Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Partitioner


Isse

Rekommendera Poster

Jag har följande problem:

Kör för tillfället Win98 men skall ta bort allt och göra en dualboot med Win2k och Win ME. Själva problemet består i att jag har runt 10 GB med filer som jag helst vill slippa bränna ned på CD. Om jag nu skapar en partition där jag stoppar in alla dessa filer kommer jag då att komma åt den från Win2k? Hur skall jag göra med filsystemet?

 

Tacksam för ideér och förslag på hur jag lättast löser mitt problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja, Isse

 

hur många partitioner har du idag och hur många vill du ha ?

 

Det går bra att köra både ME och w2k på samma men det kan bli krockar med tex "Program files" mm.

 

Det bästa är att installera OS på olika partitioner en med winME och en med W2K och sen ha en partition med "data" == mp3 ;).

 

Installera först WinME på P1 sen Win2k på P2, win2k kommer att installer vissa filer på P1 tex. boot "grejs" mm, men det mesta kommer att finnas på P2.

 

Ändra och trixa med hårddisken gör du lättast med Partion magic INNAN du installerar om till WinME.

 

Filsystemet kan du ha låta vara dvs. ha kvar FAT32 på alla diskarna även win2k partitionen.

 

 

Lycka till!

____

MVH

/C

 

[inlägget ändrat 2000-08-08 01:34:37 av Stoffe-2k]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gjorde något liknande för ett tag sedan. Använde först partition magic(som bara fungerar under w98)för att dela in hårddisken i de partitioner jag ville ha. Sedan installerade jag w98 på partition 1(vilket är ett krav för att det ska kunna bota överhuvud taget.

Efter det så installerade jag w2k på partition 2 från 98:an. Hur smidigt som helst. Vid uppstart får man sedan välja vilket os man vill starta?

Kan vara så att w98 krånglar lite så att man får göra en installation till(tror jag fick det). Vet inte om det är MS sjuka eller....

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...