Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

"Internet Gateway" på en av 3 datorer i nätverk - vad är det?


DATORPELLE

Rekommendera Poster

Jag har tre datorer (Två st med XP pro och en med XP Home Edition) som är trådlöst anslutna till en D-link router kopplad till Zyxel ADSL-modem.

 

På dator A får jag upp en "internet gateway" ikon under Nätverksanslutningar - den är aktiv när den datorn är inne på internet.

De andra datorerna har inte denna ikon och kan vara ute på nätet när dator A är avstängd.

 

Varför finns det en Internet Gateway på dator A men inte på de andra. Vad har den för funktion? De andra verkar ju inte vara beroende av den eftersom de når internet ändå när A är stängd. Annars skulle man ju kunna tro att det är nån slags port till nätet som de andra använder sig av. Fast det är ju routern som är "fördelaren" från ADSL-modemet...

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Internet Gateway på dator A men inte på de andra

 

Har också detta fenomen till och från på våra datorer men internet fungerar ändå. Denna Gateway-ikon dyker upp sporadiskt på våra olika datorer lite beroende på i vilken ordning de startas??

 

Gatewayen är din bredbandsdelare.

 

Från microsofts sida

"En Internet-gateway är ofta att föredra framför Internet-anslutningsdelning

En Internet-gateway är en maskinvara som finns att köpa i de flesta datorbutiker. Enheten kallas även en router, basstation eller lokal gateway. Nätverket kopplas till Internet via den här enheten.

"

 

 

Milla

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den dyker upp i Windows XP om man har uPnP aktiverat i routern och windows. Har för mig att man kan öppna portar i routrn med hjälp av internet-gateway-ikonen (öppningarna sker då via uPnP)

 

Inaktiverar man uPnP i antingen datorn eller i routern kommer ikonen att försvinna.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den dyker upp i Windows XP om man har uPnP aktiverat i routern och windows

Jag kollade och har det aktiverat.

Inte hos mig i alla fall, som sagt lite sporadiskt här. ;)

Tror det beror på min switch men vet inte säkert..

Jag har Home i denna dator men de andra i nätverket med Pro i syns gatewayen oftast i.

 

Internet Gateway är i alla fall bredbandsdelaren/delad internetanslutning

 

:)

Milla

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...