Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

det jobbigaste med linux..


Micke__1

Rekommendera Poster

Jobbar som tekniker på windowsplattformen men det finns en hel del roliga program och konfigureringar man kan göra i linux så därför har jag börjat testa det lite grann... för femte gången eller nåt sånt. Jag har läste en del linux böcker, och har nu suse 10 installerat, med gnome, har provat andra distar men fastnade för denna lättanvända dist. Jag har egentligen bara ett problem när det gäller linux, och det är så jobbigt att jag hela tiden slutar använda det.. för att sedan prova igen.. det är programinstallationerna.

 

Nu använder suse yast vilket förenklar det hela, men det är inte inte hela rpm installationer som är det svåra, det är när disten saknar libbar och annat. Hur är det egentligen tänkt att hämta hem och installera/uppdatera dessa libbar?

 

Jag provade installera en rpm av vlc, vet att det ska vara till kde egentligen men jag provade.. och den sa att det saknades ca 10 libbar, och jag vet inte hur jag ska kunna hitta dem?

 

Nån som har nåt smidigt sätt att gå till väga med programinstallationer, eller hur det är tänkt att få det att funka överhuvudtaget?

 

 

 

[inlägget ändrat 2006-02-05 11:43:14 av greenbay]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ubuntu föreslår jag om du inte gillar att hålla på meka runt så mycket. Det är väldigt enkelt och lätt att installera.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur är det egentligen tänkt att hämta hem och installera/uppdatera dessa libbar?
Om biblioteken finns i något paketupplag som din Yast-installation känner till så ska de hämtas och installeras automatiskt.

Jag provade installera en rpm av vlc,
Varifrån fick du den rpm:en och hur installerade du den? Det bästa är som sagt att installera från nåt paketupplag, t ex Packman (http://packman.links2linux.org). Här finns instruktioner för hur du gör: http://en.opensuse.org/Additional_YaST_Package_Repositories#External_YaST_Repositories

 

Relevant dokumentation: http://www.novell.com/documentation/suse10/index.html?page=/documentation/suse10/startguide/data/sec_yast2_sw.html

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Knappelhoeffen

Jag har upplevt samma problem som du och blev tipsad om yum. Är lite osäker om det fungerar med Suse dock. Jag kör själv Fedora. I fallet med vlc skulle du med yum bara köra följande för att installera:

 

yum install videolan-client 

.

 

Yum kontrollerar beroenden mellan paket och laddar hem och installerar dessa också.

 

Här finns lite kom-igång-info:

http://www.fedoraforum.org/forum/showthread.php?t=25880

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ApaKaka: Jag har provat ubuntu, och det funkade bra. Men det hade nog samma problem med att hitta libbar till olika program, har inte alla distar det?

 

zerblat: Antar att de inte var något som yast kände igen, så hur gör man då? RPM:en hittade jag på http://www.videolan.org/vlc/download-suse.html och installerade den med yast. Jag ska kolla på länkarna och se om jag blir klokare.

 

Knappelhoeffen: det låter smidigt med yum, ska se om det fungerar med suse..

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu vet jag inte särskilt mycket om Linux men det här väcker mina misstankar:

Jag provade installera en rpm av vlc, vet att det ska vara till kde egentligen men jag provade.. och den sa att det saknades ca 10 libbar

Det kan väl vara just KDE-libbar som saknas?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Givetvis kan det vara det i detta fall. Men det var mest som ett exempel, för det sker, av min lilla erfarenhet av linux, ganska så ofta vid programinstallationer.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har kört Linux både på jobbet och hemma i närmare 5 år nu, och upplevt exakt det du nämner otaliga gånger!

Problemet kan, som allting annat, lösas på flera sätt. Det absolut smidigaste som jag har träffat på, är som redan sagts att använda 'yum'.

Jämfört med andra pakethanteringssystem jag har testat så står yum i en klass för sig. Hittills har det inte hänt att den skulle missa några dependencies, även om det naturligtvis kan förekomma ifall den som har skapat .rpm:en har klåpat med beroenden. Detta scenario borde inte förekomma i seriösa repositories, eftersom alla paket nog testas innan de läggs in.

 

Lycka till i dina tester, och välkommen till den 'öppna' världen! :-)

 

 

==Coleburn==

 

--------------------

"It takes a lot of knowledge to

really mess something up!"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det låter riktigt bra. Laddade hem en tutorial hur man kunde installera yum på suse 10, och att det just hade stöd för det i denna version. Jag ska testa när jag kommer hem, och är det så pass bra som ni säger så kommer ni få höra det :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

du missade att det var ett specikt problem... och det är programinstallationerna :)

 

[inlägget ändrat 2006-02-06 13:32:22 av greenbay]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Antar att de inte var något som yast kände igen, så hur gör man då? RPM:en hittade jag på http://www.videolan.org/vlc/download-suse.html och installerade den med yast.
Om du laddar ner rpm:er för hand och installerar dem är det (förstås) mindre sannolikt att alla beroenden finns tillgängliga för Yast.

 

Bättre är att lägga till ett lämpligt paketupplag som innehåller vlc till Yast och sen låta Yast sköta nerladdning, installation och hantering av beroenden.

 

Som jag skrev så finns vlc i paketupplaget Packman, och här finns instruktioner för hur du gör: http://en.opensuse.org/Additional_YaST_Package_Repositories#External_YaST_Repositories

 

Yum fungerar på samma sätt som Yast (eller snarare, pakethanteringsbiten av Yast). Den stora skillnaden är väl att Yast är utvecklat av och för Suse och kommer med distributionen, medan Yum utvecklades av Yellow Dog (men används även av Red Hat och Fedora), och måste installeras separat.

 

Man behöver inte använda Yasts grafiska gränssnitt, utan den går även att köra från kommandoraden: http://www.novell.com/coolsolutions/trench/15408.html

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag provade detta.. la till pacman som installations källa. Sen körde jag en systemupdate, då sa den att den skulle uppdatera bla pacman, vad det nu kan innebära då jag egentligen inte installerade nåt. Men efter det så hittade jag VLC i lägg till ta bort program... och så vart det ett beroende fel ändå..men från 10 till 2, det är ju ett framsteg. Jag valde dock att uppdatera en lib, och sen ignoerade jag det sista felet... VLC gick igång som det var tänkt, vilket är helbra. Men man blir lite konfunderad över det problemet som jag valde att ignorera..

 

Tack för all hjälp ivarje fall. Nu vet jag ivarje fall hur det är tänkt att göra för att det ska gå så smärtfritt som möjligt.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Saker och ting funkar lite annorlunda än i Windows.

la till pacman som installations källa. Sen körde jag en systemupdate, då sa den att den skulle uppdatera bla pacman, vad det nu kan innebära då jag egentligen inte installerade nåt.
Packman är ett paketupplag. Det är alltså en samling paket som kan installeras, plus information om paketen i upplaget. När du uppdaterar laddas paketinformationen ner från upplaget och läggs in i Yast. Yast kan då visa information om de olika installerbara paketen, låta dig installera paket därifrån och kan även lista ut vilka beroenden som behöver installeras för ett visst paket.

Men efter det så hittade jag VLC i lägg till ta bort program.
Precis. Helt enkelt ett resultat av att du la till ett nytt paketupplag och laddade ner paketinformationen därifrån.

 

sen ignoerade jag det sista felet... VLC gick igång som det var tänkt, vilket är helbra. Men man blir lite konfunderad över det problemet som jag valde att ignorera..
Du råkar inte minnas vilket bibliotek som krånglade?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här får man svar på tal, det är uppskattat. Tyvärr skrev jag inte ner vilken fil som orsakade problemet.. som jag borde gjort..

 

Men skulle du välja att köra yast och lägga till olika paketuppslag istället för att installera via yum?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har aldrig kört SuSe, men zerblat kan säkert rekommendera endera pakethanteringssystemet.

 

Det jag egentligen ville säga var att ju även yum har 'paketuppslag', kallat repositories. Dessa kan vara officiella för en distribution, men även vara skapade av en sammanslutning/organisation som tycker att 'standard' inte är tillräckligt. Typ: http://freshrpms.net/

 

 

==Coleburn==

 

--------------------

"It takes a lot of knowledge to

really mess something up!"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag brukar hålla mig till Debianbaserade distributioner (och därmed APT), och har inte tillräckligt bra koll på vare sig yum eller Yast för att kunna göra nån vettig jämförelse.

 

Självklart finns det skillnader, men i princip gör de samma sak. De har en lista över upplag (repositories) och håller reda på vilka paket (och versioner) som finns tillgängliga. När man installerar (eller uppgraderar) ett paket laddar de ner paketet från upplaget plus alla beroenden. Under huven sker själva paketinstallationen i Suse av rpm oavsett om du använder yast eller yum. Utan att ha testat, så är jag rätt övertygad om att det går att använda både yast och yum på samma system.

 

Det man framförallt bör tänka på är att vara lite försiktig med vilka paketupplag man lägger till. Kvaliteten på paketen kan varierara mellan olika upplag och man kan råka ut för inkompatibiliteter. T ex är det ofta en dålig idé att installera paket avsedda för t ex Fedora eller Mandriva på ett Suse-system.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...