Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Hur avinstallerar jag Windows XP Pro?

RubenZ

Recommended Posts

Hej!

Jag har Windows XP Pro på en dator jag köpt.

Jag har nyligen gjort en koll mot Microsofts hemsida. XP Pro har inte ett giltigt serienummer för att kunna uppdatera till SP 2.

Operativsystemet var installerat när jag köpte datorn, men jag har fick inte med någon skiva. Det jag har är en skiva för "återinstallation" av XP Home.

Tilläggas kan att det ser lite skummt ut i datorn. XP Pro verkar först ha installerats i en engelsk version och sedan i en svensk. Mappar som till "Mina Bilder", "Min Musik" mm finns med namn både på svenska och engelska.

Jag vet att XP Pro innehåller vissa funktioner som inte finns i Home, men jag tror inte att jag har någon större användning av dem

Är det någon som vet hur jag ska göra för att komma tillbaka till XP Home?

(utan att formatera om hårddisken)

------------------------------------------

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".. (Oscar Wilde)

• 3 weeks later...

Hej!

Jag förstår inte riktigt vad du menar.

Vill du avinstallera XP Pro för att sedan installera XP Home?

Operativsystemet var installerat när jag köpte datorn, men jag har fick inte med någon skiva. Det jag har är en skiva för "återinstallation" av XP Home.

Konstigt...att datorn kom med Win XP Professional och att du sedan fick en skiva med XP Home.

Kontakta butiken där du köpte datorn så kommer de nog hjälpa dig med serienummret.

Tilläggas kan att det ser lite skummt ut i datorn. XP Pro verkar först ha installerats i en engelsk version och sedan i en svensk. Mappar som till "Mina Bilder", "Min Musik" mm finns med namn både på svenska och engelska.

Ja, återinstallations-skivorna man får är oftast manipulerade. Förutom själva operativsystemet brukar de finnas andra program som installerar sig själva. För det mesta är det viktiga drivrutiner men det kan också vara en massa onödiga program. Ibland görs dessa CD bra och ibland mindre bra. Det låter som om din skiva är ganska dåligt upplagd.

Men som sagt kontakta butiken, de är tvungna att hjälpa dig.

[inlägget ändrat 2006-02-19 00:03:22 av  ]

Hej!

Ja, jag vill avinstallera XP Pro för att sedan installera XP Home.

Konstigt...att datorn kom med Win XP Professional och att du sedan fick en skiva med XP Home.

Kontakta butiken där du köpte datorn så kommer de nog hjälpa dig med serienummret.

Nja det blir nog lite svårt kan jag tänka mig. En del av problemet är att jag inte köpt den i butik. Jag antar att den XP-pro version som fanns installerad på datorn när jag övertog den inte är helt "rumsren". Bl a därför vill jag bli av med den - helst utan att formatera om hårddisken -om det nu är möjligt att slippa.

RubenZ skrev:

...helst utan att formatera om hårddisken -om det nu är möjligt att slippa.

Formatera om hårddisken och installera XP Home Edition är det som gäller. XP Home går inte att installera över XP Pro.

Jag misstänkte att det kanske skulle vara på det viset,

men jag slängde ut frågan för att se om det var

någon som hade något bra tips.

Även om svaret inte blev det jag hade hoppats på,

vill jag tacka för svaret.

Nu kan jag sluta hoppas, men även sluta leta

....och börja jobba...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...