Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Avtal med kommunen om hemdator


accme

Rekommendera Poster

För ett par månader sedan fick vi anställda i kommunen en ny hemdator. Det visade sig att min hade ett fel, brännaren fungerade inte som den skulle. Den blev hämtad för reparation, det skulle ta max 10 arbetsdagar. Detta hände fredagen den 13:de(!!!). Sedan dess har jag inte sett till den. Har ringt HP flera gånger för att få veta när den kommer tillbaka. De kan inte svara på det, de väntar på en ny brännare och vet ej när den levereras. Dessutom har jag förstås kontaktat kommunens konsumentrådgivare som upplyst mig om att jag inte är någon "konsument" och därför inte kan klaga på varan/eller leverantören. Samtalen med kommunens IT-ansvarige har inte heller lett någon vart. Vad göra??? Vill helst bara säga upp avtalet med kommunen, tycker inte att den lever upp till sin del, jag har ju ingen dator i hemmet, bara kostnaden för den och för min uppkoppling hos Telia. Har sökt info men inte hittat något. Finns någon här på forumet som har erfarenhet eller juridiska kunkaper i ämnet?

 

[inlägget ändrat 2006-02-01 18:30:23 av accme]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läs igenom ditt hempc-avtal. Brukar vara reglerat där vad som om datorn går in på reparation och eventuella möjligheter till kompensation.

 

En del kompenserar med motsvarade bruttolöneavdraget som datorn varit borta, andra ger ut olika former av värdecheckar på datortillbehör och liknande.

 

Om du ska ta kontakt med något på jobbet så är det din hempcansvarige.

 

Konsumentköpslagen gäller inte i det här fallet eftersom avtalet är utformat så att arbetsgivaren leasar eller köper datorn och lånar sedan ut den till dig som i utbyte avstår en del av din lön. Juridiskt är det varken ett köp, uthyrning, hyrköp eller kreditköp så ingen av de lagarna är tillämpliga utan hempcavtalet som du ingått är det enda som gäller.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...