Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Fotbolls-VM i hd-tv format!


Gäst

Rekommendera Poster

http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=21830&a=531279&lid=puff_531279&lpos=lasMer

 

Skönt att någon leder den tekniska utvecklingen. Perfekt hade ju varit om även den vanliga parallella digitala sändningen hade sänts i 16:9 vilket den kanske gör. Det framgår inte av artikeln.

 

För visst är hd-tv en höjdare men eftersom ny utrustning krävs så vet jag inte om jag kommer att inhandla eller kunna handla? detta innan fotbolls-VM. Fotboll i äkta 16:9? Det kan inte vara annat än bra!

 

Bosse

 

Eforums medlemmar i bild! "http://eforumare.just.nu"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

HDTV kräver en speciell dekoder och hur HD-signalen ska distribueras är ännu inte klart. Klart är i vilket fall som helst att alla vare sig de har HDTV eller inte - kommer att kunna se fotbolls-VM i SVT i sommar.

 

Ska bli spännande att se vilken teknisk plattform som kommer nyttjas. Klart är att Canal Digital kommer att distribuera sändningarna, andra aktörer är även de välkomna. Dvs kabelTV bolag (ComHem testkör HDTV i en del nät) och Viasat får distribuera signalen om de vill.

 

Men frågan är, som sagt, vilken teknisk plattform som kommer användas. MPEG4? Hinner de tillverka boxar som klarar MPEG4 innan dess eller kommer de sända med MPEG2-teknik? MPEG2 som enkelt sägas har nått vägs ände nu, få nät finns som klarar de överföringskapaciteter som högupplösd MPEG2 kräver.

 

Ahh - gissa om sportbarer kommer skaffa sig utrustning för att ta emot detta!?

Och - om inte Viasat (eller andra) hänger med - vilken härlig reklam för Canal Digital.

 

Edit:

från DN:

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1058&a=518362

Det behövs dock en tv-mottagare som är "HDTV-klar" (kallas HD-ready) och en digitalbox som klarar HDTV och för vår standard finns ännu inga sådana på marknaden, men de ska vara tillgängliga till Fotbolls-VM, säger SVT:s tekniske direktör Håkan Öster.

Antyder där att det är MPEG4 som kommer användas. (MPEG2 boxar finns det idag, ivartfall som klarar Canal Digitals sändningar)

 

Edit2

För alla med ComHem, hittade ett inlägg i ett annat forum, en som postat ComHem kundtjänst.

Hej och tack för ditt e-postmeddelande!Ni kommer att behöva en TV samt en digitalbox som kan hantera HD. Vi kommer att lansera HD TV i vårt nät under våren 2006 och i samband med detta skall vi ha fått fram en box som klarar av HD. Idagsläget undersöker vi med olika leverantörer om lämplig box för detta. När allt detta är klart så skall ni kunna se fotbolls VM i HD.

 

Med vänlig hälsning

 

Com Hem AB

Kundservice

xxxxx xxxxx

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

[inlägget ändrat 2006-02-02 21:41:13 av Monshi]

[inlägget ändrat 2006-02-02 21:47:17 av Monshi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hd-tv är ju bra men jag för min del är nöjd om fotbollen sänds i 16:9 formatet även till oss utan hd-tvmottagare. Men jag är ju en snål jäkel som tycker att min Nokia 9902S för satellit inte är färdig för skroten efter bara 3 år.

 

Dessutom så klarar jag inte av att vara utan hårddisk i boxen. Det blir en vana att kunna pausa när man vill. Och en hd-tvmottagare med hårddisk lär inte vara billig nu innan fotbolls-VM.

 

Men nog ska det bli kul med hd-tv i alla apparater vad det lider. :) :)

 

 

Bosse

 

Eforums medlemmar i bild! "http://eforumare.just.nu"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja, vi får hoppas att de sänder de övriga sändningarna i 16:9 format. Visst finns det kvar människor med 4:3 apparater men de får tåla att bilden blir lite smal eller förvrängd.

 

Men jag är ju en snål jäkel som tycker att min Nokia 9902S för satellit inte är färdig för skroten efter bara 3 år.

Korrekt tänkande. En box helt utan rörliga delar ska väl hålla, kvalitetsmässigt, , nära en evighet men kanske teknikmässigt springas förbi på dryga 5 år och bli oanvändbar efter cirka 10.

 

 

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen blr väl förvånad över att det är just Viasat som nobbar hdtv. De är ju inte kända för att ligga i framkanten. Viasat var väl liksom inte först ut med hårddiskbox...

 

--

[Esc]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Viasat var väl liksom inte först ut med hårddiskbox...

 

Och vem var det som aldrig sände i stereo när satellitsändningarna var analoga? Jo Viasat.

 

"I dag ringer inga och frågar efter hdtv" säger de i artikeln.

 

Det var väl ingen som ringde deras kundtjänst och klagade över frånvaron av stereo heller. Detta verkar vara Viasat:s melodi att så länge inte telefonväxeln blir överbelastad och börjar att brinna på grund av önskemål så håller det sig vid det gamla...

 

Bosse

 

Eforums medlemmar i bild! "http://eforumare.just.nu"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...