Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

win xp installationsproblem på Jetway 694as


-PC-

Rekommendera Poster

Hejsan!

 

Nu kommer mitt problem, som är lite att bita i tror jag.

 

Har en dator med ett Jetway 694AS moderkort med en celeron 1gHz.

256mb ram, och 20gb hd.

Har reset'at BIOS, uppdaterat till nyaste BIOS, provat andra minnen. Hårddisken funkade bra i en annan burk.

 

Jag startar på XP skivan, partitionerar om hd'n, och installerar xp.

Allt går bra tills XP startas om första gången.

 

Kommer antingen till "PCI device listing" och hänger sig när den listat prylarna, eller så börjar den ladda XP, med den där grå/vita förloppsindikatorn (ni hajar va). Man ser den i en till två sekunder, sen tvärhäng (ctrl+alt+del funkar inte)

 

Stoppade i en P3 1gHz och allt funkade.

Provade den "kassa" celeron processorn i "P3" burken, funkade skapligt. Enda problemet var att den då bara kände av minnet i första banken, resten "fanns inte".

Men med celeron processorn på originalplatsen så var det bara att mata i minne (768mb).

 

Så jag drog slutsatsen att celeron processorn var kass.

Kan det vara så att en processor är "lite" kass bara, och att det märks olika på olika moderkort?

 

Inhandlade en P3 1gHz, men den är ungeför lika som celeron'en!?!? Kanske att det går aningens bättre, men inte mycket.

 

Provade att installera win 98, funkade fint.

Vad 17 ska man göra?

 

Edit:

Körde win 98 lite nu, och det hänger sig ibland. Och då är det tvärhäng, glöm ctrl+alt+del, det är reset som gäller.

[inlägget ändrat 2006-02-03 01:54:20 av -PC-]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan det vara så att en processor är "lite" kass bara, och att det märks olika på olika moderkort?

Visst kan en CPU vara lite "kass". Du kan prova med att underklocka den lite. Annars så kan det nog vara ett skumt kompabilitetsproblem som det kanske inte är mödan värt att lägga ned för mycket jobb på.

 

-nisse

Failure is not an option!

It comes bundled with the software.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu provade jag att klocka ner den från 133mhz till 100mhz buss (1ghz->750mhz).

Körde fat 32 istället för ntfs på den här sista installationen.

Det gick lite bättre. Fick starta om och slutföra installationen av XP, men sen när jag startade om den så ville den inte mer, samma lika.

Provade felsäkert läge, funkade bra. Stängde av datorn helt och startade igen, vill inte...

 

:-(

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den stora skillnaden mellan felsäkert läge och normalt läge, är att i felsäkert läge laddas mycket få drivrutiner. Så troligen är det någon drivrutin som är felaktig.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, men det är ju konstigt att det funkade med den andra P3 processorn förut.

 

Ska kolla bios och se till att ljudkort etc. är inaktiverade, och sedan prova att starta igen.

Vad kan man annars göra? Uppdatera alla drivrutiner i felsäkert läge?

Behövs det några drivrutiner till moderkortet tro, har inga nu.

 

Ska prova den andra P3'an en vända till på Jetway kortet, och den nyköpta P3'an i min andra dator.

 

Kan det vara skillnad på P3 processorerna?

Vad jag kommer ihåg nu (är på jobbet) så ska de vara 1ghz, fsb 133mhz på båda. Men min är det stor anliggningsyta mot kylflänsen på, den nya jag köpte ser ut som celeron'en som satt där tidigare ca 15x15mm.

 

Varför är det olika tro?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja,

 

Har du tittat på http://www.jetway.com.tw/oldweb/evisn/product/socket370/694as/694

as.htm?

 

Det kan vara så att du måste klicka på F2 vid början av XP-installationen för att komplettera med drivrutiner som inte finns på XP-skivan.

 

Den enda drivrutin jag hittade var till ljudkortet, kanske kan vara det.

Får prova det idag.

 

Provar (som jag skrev i förra inlägget) även att byta processor igen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu provade jag med min P3 processor (1000/256/133/1.75v SL5FQ), och den startade fint på den, inga problem, tills jag klickade på "setup" filen på cd skivan med grafikdrivrutinerna (som jag tankade hem från jetway). Då startar den om omgående. Provade flera gånger, exakt lika.

 

Stoppade i den nyköpta P3 processorn (1000/256/133/1.75v SL52R) och då var det jöns igen. Ibland startar den och man kan logga in, ofta kommer man inte så långt ens.

Men om man mot förmodan kommer in i XP och sedan klickar på samma setup-fil som jag nämde ovan, så startar den om precis lika snabbt.

 

Innan jag bytte processorerna så installerade jag om XP igen.

 

Trycker man F2 så vill den reparera XP, och ha disketter.

Och trycker man F6 så vill den ha diskett med drivrutin på.

Drivrutinen är ca 15mb.

 

Kan det vara moderkortet som är kass?

Mysko att det funkar så olika med så lika processorer...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom du får lite olika "effekter" beroende på vilken CPU (som drar olika mycket ström) du använder så gissar jag på att du har problem med ditt nätaggregat. Prova med ett annat nätaggregat blir mitt råd.

 

-nisse

Failure is not an option!

It comes bundled with the software.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nix, ingen skillnad. Startar i felsäkert läge, men inte i "normalt".

 

Provade med ett 300w (samma effekt som på original) från en P3 burk.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här kommer lite info från ett annat forum (är troligtvis kondingarna som är kassa):

 

Läste länken du postade

(http://www.techsupportforum.com/other/78927-computer-shuts-down-2-beeps.html).

Där på slutet verkar det hända saker.

Kollade länken till "http://www.badcaps.net".

Där ser kondingarna ut som mina :-(

Så troligtvis är det kondingarna som är skit.

Alla kondingarna som ser dåliga ut är av samma typ, de andra ser ok ut.

 

Länk till badcaps "identifiering".

http://www.badcaps.net/ident/

 

Och till mina kondingar.

http://www.ringen.net/~pca/bilder/konding.jpg

 

----------------------------------------------------------------

Lite info från www.badcaps.net

 

W h a t c a u s e d t h i s d i s a s t e r ?

 

How did this happen?

The reason this problem exists is because of a large-scale industrial

espionage foul-up. Some companies decided to steal an electrolyte formula

from another competitor. Little be known to them, the stolen formula was

incomplete and flawed. They didn't discover this until it was too late and

they had manufactured and distributed literally MILLIONS of these flawed

capacitors. It was way too late for any kind of recall, and even today,

these crappy components are being used in new Pentium IV motherboards!! I

will be posting several links to articles and sources on the links page of

this site. These go into extreme detail on the actual espionage ring and how

this came about. This was the modern-day Rosenberg incident of industry...

----------------------------------------------------------------

 

/PC

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

-PC- skrev:

 

Så troligtvis är det kondingarna som är skit.

 

Det tror jag oxså att det är, jag brukar oftast nämna att kolla kondingarna i mina svar men av någon orsak så missade jag det denna gång. Den bilden som jag brukar länka till är den som är bifogad den här posten.

 

Om det är kondingarna så det ju lätta (om man kan hantera en lödpenna någorlunda) att byta och kostar inte så många kronor.

 

Även om du struntar i att byta så är det alltid intressant att fått svaret på en så konstigt problem som ditt.

 

-nisse

Ambivalent?

Well, yes and no.

 

[bild bifogad 2006-02-09 07:29:31 av NWM]

803081_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det är kondingarna så det ju lätta (om man kan hantera en lödpenna någorlunda) att byta och kostar inte så många kronor.

-nisse

 

Vilken modell ska jag ha?

 

Detta står det på dem (11st):

GSC

1500 μF 6,3v

T1ND

RE 105°C

 

Hittade inga likadana på elfa.

 

Googlade lite:

Den nya ska vara på MINST 1500µF och tåla MINST 10V. Välj mycket gärna en låg-ESR typ.

 

/PC

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken modell ska jag ha?

 

Prata med personalen på Elfa, de flesta är väldigt duktiga på att ge bra råd.

 

-nisse

Ambivalent?

Well, yes and no.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jetways moderkort är försedda med kassa kondensatorer och som tekniker har jag skrotat massor av dem på grund av "svettiga" kondingar. Hängningen du beskriver och där ctrl, alt del inte är ett alternativ, är ganska typiskt överhettning i någon del på moderkortet. I detta fall troligen en kondensator. Du borde kunna se på dem om någon är lite missfärgad.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jetways moderkort är försedda med kassa kondensatorer och som tekniker har jag skrotat massor av dem på grund av "svettiga" kondingar. Hängningen du beskriver och där ctrl, alt del inte är ett alternativ, är ganska typiskt överhettning i någon del på moderkortet. I detta fall troligen en kondensator. Du borde kunna se på dem om någon är lite missfärgad.

 

 

Jo, jag hade kommit fram att det var 11st kassa kondingar på kortet, de har läckt och är buliga.

Håller nu på och jagar nya.

 

/PC

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Helt otroligt!

Jag har exakt samma problem med min dator. Har samma moderkort och allt annat. Jag har letat som en liten get i alperna efter vad som kan vara felet och när jag kolla mina kondensatorer var de också kassa!

 

Nu undrar jag bara: Jag är inte så go på teknik och sånt. Har kollat på Elfa men de har typ 7 miljoner kondensatorer. Vilka ska man köpa? Vet ni det?

Tacksam för svar!

Bogge

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Jag har kontaktat elfa och frågat vilka som kan vara bra.

Är inte alls hemma på sådant jag heller...

 

Jag glömde tala om hur kondingarna såg ut, så detta fick jag som svar, ifall de var ytmonterade: http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl?artnr=6722623

 

Vet inte om de passar, om det går att ta bort bottenplattan.

Jag väntar på svar från elfa, men det går tungt. Får nog skicka frågan igen, om jag inte fått svar inom ett par dagar...

 

/PC

 

[inlägget ändrat 2006-03-26 23:14:10 av -PC-]

[inlägget ändrat 2006-03-26 23:14:58 av -PC-]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr hade inte elfa passande konding i det värdet.

Mysko att det är så udda kondingar...

 

/PC

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Vad är det som säger att kortet skall börja fungera efter att ha bytt ut kondensatorerna?

 

Köp nytt kort är mitt förslag.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mats skrev:

 

Vad är det som säger att kortet skall börja fungera efter att ha bytt ut kondensatorerna?

 

Självklart så finns det inga garantier men med de problem som frågeställaren har i kombination med att kondingarna uppvisar yttre tecken på att vara trasiga så är det troligt att ett byte av kondensatorerna fixar problemet.

 

 

Köp nytt kort är mitt förslag.

 

Var kan du hitta ett Socket 370 (Pentium III, Coppermine, Celeron) moderkort? Men det klart det går ju att köpa beg.

 

 

 

-nisse

Ambivalent?

Well, yes and no.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Instämmer med föregående talare.

 

Det är ju känt att det är detta problemet på dessa (och andra, inkl P4) kort. Det finns "kondensatorkit's" att köpa på "badcaps.net" (ca 200-270kr, endast leverans inom USA).

 

Jag köper gärna ett kort om det finns till vettigt pris...

 

/PC

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 11 months later...

Nu så...

 

Detta har legat i glömska ett tag, men igår så bytte jag kondingarna, har nu installerat XP + lite annat, håller på med SP2 nu.

 

Tog några kondingar från ett annat skrotat kort, de var på 6,3V 3300uF.

Kollade på hur de var kopplade på kortet, och vissa var bara parallellkopplade, så det gjorde inget att det blev högre kapacitans (det får åka lite mer i banorna på moderkortet bara, hoppas det går bra).

 

Skulle vara 11st 6,3V 1500uF, blev 1st 1500uF och 5st 3300uF, så det blev lite mer, men strunt i det ;)

 

Ville bara upplysa om att det funkar mycket bättre än innan i alla fall, inte ett fel än så länge :thumbsup:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...