Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bildskärmskort inaktiverat....skärmen svart, hur göra?


guldragge

Rekommendera Poster

Hej!

 

Min far fick ett konstigt felmeddelande när han skulle köra en dvd-film på sin PC med Windows XP.

Felmeddelandet löd att filmen inte kunde visas eftersom tv-out var aktiverat på grafikkortet.

Grafikkortet har inte ens en tv-utgång.

Jag höll på och fibbla med det här och gjorde det idiotiska misstaget att under:

 

start-->kontrollpanelen-->system-->hardware-->device manager-->display adapters

-->device usage-->do not use this device (disable)

 

Här valde jag alltså att disabla bildskärmskortet. Jag tänkte att det här är nog litet farligt att göra, men det kan ju inte vara så idiotiskt att allt blir svart....men det blev det ju såklart.

 

Tips, någon?

 

Mvh / Ragge

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du testat ifall du får bild i Felsäkert läge? Pröva enabla kortet igen därifrån annars (tryck F8 vid uppstart...).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

RN:

 

Tack för svaret.

Har testat, funkar ej.

Kan komma till menyn för att välja felsäkert läge, men sen när den skall starta upp i felsäkert läge blir skärmen svart som natten....

 

Ragge

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:) Förlåt men jag kan inte låta bli att le åt situationen. jag har varit där också med windows 98 för länge sedan. Men jag kommer inte ihåg hur jag gjorde.

 

Jag skulle föreslå att du reparerar Windows med installationsskivan. Installera windows på samma partition igen utan att formatera alltså. Windows föreslår då att du reparerar windowsinstallationen.

 

Personligen har jag en Ghost-backup på enhet E: som återskriver systemet när så höves. Men man kan inte teckna försäkring när olyckan redan inträffat. Jag ska försöka återskapa felet med Win2k och om jag kommer på något återkommer jag. :)

...

 

... har kollat och det visar sig att det inte går att inaktivera grafikkortet som man kan göra med cd-spelare och annat. det går däremot att avinstallera och då installerar det sig när man startar igen minns jag.

Om denna skillnad beror på att jag har ett Radeon 9600 eller på att jag kör Windows 2000 kan jag inte svara på.

 

Enda förklaringen tycks vara att det är något fel på drivrutinerna du hade innan och datorn anser att den har två grafikkort, därmed tillåter den att du stänger av det ena? För du har väl inget integrerat grafikkort som fungerat hela tiden?

 

Det borde fungera att sätta i ett annat kort och starta. Det kanske fungerar när man byter tillbaka igen.

 

[inlägget ändrat 2006-02-01 13:39:59 av softstate]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

softstate:

 

Tack för svaret.

Jag hoppas jag också snart kan le åt det:)

 

Grafikkortet är integrerat på moderkortet. Det borde jag ha skrivit från början.

 

Jag bootade från en win xp installations cd och får då frågan om administratörens lösenord och konstigheter.

Finns det något "default-svar" på detta lösen?

Det är jag som installerat xp på burken från början, och jag lägger aldrig nånsin in lösenord och såna krångligheter.....

 

Men om man kommer åt att göra en systemåterställning, torde det i såna fall råda bot på problemet?

 

Av alla varningstexter som windows är så duktigt på att visa borde de ju faktiskt finnas en till övers för denna ödesdigra (?) ändring av inställning.

 

 

 

Ragge

 

[inlägget ändrat 2006-02-01 13:42:17 av guldragge]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Microsoft.com skriver

"The name of this account, Administrator , cannot be changed, and the account cannot be deleted. It is created with the default password password . ... "

 

vidare

 

"In Windows XP Home Edition, there is no default password expiration"

 

 

 

[inlägget ändrat 2006-02-01 13:53:04 av softstate]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

softstate: tack!

 

Det kanske går på den vägen...

Få dra mig förbi min skeptiska far (hans dator) efter jobbet.

Vilken prestigeförlust, han hade tidigare uppfattningen att jag hade rätt bra koll på datorer...

 

Nu är det bara att hoppas att det är ett xp pro och inte en home edition version.

 

Ragge

 

[inlägget ändrat 2006-02-01 15:04:07 av guldragge]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...

Hur gick det? Jag har lyckats göra exakt samma sak som du, och undrar hur jag skall kunna lösa det..

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 years later...

Har råkat ut för samma problem/bugg men har ej avaktiverat grafikkortet. Har någon någon någon ide hur jag bör g¨tillväga för att åtgärda det. Har tyvärr inget styrprogram installerat till grafikkortet och tror inte ens att kortet har tv-utgång som fåregående talare också beskriver. DVD programvaran är Power DVD 5.

 

Tacksam för alla tips.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Datastrul: Eftersom ditt problem verkar helt annorlunda, eftersom du inte har inaktiverat grafikkortet, så är det nog bättre att starta upp en egen tråd och beskriva ditt problem mer noga.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...