Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

det jobbigaste med linux..


Micke__1

Rekommendera Poster

Jobbar som tekniker på windowsplattformen men det finns en hel del roliga program och konfigureringar man kan göra i linux så därför har jag börjat testa det lite grann... för femte gången eller nåt sånt. Jag har läste en del linux böcker, och har nu suse 10 installerat, med gnome, har provat andra distar men fastnade för denna lättanvända dist. Jag har egentligen bara ett problem när det gäller linux, och det är så jobbigt att jag hela tiden slutar använda det.. för att sedan prova igen.. det är programinstallationerna.

 

Nu använder suse yast vilket förenklar det hela, men det är inte inte hela rpm installationer som är det svåra, det är när disten saknar libbar och annat. Hur är det egentligen tänkt att hämta hem och installera/uppdatera dessa libbar?

 

Jag provade installera en rpm av vlc, vet att det ska vara till kde egentligen men jag provade.. och den sa att det saknades ca 10 libbar, och jag vet inte hur jag ska kunna hitta dem?

 

Nån som har nåt smidigt sätt att gå till väga med programinstallationer, eller hur det är tänkt att få det att funka överhuvudtaget?

 

 

 

[inlägget ändrat 2006-02-05 11:43:14 av greenbay]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ubuntu föreslår jag om du inte gillar att hålla på meka runt så mycket. Det är väldigt enkelt och lätt att installera.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur är det egentligen tänkt att hämta hem och installera/uppdatera dessa libbar?
Om biblioteken finns i något paketupplag som din Yast-installation känner till så ska de hämtas och installeras automatiskt.

Jag provade installera en rpm av vlc,