PS Det vore ju isf intressant med två bilder, en exekverad från Bin64-bitarsmappen, och en från Bin32. Skulle ju kunna ge en lite mer antydan om det är operativsystem- eller hårdvaruspecifikt!

Du kommer ju med så bra idéer på sidor att använda så det blev inte två utan fyra bilder! ;-)

 

Fick en lite oväntad överraskning, nämligen att AMD64 ECU ju användes även när jag hade laddat in 32-bitars – hur i hela friden har jag lyckats missa det?! :-O Jag får skylla på huvudvärken. Men då är det ju iaf egentligen ingen vits att använda 64-bitars eftersom den bara är v1.32 – med 32-bitars och v1.40 fick jag ju HDR+AA och därmed en vackrare bild!

 

64-bit 0xAA ecu 1:

http://images14.fotki.com/v21/fileFD18/c0419/9/974464/3910630/64bit0xAAECU.jpg

 

64-bit 0xAA ecu 2:

http://images18.fotki.com/v24/fileYwOI/c0419/9/974464/3910630/64bit0xAAECU1.jpg

 

32-bit 4xTSAA ecu(!) 1:

http://images18.fotki.com/v340/filetxQS/c0419/9/974464/3910630/32bit4xTSAA.jpg

 

32-bit 4xTSAA ecu(!) 2:

http://images14.fotki.com/v21/fileQbtI/c0419/9/974464/3910630/32bit4xTSAA1.jpg

 

Patch 1.4 går alltså att kombinera med 64-bitarsinnehållet (under 32-bitars os).

Som sagt så har jag kört in AMD64 Enhanced Content på lillebrorsans dator med XP 32 bit och Far Cry v1.40 och det funkade alldeles utmärkt, och konstigt nog utan ammobuggen (som däremot uppstod på min dator med x64).

 

Som jag ser det spelar det ingen som helst roll ifall detta Enhanced Content körs på 32- eller 64-bitars OS. Antagligen har man "låst" patchen till XP x64 kanske för att marknadsföra det OS:et och samtidigt har man gjort en produktplacering av A64-processorn – patchen riktades ju mot A64 även om processorn lika gärna kan vara från Intel. Eller något dyligt...

 

Edit:

Nu funkade förresten min filmlänk igen! :-)

 

God natt! Zzz zzz zzz...

[inlägget ändrat 2006-08-16 00:23:48 av RN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar så mycket för de fina bilderna! :-)

 

Men du, vad bra :-) - det innebär att det ska se ut så på klipporna! Det är inget fel, eller någon effekt som beror på hårdvaran eller OS:et, utan exponeringen i två lager ligger förmodligen i spelmotorn. Så bra, då slipper jag leta efter lösningar som inte finns! :thumbsup: Och teorin om att nivåerna är oberoende av under vilket operativsystem de körs stämmer. Du ska vet att jag har provat att ändra på alla möjliga parametrar, byta ut texturerna, lägga till bumpmappar så att hela klippväggen har sett ut att vara gjord av metall mm... :-)

 

Angående ammoräkningen: det verkar inte verkar vara någon skillnad mellan patch 1.33 och patch 1.4, utom i filen Scripts.pak. Jag jämförde alla filerna som kom med patch 1.4 med motsvarande för 1.33 i storlek ner till bytenivå (genom att packa upp dem med /a i kommandofönstret), och alla var lika stora i Bin32. Det skulle vara otroligt att filerna hade ändrats på något avgörande sätt, men ändå ha exakt samma byteantal efteråt? Patch 1.4 innehåller ju bara filer till Bin32 och sedan då Scripts.pak, där den felaktiga ammoräkningen uppstår, till FCData. Och då kanske även AA+HDR ligger i Scripts.pak?

 

Det verkar inte heller som att konverteringsmodden skriver över Scripts.pak, så då borde den på 1120 kB till patch 1.4 ligga kvar. Patch 1.32, den ursprungliga för extramaterialet var 1086 kB för både 32- och 64-bitar (det är ju samma version). I patch 1.33 var Scripts.pak på 1097 kB, men om 1.4 används borde den alltså vara på 1120 kB.

 

Filmen funkar nu också! Väldigt tydligt exempel där också på t ex hur solen "blinkar" mellan bladen när du går framåt. Och blopparna kring ljusen som nästan smälter ihop ibland. :-) Vilken värde på r_HDRRendering kör du med förresten? När jag testade en gång tyckte jag nästan 7 som föreslås var lite för mycket, men det kanske varierar från nivå till nivå.

 

Antagligen har man "låst" patchen till XP x64 kanske för att marknadsföra det OS:et och samtidigt har man gjort en produktplacering av A64-processorn – patchen riktades ju mot A64 även om processorn lika gärna kan vara från Intel. Eller något dyligt...

Jag måste säga att jag isf gillar den här sortens "låsning", den påminner om Half-Lifes 2 "utelåsning" av DirectX 9 till Geforce FX-serien. I båda fallen gick det alltså relativt lätt att låsa upp och komma in i värmen...! :thumbsup:

 

 

/m

 

PS Det verkar som att Fotki har dynamiska länkar på något sätt, så direktlänkningen funkar inte vare sig på dina bilder eller mina, men jag hittade bilderna under fotoalbumet (ett tips kan vara att ange att alla har tillgång till att kolla på ursprungsbilden, det är en inställning någonstans i fotoalbumet tror jag, då blir det en länk under varje bild "Get original uploaded photo")

http://public.fotki.com/RnRising/farcry_ecu/

 

PPS Klart du ska en poäng också för ditt besvär - och att det här innebär att "problemet" nu ska vara avklarat så det inte blir någon annans huvudvärk... ;-)

[inlägget ändrat 2006-08-16 16:26:13 av Stålis]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...