Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vilken dator ska jag välja?


jerkie

Rekommendera Poster

Hej! (jag lägger denna topic här, det var det ställe jag tyckte den passade på)

 

Jag har hittat två datorer som jag tycker verkar bra, nu undrar jag bara vilken jag ska välja!

 

Dator 1: http://www.pcproffs.se/Datapaket-amd-sem3400pciEx256.htm

Dator 2: http://www.pcproffs.se/Datapaket-amd-ath64-3200pciEx256.htm

 

Vilken verkar bäst??? (till spel)

 

(om man tittar längre ner så kan man välja till andra grafikkort)

 

//E

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till spel är det helt klart Dator2.

 

Sempron (Dator1)är en budgetprocessor mer lämpad till kontorsarbete m.m.

och så har moderkortet på dator1 socket 754 vilket innebär att man också bara kan ha Sempron eftersom athlon64 slutat tillverkas till den socketen.

 

Dator2 tycker jag verkar mer prisvärd men köp till ett bättre grafikkort.

Mer minne är också att rekommendera.

 

[inlägget ändrat 2006-02-03 22:21:25 av nire]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj! Såg ej att det var en semperon!

 

Men hur tror du att ett ATI RADEON X550HM 256Mb skulle klara av BF 2?

 

//E

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nog skulle det funka, men jag vet inte hur bra, det skulle inte klara av nyare spel speciellt bra iaf.

jag skulle ha satsat på ett 7800GT el. ett X800 men helst ett 7800GT.

 

 

[inlägget ändrat 2006-02-03 22:26:34 av nire]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

 

Tråden flyttad till Datorbygge/montering

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder> moderator DrData|

 

"Vad händer om du blir halvt ihjälskrämd, två gånger?"

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nire skrev:

jag skulle ha satsat på ett 7800GT el. ett X800 men helst ett 7800GT

 

7800GT var ett bra förslag att gå med en A64 3200+ även om Ati:s konkurrerande modell inte är X800 utan X1800XL vilket också är ett bra kort. ;-) Frågan är om jag själv inte skulle ha valt Atikortet mkt tack vare dess förmåga att klara multisampling – en lättare form av kantutjämning – tillsammans med HDR (en teknik att framställa t ex mkt starka ljuskällor, fina och "levande" reflektioner i spelen, väldigt vackert). 7800GT klarar också kantutjämning samtidigt som HDR men då endast genom supersampling vilket iofs är vackrare men också väldigt mkt tyngre för grafikkortet. Detta Nvidiakort har en högre råstyrka än Atikortet men det äts snabbt upp ifall man vill använda kvalitetsinställningar (vilket man också vill ifall man en gång vänjer sig att kunna använda det).

 

Men t o m med något av de riktigt snabba korten ovan hade BF 2 gått tungt även för Dator 2 p g a dess alldeles för låga mängd 512MB RAM. Det är bara hälften av vad det som lägst helst bör sitta i en spelmaskin.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett X550HM skulle inte klara av BF 2 särskilt bra.

 

HM står för HyperMemory, vilket är Atis sätt att säga att den 'lånar' minne från RAM. Troligtvis har den bara 64 MB eget minne. Och lånar den från 512 MB innebär det att du får mindre minne än 512 MB kvar. 512 MB är minimikravet för BF 2.

 

Just BF 2 skulle jag påstå är lite mer krävande än andra spel, just pga dess karaktär. Det är främst avsett att spela online, och det innebär att du vill undvika laggar så mycket om möjligt - laggar som du skulle kunna tolerera i ett singleplayerspel, men online betyder ofta en lagg att du blir skjuten pga att du inte kan sikta och reagera så bra som du skulle vilja i en tajt situation. Alla laggarna beror dock såklart inte bara på din dator.

 

Jag spelar själv BF 2 på en Geforce FX 5900 Ultra 256 MB - ett inte särskilt bra kort med dagens mått mätt i nya spel, men som kanske motsvarar ett X700 i BF 2, dvs bra mycket bättre än X550HM. 768 MB RAM, och en processor som heter XP 2100+.

 

Jag försökte först köra BF 2 i de inställningar som är helt ok i de flesta singleplayerspel, dvs 1024x768 och med det mesta effekterna på max samt åtminstone 2xAA och kanske även AF. Det gick problemfritt att spela i singleplayerläge (banorna är ju bara 16-personers), och jag körde med de högre inställningarna även online först, men det gav alltför mycket lagg framför allt när man spawnade samt även att vissa stora banor blev nästintill ospelbara i början. så jag fick inse begränsningarna och sänka till 800x600 samt medelinställningar för att undvika laggar i kritiska situationer (dock med 2xAA). Och det funkar, som tur är skillnaden inte alltför stor i spelupplevelse. Fast märkbar.

 

En del av de här laggarna kan bero på att spelet inte är särskilt optimerat, och enligt ryktet ska den kommande 1.2-patchen förbättra prestandan, vilket man kan hoppas på.

 

Nivåerna i BF 2 är annars mycket stora, speciellt om du spelar på 64-banorna, och för att undvika laggar behövs inte bara 256 MB på grafikkortet, utan även gärna 1 GB RAM eller kanske ännu mer.

 

X800 klarar av BF mycket bättre, men det har nackdelen att enbart ha stöd för SM 2.0b. Idag gör det inte så våldsamt mycket, speciellt inte för BF 2. men det innebär att det inte är lika framtidssäkert. Nyare kort har stöd för SM 3.0, vilket bl a innebär fler effekter som redan finns i spel ute idag, något som alltså inte X800 klarar av.

 

7800GT är väldigt bra, men också rejält mycket dyrare. Den har stöd för SM 3.0 (den har en även liten nackdel, men den ska jag inte ta upp här). Lite taskigt utbud av alternativ på grafikkort... Du kan ju alltid välja att köpa grafikkort senare, om du vill.

 

Så, som redan sagts, mer minne och bättre grafikkort än grundkonfigurationen för att spela BF 2, men även för framtidssäkerhetens skull! :-)

 

/ m

 

PS BF 2 har även stöd för OpenAL och EAX-effekter, vilket du t ex kan få med ljudkort ur Creatives Audigy-serie.

[inlägget ändrat 2006-02-04 01:42:20 av Stålis]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till spel, ingen av dem tyvärr.

 

Jag tycker att du bör ha åtminstone:

 

Cpu: Amd 64 3200+

 

Minne: 2X512 Pc 3200

 

Mobo: sockel 939

 

Grafikkort. x800xl/gto, x850xt eller ett 7800gt.

 

x800 beroende på pris och 7800gt beroende på prestanda/pris.

 

[inlägget ändrat 2006-02-04 08:40:02 av Donald]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till Donald:

 

Om jag bara köper till 512 mer ram-minne (som jag har tänkt att göra) och köper ett annat grafikkort så uppfyller jag väl det systemet som du har skrivit!?

 

Till Stålis: Vad är nackdelen med 7800gt??? Jag blir nyfiken!

 

(Hur länge klarar man sig med en amd 64 3200+ och hur stor skillnad är det på 7800 och 6800, om man ska köpa ett billigare grafikkort någon annan stans?)

 

 

//E

 

[inlägget ändrat 2006-02-04 10:17:17 av jerkie]

[inlägget ändrat 2006-02-04 10:19:28 av jerkie]

[inlägget ändrat 2006-02-04 10:20:47 av jerkie]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Donald skrev:

Grafikkort. x800xl/gto, x850xt eller ett 7800gt.

 

x800 beroende på pris och 7800gt beroende på prestanda/pris.

 

Alla är naturligtvis fria att komma med förslag och tycka vad de vill, det är bra om flera röster blir hörda, och själv tycker jag det är bakåtsträvande att idag köpa grafikkort som saknar SM 3.0, vilket samtliga av Ati-korten du räknar upp gör. Som jag nämnde tidigare är X1800XL ett bra motpol till 7800GT, bägge ligger ungefär i mitten av dagens prestandaklass. 7800GT med lite högre råstyrka, men X1800XL tekniskt sett lite mer förfinad på ett sätt som kan medföra en finare bildkvalité med lägre prestandaförlust (t ex förmågan att klara multisamplad kantutjämning samtidigt med HDR (high dynamic range)).

 

Priser X1800XL:

http://surl.se/ajut

 

Men man måste inte nödvändigtvis välja ett kort från prestandaklassen bara för att få bra flyt i spelen. I mellanklassen erbjuder Ati exempelvis X1600XT vilket presterar ganska likvärdigt med Nvidias 6600GT och av dessa två hade mitt val blivit Atikortet. Dock ligger bägge egentligen i nedre delen av mellanklassen och ett mkt bättre val hade Geforce 6800GS varit vilket ger en bra kombination pris/prestanda. Det har såklart stöd för SM 3.0 och allt vad det innebär med dess mkt vackra HDR Tone mapping, Parallax mapping o s v.

 

Priser 6800GS:

http://surl.se/ajuu

 

Alltså som jag ser det; i prestandaklassen och utan att ta i för mkt och betala för dyrt så välj X1800XL, och i mellanklassen ger 6800GS mkt bra prestanda för pengarna och det fortfarande med fullt hårdvarustöd för DX 9.0c.

 

För mellanskillnaden i priset av 6800GS vs X1800XL hade du kunnat skaffa ett bra ljudkort för spel. Ett bra ekonomiköp hade då Audigy 4 varit vilket stödjer EAX 4 och THX för spel...

http://www.buggy.nu/index.php?a=productview2&product=1566

...medan ett mera framtidssäkert kort hade varit ett Audigy X-Fi med dess EAX 5.0. Och bland X-Fi har spelare egentligen två kort att välja bland; det billigare Xtrememusic eller det dyrare men kraftfullare Fatal1ty.

 

Xtrememusic:

http://www.buggy.nu/index.php?a=productview2&product=1559

 

Fatal1ty:

http://www.buggy.nu/index.php?a=productview2&product=1560

 

P.S. Det är ingen tvekan om att mängden RAM bör vara som lägst 1GB...

 

[inlägget ändrat 2006-02-04 13:23:38 av RN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar! Men är det värt att köpa ett 6800gs för 1900 istället för ett 7800gt för 2500???

 

(ger och har gett poäng till de som förtjänar det!)

 

//E

 

[inlägget ändrat 2006-02-04 17:39:15 av jerkie]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hejhej igen! :-)

 

Nackdelen är den som RN är inne på, att det inte går att kombinera multisamplad kantutjämning och HDR under SM 3.0 på Geforce 6/7. Testprogrammet 3DMark06 använder den typen av HDR i speltest nr 3 och 4, och som du ser får 7800-serien inget värde där:

http://www.firingsquad.com/hardware/3dmark_06/page10.asp

 

Riktiga spel som det här berör är, såvitt jag vet:

Far Cry

Splinter Cell: Chaos Theory

Age of Empires 3

Serious Sam 2

 

I de spelen kan du alltså inte använda AA och HDR på en gång (vad som händer om du ändå tvingar på det genom drivrutinerna vet jag inte).

 

Ett spel som också använder SM 3.0 HDR men däremot supersamplad kantutjämning är Black & White 2, och det klarar även 7800 av. Supersampling är som sagt mer krävande, fast "riktigare".

 

Det finns också en annan typ av HDR idag, HDR under SM 2.0 i Sourcespel, och det funkar med all kantutjämning, även på förra generationens Ati-kort. Det kommande spelet Half-Life 2: Aftermath ska ha det, onlinespelet Day of Defeat: Source har det idag i vissa nivåer.

 

Supersampling eller multisampling? Troligtvis blir SM 3.0 HDR mer allmänt framöver, och eftersom HDR och kantutjämning tillsammans är väldigt krävande är det troligt att flertalet spel kommer att använda multisampling för att det ska funka på fler kort än bara på de allra snabbaste. Men kanske det även kommer möjligheter till supersampling för att inte Geforce 6/7-korten ska bli lidande? Vem vet?

 

En sak är iaf klar, och det är att utan SM 3.0-kort (Geforce 6/7- och Radeon X1000-serien) får du inte du den sortens HDR överhuvudtaget vare sig med eller utan AA... vilket alltså gäller den förra generationens kort från Ati (X100-serien) och mitt Geforce FX-kort t ex :-) eller kanske snarare :-(

 

;-)

 

/ m

 

 

PS När vi ändå är inne på BF 2 - spelet använder Voice over IP, så att du kan kommunicera med de andra i ditt lag/team. Jag har inget headset (än), och därför spelar jag mest på servrar utan VoIP, även fast jag har det aktiverat. Det blir såklart ingen dubbelriktad kommunikation utan mikrofon på en VoIp-server, men du kan höra vad som sägs. Fast de flesta servrar använder idag VoIP, och fler verkar gå över till det, så därför tittar jag just nu på headset, och de som jag fått rekommenderade av andra som spelar BF 2 är Sennheisers PC150 eller den lite dyrare PC160. Bra ljudkvalitet och bra ergonomi, men framför allt väldigt bra mikrofonkvalitet (så att det inte brusar) kännetecknar dem.

 

Här är en bra sida att kolla stats på, när du väl kommit igång och har fått över hundra poäng:

http://www.bf2s.com/

 

Såhär kan det t ex se ut då (för den högst rankade just nu):

http://bf2s.com/player/45719422/

[inlägget ändrat 2006-02-04 18:50:10 av Stålis]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tackar såklart för poängen! :-)

 

Men är det värt att köpa ett 6800gs för 1900 istället för ett 7800gt för 2500???

 

7800GT presterar ganska mkt bättre än 6800gs... men vad jag kunde se var prisskillnaden ca 800kr för de billigaste korten och för endel är det ändå rätt mkt pengar. Själv köper jag kort från prestandaklassen, men det är jag det. Fast jag kommer troligen inte att uppgradera mitt 6800U från år 2004 förrän det finns hårdvarustöd för DX 10 vilket säkert kommer komma redan någon gång under det här året.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar!

 

Men skulle nån bara kunna säga hur jag ska göra för att vara smartast, både ekonomiskt och prestandamessigt.

 

MVH E

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men skulle nån bara kunna säga hur jag ska göra för att vara smartast, både ekonomiskt och prestandamessigt.

 

Kanske får du någon hjälp i rätt riktning av det här inlägget från nov 05:

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?entriesid=774539#774911

 

Men även om jag sa det då kan jag gärna säga det igen...

 

Strategi 1:

Köp en prestandaprodukt, dock ej den absoluta värstingen! Det är inte slöseri med pengar att köpa det näst värsta, däremot en säker investering för framtiden och det utan att man ruinerar sig själv i onödan. Denna metod anamar jag själv. Välj alltså mellan X1800XL och 7800GT.

 

Strategi 2:

Köp en pris/prestandaprodukt. De är förhållandevis billiga men presterar ändå riktigt bra. I somras köpte jag ett 6800GT att gå med en XP3000+ här hemma och idag är det kortet degraderat till övre mellanprestandaklassen. Numera finns 6800GS tillgänglig vilket när det handlar om pci-e-korten presterar ungefär likvärdigt med GT-modellen. För agp presterar GT lite bättre p g a att GS är mkt lägre klockad än den är jämfört med pci-e-modellen. Men därför kan jag iaf nästan av erfarenhet påstå att 6800GS presterar bra och kommer hänga med säkert ett par år till.

 

Med tanke på det att tiden för DirectX 10-kort börjar komma närmare och närmare kanske det ändå vore smartast av dig att inte köpa ett för dyrt DX 9.0c-kort idag utan att du i stället håller dig till 6800GS... när DX 10-korten väl är här vill du kanske ha ett sådant i stället och då är det ju dumt ifall du har slösat bort alldeles för mkt pengar på grafikkort idag...

 

Det här var iaf mina idéer men du måste såklart avgöra själv vad som vore bäst utefter din egen plånbok och hur lång tid du tror att du kommer behålla kortet innan nästa uppgradering.

 

P.S. Tack så mkt för de nya poängen! :-)

[inlägget ändrat 2006-02-05 16:07:34 av RN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej RN!

Jag tror att jag nappar på ett 6800gs (pågrund av min ålder, 16, så har jag inte så jättemycket pengar)! Vad tror du om denna från club 3d?!

http://www.datorhandel.com/se/categories/103A47002/products/CGNX-GS686

Eller denna: http://www.inwarehouse.se/productdetail.aspx?id=e1017729&portalId=1&category=AKEG

//E

 

[inlägget ändrat 2006-02-05 18:56:19 av jerkie]

[inlägget ändrat 2006-02-05 20:03:05 av jerkie]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag börjar med att buga och bocka för åter en ny poäng. :-)

 

Jag har också varit 16 (iförrgår känns det som ibland ;-) och började springa runt med morgontidningar varje lördag för att försöka få råd med allt jag ville ha. Tycker iaf det är klokt av dig att inte bränna iväg några tusen på enbart ett grafikkort utan nöjer dig med 6800GS. Spela gärna Splintercell 3 efter att du fått kortet, givetvis med shadermodell 3.0 aktiverat, och då tvivlar jag starkt på att du kommer känna dig missnöjd med köpet..! :-)

 

Vilken tillverkare du väljer har en ganska sekundär betydelse även om vissa försöker sticka ut ifrån mängden på nåt vis. Endel klockar upp korten direkt från fabrik så att de har högre prestanda än andras. Gainward har exempel på detta med deras Golden Sample-produkter. Andra kanske är generösa med spelpaket de låter följa med kortet såsom t ex Point of View och XFX brukar vara.

 

Det här kortet från XFX får det iaf att vattnas ordentligt i munnen på mig tack vare dess hastigheter 485/1100MHz på GPU/minne jämfört mot referensmodellens 425/1000MHz:

http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artid=XFXGF68GSX

 

Försökte kolla på deras hemsida ifall de då har snålat in på mjukvarupaketet p g a att kortet är fabriksklockat så mkt... men den är tyvärr nere för tillfället... http://www.xfxforce.com/

Men det är ju hursomhelst själva grafikkortet man vill ha och betalar för, mjukvara skaffar man på annat håll.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...