Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kommer inte in Windows


tody

Rekommendera Poster

Hej hej,

 

Har fått ett problem med min dator när jag försökte starta upp den här om dagen.

 

Windows (XP) laddar fram tills Välkommsttexten kommer, där det står: Välkommen på en blå bakgrund. Efter det händer det ingenting, endast musmarkören kommer upp sen slutar datorn att ladda. Har testat att köra in XP-skivan och Repair alternativet men det verkar inte hända något.

 

Nån som vet hur jag ska lösa detta, går det med något kommando via dos?

 

Tack på förhand /Fredrik

 

[inlägget ändrat 2006-02-03 16:09:23 av tody]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du testat att komma in i felsäkert läge?

 

Tryck F8 under uppstarten några gånger. Då kan man kanske tro att det är någon drivrutin eller något annat som orsakar konflikt.

 

Går inte det kan det vara maskinvara istället.

 

Ett sätt att börja felsöka

Milla

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Japp jag har testat att starta i felsäkertläge, även senast fungerande inställningar. Men inget av detta har funkat.

 

Någon som vet nått annat jag kan försöka med?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

går det med något kommando via dos?

Inte i xp om du har NTFS filsystem, vet inte om det fungerar med FAT32 heller. Testa med en startdiskett för tex win98 så ser du ju

 

Har du testat med startdisketter?

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;[LN];310994

 

 

Har du flera hårddiskar eller flera datorer kan du ju koppla in din c: som slave om du vill rädda innehållet för en formatering tex.

 

 

Milla

 

[inlägget ändrat 2006-02-03 19:26:33 av Datamilla]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag antar att du har fler datorer och nätverk och att det på den trasiga datorn finns filer du vill behålla?

 

Det enklaste är nog att starta upp med en Linux-cd, mounta hårddisken (läsa NTFS är inga problem) och sedan föra över det du vill ha kvar via nätverket och så droppa partitionerna och installera om med valfritt OS.

 

Ladda ner en Linuxdist här (välj Live CD)

http://se.releases.ubuntu.com/kubuntu/breezy/

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har testat att köra in XP-skivan och Repair alternativet men det verkar inte hända något.

Menar du att du kom till Återställningskonsolen (ung. som Kommandotolken) eller att du gjorde en reparationsinstallation?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar!

 

Datamilla och Thomas Tydal, det är förstås sista utvägen som även jag har tänkt att ta över hårddisken till den datorn jag sitter på nu och försöka rädda innehållet. Men det är som jag skrev det absolut sista alternativet, vill gärna lösa det utan att göra så.

 

Cecilia, jag har satt in XP-skivan, sen har jag startat med skivan och då finns det 3 alternativ:

 

-Installera Windows XP

-Reparera Windows XP

-Avsluta utan att göra något

 

Då tog jag reparer alternativet, var tvungen att skriva in ett administrationslösenord (som var blankt, inget), men efter det hände det inget direkt utan det hoppade ner en rad och stod:

 

C:/Windows:

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken version av XP är det, Home Edition eller Professional?

 

Med Professional finns det fler reparationsmöjligheter.

 

Om det är XP Professional:

- Starta på XP-skivan.

- Installera XP

- XP kommer att hitta en tidigare installation och det är här som du skall kunna välja att reparera utan att behöva ange något lösenord. Om XP, mot förmodan, inte hittar en tidigare installation så bör du avbryta installationen.

 

 

[inlägget ändrat 2006-02-04 11:11:13 av Mats.]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cecilia, jag har satt in XP-skivan, sen har jag startat med skivan och då finns det 3 alternativ:

 

-Installera Windows XP

-Reparera Windows XP

-Avsluta utan att göra något

 

Då tog jag reparer alternativet, var tvungen att skriva in ett administrationslösenord (som var blankt, inget), men efter det hände det inget direkt utan det hoppade ner en rad och stod:

Då kom du till återställningskonsolen, den väntar på att du ska ge något kommando.

 

Om man vill köra en reparationsinstallation av XP, så väljer man Installera i det här steget, se vidare anvisningarna från Microsoft här:

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;sv;315341

Metod 2 i ditt fall. Läs noga hela sidan.

 

Men innan du börjar med det så skulle du kunna pröva med att använda systemåterställning och backa till en tidpunkt när det gick att logga in.

http://support.microsoft.com/kb/304449/

För även om vanligt Felsäkert läge inte fungerar så kan det tänkas att "Felsäkert läge med Kommandotolk" fungerar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med Professional finns det fler reparationsmöjligheter.

De där möjligheterna kan finnas även med XP Home. Det beror mer på vilken sorts XP-skiva man har, en komplett XP-skiva eller en Recovery-skiva för återgång till leveransskick.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...