Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

muhammed teckningarna


roger_malmö

Rekommendera Poster

Du skriver i flera inlägg "de" eller "muslimer". Alltså delar du upp människor i fack på grund av deras religiösa övertygelse. Alla Stockholmare har inte samma åsikter och tillgriper inte samma medel för att uppnå sina mål, så det har inte heller muslimerna. Vid jämförelse av ovanstående två grupper så är muslimer enormt mer heterogena, d.v.s. olika när det gäller i princip allt.

 

Därför är det direkt felaktigt att peka ut en grupp människor för något som ett fåtal gör. Det är lika felaktigt och upprörande som att se alla Danskar som ett legitimt mål för sitt vrede endast för att det var en dansk tidning som publicerade teckningarna samt att landets statsminister inte betedde sig särskilt statsmannamässigt i inledningsskedet av konflikten.

 

Kontentan av inlägget är att en del generaliseringar (avsiktligt eller ej) i den här tråden, enligt min åsikt, hamnar på samma nivå som dessa personers som bränner ner ambassader och hotar individer p.g.a. deras härkomst.

 

Det är en fördomdsfull värld vi lever i.

 

 

_________

TicoRoman - Anfall är bästa försvar

 

[inlägget ändrat 2006-02-05 22:57:58 av TicoRoman]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, mitt inlägg kanske var dåligt formulerat och kunde tolkas med vissa friskrivningar av din egen del att jag på något sätt skulle stödja terrorism. Poängen jag ville få igenom var inte att det var rätt åt tredjepart, utan att du själv och andra skall fundera ett par steg extra när ni fördömer folk.

Men du får ju läsa in vad du vill i mina dåliga formuleringar, även om du varit med i eforum såpass länge för att iallafall borde veta vad jag står för.

 

Vill du göra det här till en daddy-tråd (vilket ditt broder anjuna-inlägg antydde att du ville) så är det ditt problem.

 

Nu hamnade svaret lite fel i trädet som vanligt med eforum, men det var rogers inlägg jag svarade på

Broder Moon har kommit för att återskapa mänskligheten inför Gud

kan inte förstå att du försvarar dessa avarter hos vissa muslimer som tar alla tillfällen i akt att starta sina djävulshandlingar och bara väntar på den minsta lilla möjlighet .

 

 

[inlägget ändrat 2006-02-06 05:05:16 av Anjuna Moon]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det har aldrig varit mitt mål att generalisera någon specifik grupp av människor det min avsky gällde är handlingarna som inte står i proportion med varandra , för mig spelar det ingen som helst roll vem/vilka som är utförare.

Tydligare ?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis, en karikatyr är ju just det - en karikatyr. Det finns ju alltid en viss portion skämt och överdrift med.

 

Men vissa skämtar man tydligen inte med.

 

Hittar tyvärr ingen länk nu men jag tycker mig bestämt komma ihåg att Bush och Blair också uttryckt sin "avsky" gentemot karikatyrerna. Vad menas med det egentligen?

 

Problemet är ju knappast att det är karikatyrer utan det faktum att muhammed inte får avbildas, det motiverar ju knappast såna här handlingar i min värld men å andra sidan kunde jag inte bry mig mindre om religion.

 

Om jag inte minns fel så blev det ganska hätsk stämmning bland svenska kristna efter en utställning för några år sedan där jesus porträtterades i bla jeans. Blev ju visserligen inga stormade ambassader men jag kan sätta pengar på att om muslimska tidningar skulle börja publicera artikelserier och bilder på jesus utförande dom sju dödssynderna så skulle liknande reaktioner komma bland kristna, inte i sverige förmodligen men det stora landet i väster sitter ju inne på ett ganska stort antal fanatiska kristna och muslimhatare så nåt skulle definitivt hända.

 

/Marcus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker följande:

 

IQ-befriade galningar med ständigt våld i sinnet tycker jag synd om. Och dom finns i alla folkgrupper och religioner men mer i vissa.

 

Tänk om alla skulle reagera som en del av muslimerna gör. Då skulle det bli världskrig på två sekunder. Jag tycker det är bevis nog på deras galenskap när dom kidnappar en tysk och tror han är dansk och när dom bränner flaggor och gör våldsamma demonstartioner utan att ens veta vad dom demonsterar emot.

 

Bilderna har ju även publicerast i tidningar i den del av arabvärlden där dom själva bor. Där fick ingen sparken eller nåt sånt som i france. Det räckte med att dom kom med förklaringen: "vi publicerade bilderna för att folket skulle veta vad dom demonstrerar mot"

 

Det tycker jag säger ganska mkt

 

Mkt handlar om en dålig styrning av deras land också, med fega ledare som är som pytte små pojkar som ska kriga. Som lätt blir översvallade av våld och snabba lösningar.

 

Jag fattar inte varför dom inte fokuserar på fred och lägger det högre i sin prioritering än hämd och det som dom kallar heder. Kriga och döda. Folket mår ju bara sämre av mera våld, även om inte alla kan fatta det själva. Men det är "bara" ett mönster. Som behöver brytas för alltid.

 

Samma sak med den utbredda negativa kvinnosynen inom islam. Om ledarna föregick med gott exempel påverkar det neråt och på 100 år kanske man kan ge ett nytt samhälle, som är mer anpassat att utvecklas i för kvinnor, och män.

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mkt handlar om en dålig styrning av deras land också, med fega ledare som är som pytte små pojkar som ska kriga. Som lätt blir översvallade av våld och snabba lösningar

 

Låter som en nästan exakt beskrivning av världens största supermakt och även en del andra västländer.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så håller då pöbelmentaliteten på att vinna. Det går att skrämma länder till att göra som man säger. Oavsett vad man tycker om att kränka någon så är det lite tragiskt.

 

Annan ställde sig också bakom ett förslag som lagts fram av 57 muslimska länder som går ut på att det nya FN-organet för mänskliga rättigheter även ska hantera religiös ärekränkning och förtal.

http://snipurl.com/met0

 

Ärekränkning är något väldigt subjektivt så det gäller att tassa på tå om dom får igenom det.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
Green Eyed Heart

Jag tycker det är tragiskt att tvinga på andra människor sitt egna levnadssätt och sedan kalla de demokrati. Oavsett VILKEN nation det gäller.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...