Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
softstate

Pixmania är i Frankrike

Rekommendera Poster

Det kan vara lite besvärligt och krångligt att reklamera produkter efterssom Pixmania håller till i Frankrike. Om du dessutom inte betalat "Lugnt inköp" så är du hänvisad till tillverkaren.

Jag köpte 6 st USB-minnen 128 Mb för 101 kr/st och efter ett par veckor slutade ett fungera. Jag mailade och frågade var jag skulle skicka minnet. Jo det skulle skickas till Paris i rekommenderat brev. Om de sedan konstaterade att felet täcktes av garantin så får jag pengarna tillbaka för frakten och tillgodokvitto på produkten.

Frakten kostar 85 kr (varav 65 kr för REK)

Eftersom detta ska göras på arbetstid är det knappast motiverbart att lägga ner 2 timmar på att spara 101 kr.

Pixmania:s svar:

[log]Hej,

Om du önskar att skicka tillbaka din produkt för reparation så bör det ske via rekommenderad post till:

FOTOVISTA SAV

QUAI N°1 (BATIMENT BLEU)

AVENUE DE LA COMMUNE DE PARIS

ZAC DE LA MAISON NEUVE

91220 BRETIGNY SUR ORGE

FRANCE

Vänligenbifogaen kopia av din faktura samt returkupong i paketet. (detsistnämdadokumentet finns att skriva ut från vår hemsida)

Det är även viktigt att ditt ordernummer eller kundnummer finns med.

Närvifår tillbaka produkten så kommer den att skickas till tillverkarenförreparation, detta tar dock några veckor. (om tillverkaren bekräftarattdet är ett tekniskt fel som ej är självförvållat- annars så kommerduatt få ett kostnadsförslag skickat till dig)

Vänliga Hälsningar,

PIXmania Teamet [/log]

Originalkartong ska det vara också fick jag veta... hmm...

[inlägget ändrat 2006-02-04 12:48:04 av softstate]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Du, det är iinte så stor skillnad mot hur svenska butiker hanterar returer.

När min CDROM enhet gick sönder under garantitiden ringde jag och fick den här "intruktionen" via mail.

[log]Hej,

Din retur har behandlats och har fått returnummer 1XXXXYYZZ

**** VIKTIGT! LÄS NOGA IGENOM NEDASTÅENDE TEXT INNAN DU RETURNERAR VARAN! ****

OBS! Här nedan följer packinstruktioner för returen. Läs noga igenom dessa. Om produkten kommer fram till oss fraktskadad upphör garantin att gälla.

1) Skriv ditt returnummer samt avsändare på ytterförpackningen. Skriv aldrig direkt på produktförpackningen om denna samtidigt fungerar som sändningsemballage.

2) Enbart defekt enhet returneras.

3) Packa produkten ändamålsenligt. Elektronikkomponenter ska ligga i antistatpåse. Emballera alltid väl med skum eller liknande

material samt en hård ytterförpackning. Produkter med rörliga delar får ej ligga löst förpackade då skadan kan förvärras. Kommer varan fram fraktskadat returneras den till dig utan garanti. I dessa fall debiteras returfrakt.

4) Skicka returgodset inom 10 dagar från det att du mottagit detta meddelande. Skickas returgodset in för sent returneras det utan åtgärd.

Vid postorderförsäljning står konsumenten för returfrakten och återförsäljaren för frakten tillbaka till konsumenten.

Butiken ABC testar returnerade varor där returorsak defekt vara angetts. Om varan visar sig vara felfri returneras denna med en faktura på utfört testarbete samt kostnad för returfrakt. Avgift för utfört testarbete är 5% av varuvärdet, dock lägst 300:- exkl. moms + kostnad för returfrakt till kunden.

Defekt vara ersätts med reparerad, likvärdig, eller identisk vara. Butiken förbehåller sig rätten att själv avgöra om reparation, likvärdig eller identisk vara skall utgå till kund. Alternativt kan kreditnota utfärdas.

Varan/varorna ska returneras som brev eller företagspaket till:

Namn

Adress

Skickas returen som postpaket hämtas paketet ut på posten i mån av tid, och returärendet kan då bli försenat.

Varor som skickas till oss som rekommenderat brev eller postförskottspaket kommer att returneras utan åtgärd.

Tänk på att om du skickar returen som vanligt brev är leveransen inte försäkrad av Posten.

Läs mer om returvillkoren på www. och så vidare [/log]

Naturligtvis struntade jag i det, för en ny CDROM kostade cirka 200 kr och jag hade köpt datorn ihopmonterad, så något emballage hade jag aldrig fått. Jag fick tag i en bättre begagnad för en hundralapp i stället.

Det är väl så dom gör för att minimera returer, vare sig dom finns i Sverige eller i något annat land.

[inlägget ändrat 2006-02-04 14:43:11 av bmhson]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fasst det finns bra exempel också. Har en Zyxelrouter som böjjade hänga sig något otroligt. Felsökte igenom det mesta och det slutatde med ett mail till Zyxel där jag redogjorde för problemet och vad jag gjort för tester. Mailar skickade jag ganska sent på kvällen, redan nästa dag fick jag ett svar att fe skickat en fraktlapp med betalt porto för att kunna skicka in den till serviceverkstaden (Anovo i Gävle)

Skickade in den och fick några dagar senare en ny enhet på posten.

Fast jag ser inte ritkigt vad som var fel i den beskrivning du skickade utan att tonen inte var speciellt trevlig. Ofta får man betala frakten till verkstaden själv. Nästan alltid står det att om enheten visar sig vara felfri så får bar betala för felsökning och hantering men verkar vara sällan så sker. Hade en D-Link-router innan Zyxelroutern vars problem var att den hängde sig efter 7 dagar, startade man om den gick den 7 dagar till osv.

Felanmälde den och fick skicka in den (även den till Anovo i Gävle) men då fick jag betala frakten själv.

Den kom tillbaka efter någon vecka "Testad i 4 dagar utan anmärkning" men jag fick iaf ingen faktura på felsökningen. Ringde och pratade med Zyxel och fick en nyare firmware skickad till mig (som inte fanns på deras hemsida) och därefetr så hängde den sig bara nån gång i månaden och det kunde man ju stå ut med.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Fast jag ser inte riktigt vad som var fel i den beskrivning du skickade

Jag sa väl inte direkt att det var något fel??

Hela tråden handlade ju om att det inte lönar sig att reklamera mindre dyra prylar. Porto och allt besvär gör att det blir mer eller mindre löjligt att "hålla på sin rätt".

Var du glad för att det funkade för dig, men en router är väl dyrare också och en mer komplicerad pryl som kan få många olika fel.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Hela tråden handlade ju om att det inte lönar sig att reklamera mindre dyra prylar. Porto och allt besvär gör att det blir mer eller mindre löjligt att "hålla på sin rätt".

Vet inte hur det funkar i Frankrike, men har man köpt nånting i Sverige, så säger konsumentlagen att du ska ha resättnig för alla utlägg du haft för att få varan reparerad eller utbytt. Säljaren ska betala t.ex. porto, telefonsamtal, resor, och till och med förlorad arbetsinkomst om man varit tvungen att ta ledigt.

Förstår inte varför det skulle vara löjligt att hålla på sin rätt? Köper jag nånting så förväntar jag mig att kunna använda den, även om den var billig...men vi kanske tänker olika.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Vet inte hur det funkar i Frankrike, men har man köpt nånting i Sverige, så säger konsumentlagen att du ska ha resättnig för alla utlägg du haft för att få varan reparerad eller utbytt. Säljaren ska betala t.ex. porto, telefonsamtal, resor, och till och med förlorad arbetsinkomst om man varit tvungen att ta ledigt.

Är det §30 i KKL som du menar skulle ge rätt till det?

Har du något exempel på när någon verkligen har fått det?

Är ganka vanligt när det gäller datorutrustning av olika slag att man förväntas skicka in det någonstans och själv stå för portot.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Jag tror att ni blandar ihop två olika saker. Det är en sak när nyinköpta varor inte fungerar.

När varan är använd och slutar att fungera inom t ex ett år är det en garanti det gäller. Det är ett frivilligt åtagande från säljaren och då kan dom nog diktera villkoren som dom vill.

Det är ju svårare att bevisa vem som har orsakat felet då också. Är det ett ursprungligt fel eller är det ett fel som har uppstått för att köparen har gjort något fel?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kollade snabbt med Konsumentverket innan jag skrev förra inlägget. Där finns konsumenköplagen som lätt förenklade PDF-filer. Det står där om att det inte ska medföra några som helst kostnader för köparen. Sen läste jag även en tråd på Prisjakt (tror jag det var) om samma sak. Där länkades det till ett beslut hos ARN som sa samma sak, tror det var den andra av dessa länkar:

http://www.arn.se/netacgi/brs.pl?d=REFE&l=20&p=1&u=/referat.htm&r=8&f=G&Sect8=PLSCRIPT&s1=f%F6rlorad&s2=&s3=&s4=&s5=&s6=

http://www.arn.se/templates/Page____129.aspx

http://www.publikationer.konsumentverket.se/Documents/bock_bro_fold/konsumentkoplagen_handledn_lagtext.pdf

Vad jag förstår av alt det här är att man absolut inte ska betala något porto vid reklamationer. Vägrar säljaren betala, så anmäl honom! Jag har själv stridit för en sån här sak med en tjurskallig järnhandlare. Det slutade med att vår Konsumentvägledare gjorde ett besök i hans butik innan han gav sig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
När varan är använd och slutar att fungera inom t ex ett år är det en garanti det gäller. Det är ett frivilligt åtagande från säljaren och då kan dom nog diktera villkoren som dom vill.

Inte riktigt, dom kan inte diktera villkoren som dom vill. Säljaren kan inte försämra konumentköplagen. Om du orkar läsa igenom länkarna jag skickade så ser du precis ett sånt exempel, där en handlare hänvisar till sitt eget villkor....som inte alls gällde, så han åkte på att betala ändå. Den frivilliga garantin får ju inte vara sämre än det skydd Konsumentlagen ger, och den säger att du ska ha betalt för alla utlägg.

Och det gäller inte alls bara nyinköpta grejor som inte fungerar, som du tror. Om du läser igenom Konsumentlagen så ser du att alla fel som visar sig inom 3 år och som du inte orsakat själv, är ursprungsfel. Det enda som skiljer är att inom 6 månader eller den frivilliga garantin, så ligger bevisbördan hos säljaren, sen tiden upp till 3 år ligger bevisbördan hos köparen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du har rätt. I ARN-beslutet hänvisar de till §32 i KKL som jag missade när jag alltför snabbt ögnade igenom lagtexten.

KKL 32§ 1 stycket:

Skadestånd på grund av säljarens dröjsmål eller fel på varan omfattar ersättning för utgifter, inkomstförlust, sådan prisskillnad som avses i 33 § samt annan förlust på grund av dröjsmålet eller felet.

Det kan inte tolkas på annat sätt än att säljaren ska stå för porto om man skickar in varan, bensinkostnad och eventuell förlorad arbetsinkomst om man själv måste köra varan någonstans.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Det kan inte tolkas på annat sätt än att säljaren ska stå för porto om man skickar in varan, bensinkostnad och eventuell förlorad arbetsinkomst om man själv måste köra varan någonstans.

Precis! Så tolkar jag det också, speciellt efter att man läst ARN:s beslut. Kolla bara på hur t.ex. Dustin och Netonnet hanerar sånt här. Dom skickar ju en retursedel med frakten betald om du ska reklamera nånting. Och det tror jag inte dom gör bara för att dom är så snälla. Sen att andra inte gör lika, det beror nog på okunskap, både hos dom och hos kunderna. Läser man runt på forum, så ser man snart hur lite folk i allmänhet vet om sina rättigheter. Det har du ju exempel på i den här tråden till och med.... Det var ju en som tyckte det var löjligt att hålla på sin rätt, bara för att han inte visste vad som gällde ang. t.ex. porto.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Problemet är att det inte spelar så stor roll vilka rättigheter man har om företaget krånglar så mycket att man inte orkar utnyttja dem. Fick fel vara levererad och Pixmanias rutiner för felanmälan och returer är så krångliga och usla att man ger upp, struntar i pengarna och går och handlar någon annanstans.

Ingen telefonsupport och bara godag yxskaft-svar på mail. :thumbsdown:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...