Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Fläktarna snurrar, skärmen svart, BIOS laddas inte...


Stefan TF

Rekommendera Poster

Jag skulle idag sätta ny kylpasta mellan kylflänsen och en AMD Athlon processor. Jag lyfte bort processorn från sockeln för att bättre kunna skrapa bort gammal pasta. När jag satt den på plats och monterat kylflänsen och fläkten händer följande när jag försöker starta datorn: CPU-fläkten och chassifläkten snurrar, men skärmarna är svarta och ingen BIOS laddas.

För säkerhets skull tog jag bort flänsen igen för att se att processorn är korrekt fastsatt och att flänsen tar i processorn ordentligt. Jag har inte gjort detta med en AMD processor tidigare, enbart med Intel processorer. På Intel P4 sockel 478 skall det vara ett tunt pastaskikt runt på hela övresidan av processorn. På AMD är det väl bara den lilla kopparbiten i mitten som man skall sätta pasta på, eller hur? Vad kan det vara för fel?

 

Har en dator till med Intel P4 processor, och när moderkortet slutade fungera på den, var scenariot annorlunda. Genast efter att fläktarna börjat snurra stängdes datorn av direkt. Nu är det inte så, utan fläktarna fortsätter att snurra, skärmen förblir svart, ingen BIOS laddas och ingen pipljud eller liknande hörs. Tacksam för snabba svar!

 

 

/Stefan TF

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla ben är ok på processorn. Innan jag satte ny kylpasta fungerade datorn, men processorn gick onödigt varm, trots att fläkten gick på högvarv. Jag tog bort flänsen, monterade bort processorn för att lättare kunna skrapa av gammal pasta. Jag monterade tillbaks processorn (kan ju bara sitta på ett sätt) förde tillbaka spaken i låsläge. Satte på pasta och satte tillbaks kylflänsen och cpu fläkten. Och nu laddas inte BIOS. Fläktarna snurrar, skärmen svart.

 

 

/Stefan TF

 

[inlägget ändrat 2006-02-02 10:03:13 av Stefan TF]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ditt postande här på forumet förbryllar mig. I denna tråden skriver du:

 

 

Jag skulle idag sätta ny kylpasta mellan kylflänsen och en AMD Athlon processor. Jag lyfte bort processorn från sockeln för att bättre kunna skrapa bort gammal pasta. När jag satt den på plats och monterat kylflänsen och fläkten händer följande när jag försöker starta datorn: CPU-fläkten och chassifläkten snurrar, men skärmarna är svarta och ingen BIOS laddas.

 

I den här tråden //eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=800368#800619 skriver du:

 

Processorn i min dator gick onödigt varm varför jag satte ny kylpasta mellan kylflänsen och processorn. När jag skulle ta bort flänsen satt processorn fast i den och följde med trots att den var fast med armen i processorn sockeln. Har en Intel P4 med 478 sockel. Efter att monteringen var klar fungerar inte datorn.

 

[Rödmarkeringarna är mina]

 

Antingen så har du en jäkla otur med dina byte av kylpasta eller så är det ett försök att dölja en dubbelpost.

 

-nisse

Failure is not an option!

It comes bundled with the software.

 

[inlägget ändrat 2006-02-02 12:13:51 av NWM]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...