Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vilken brandvägg är bäst?


Yoga

Rekommendera Poster

Nej, men det bristande i en dator är ofta inte CPU utan just RAM.

 

EDIT: Det bristande för att köra operativ, filhantering, mail, office och surfa på nätet..

 

Du kan lätt köra windows xp på en dator med 200mhz cpu och 512mb ram, dock skulle det inte funka på en 2ghz prolle och 128mb ram. därför, om du har en maskin med 512mb ram och massa processer som ligger igång så kommer den till slut att börja cacha på hårddisken istället för ram och då blir den extremt långsam, och den kommer troligtvis även att låta en massa.

 

[inlägget ändrat 2007-01-15 13:34:27 av Stek_87]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 157
  • Skapad
  • Senaste svar
AV är bara ett utav dessa elaka program som snor ram och det är oftast det som överlägset tar mest.

Nja, för tillfället så tar Firefox 122 MB, Thunderbird 23 MB, och samtliga F-secure-processer kommer i tillsammans 24 MB.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

(du var väl lite irriterad så jag låter bli att kommentera den trista inledningen)

 

Nu har du ju fått upp ögonen för att Panda Online kanske inte är det 100%-iga skyddet som du verkar ha trott så kommentarer kanske är överflödoga, men i alla fall...

 

Vitsen är att det antivirusprogram du (eventuellt) har på datorn hela tiden uppdateras. Det som en onlineskaccning tyckte var grönt igår kanske flaggas som en smitta ett par dagar/veckor senare. Då har du förvisso redan fått in smittan men du har blivit varse problemet och kan agera. Det ger mig en större känsla av säkerhet.

 

Om ett program laddar ner ytterligare komponenter kan dessa upptäckas direkt. innan det hinner göra skada. Där är en onlineskanning rätt chanslös om man inte gör det väldigt ofta.

 

Ge mig ETT exempel på ett program som du måste installera på 1 dag eller en vacka. OCH som du inte litar på.

 

Det är inte många jag litar på.

 

Dessutom brukar jag inte ladda ner program enbart för skojs skull utan det sker när jag har ett behov av det. T ex när jag fick vetskap om WM Recorder för att spela in Fuglesangs bedrifter i rymden fanns det liksom ingen tid att sätta programmet i karantän, då hade ju rymdpromenderna varit över när det var klart :)

 

Ett antivirus på din dator sänker din dator på ett mycket effektivt sätt.

 

Behöver absolut inte vara så.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan lätt köra windows xp på en dator med 200mhz cpu och 512mb ram, dock skulle det inte funka på en 2ghz prolle och 128mb ram. därför, om du har en maskin med 512mb ram och massa processer som ligger igång så kommer den till slut att börja cacha på hårddisken istället för ram och då blir den extremt långsam, och den kommer troligtvis även att låta en massa.

 

Det är tydligen inte enbart NAT och virus(skydd) som du behöver plugga lite extra på..

 

Du behöver studera hur VMM (Virtual Memory Manager) fungerar och hur det sk. "cacheandet" egentligen går till...

 

dessutom finns det vissa logiska luckor i dina påståenden..

 

 

Först:

De som inte har råd att köpa sig en router har knappast råd att ha ett antivirusprogram ;)

 

sedan:

Man kan testa på en annan dator, köra panda active scan, klart.

har man inte en extra dator att testa på så skaffar man sig det.

 

ytterligare sedan:

Du slipper betala för antivirus

 

(Hmm... vänta ett tag här... Man skall köpa en NAT-router.. Man skall köpa en till dator.. och fördelen är att man slipper BETALA för ett virusskydd??...

 

Jag tror nog det är biligare att köpa ett virusskydd OCH en brandvägg än att göra som Stek_87 föreslår! Men det kanske bara är jag som tycker det! )

 

Lägg sedan till:

Nej, men det bristande i en dator är ofta inte CPU utan just RAM

 

(Hmm.. Det är förståss både billigare och smartare att köpa en NAT-router OCH EN NY EXTRA DATOR än att köpa mer RAM så den dator man har går bättre??? Håhåjaja!

 

Personligen hade jag lagt samma pengar på att enbart köpa virusskydd och brandvägg samt EV. mer RAM-minne om det var lite bristfälligt, men jag är väl ute och cyklar.. Eller?)

 

Jag kan inte sätta fingret på det... Men det känns som vissa argument haltar en skvätt... ;)

 

 

/Thomas

Ladda ner professionella väl genomtänkta installationsanvisningar som ger hög säkerhet mot virus & angrepp, stabil drift samt optimal prestanda på: http://www.winguider.se Finns för XP Pro i 3 olika versioner. Dock Ej för XP home

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, för tillfället så tar Firefox 122 MB, Thunderbird 23 MB, och samtliga F-secure-processer kommer i tillsammans 24 MB.

 

pratar vi om f-secure paketet eller om enbart antivirus?

paketet ligger ju runt 20 processer och då låter ju 24 mb väldigt lite.

ju senare version man kör ju mera funktioner=processer för man på köpet (med tanke på din gamla 2004)

 

 

[inlägget ändrat 2007-01-15 14:45:15 av 927]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, jag har lärt mig lite av cecilia om onlinescan, man ska tydligen kombinera några olika för att vara mer säker. :thumbsup:

 

Men för att bara få reda på om man har en smittad dator eller ej så behövs ingen antivirus/antispy historia installeras, sant?

 

Och eftersom att jag då aldrig får något så nöjer jag mig med att ibland kolla läget bara. Allt funkar som det ska och jag märker inga problem. Min dator står igång 24/7

 

Jag skulle aldrig få för mig att installera ett program för en sådan sak, för att sedan ta bort det igen. Det känns verkligen inte värt. Man kan nästan aldrig helt få bort program från registret i windows utan att mauellt rensa registret såklart och om man ska hålla på att installera och avinstallera program hela tiden så kommer operativet till slut att behöva installeras om i vilket fall som helst, för att registret blir fullt av data som inte används.

 

Om man vill hålla på att installera en massa olika program och testa program så ska man göra det på en annan dator, inte en dator man dagligen använder och/eller jobbar med.

 

Behöver absolut inte vara så.

Jag tror inte det finns någon som har en piggare dator med än vad personen i fråga skulle ha utan AV skydd.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tillägg till kapitlet med motsägande argumentation!

 

Först:

Jag vill ha en pigg dator! Varför vill ingen annan ha det? Jag förstår inte att folk nöjer sig med att sin dator går hälften så snabbt som den egentligen skulle kunna göra. Varför?

 

Sedan:

Jag skulle vilja påstå att de allra flesta sitter med PÅ TOK för hög prestanda i deras datorer än de egentligen behöver.

 

Men vänta nu.... Om folk har mer prestanda än de behöver...

Varför skall de då tvingas spara på allt... till ingen nytta.. (de har ju redan mer än de behöver!)

 

Är det då inte bättre att de "slösar" lite av deras överflödiga prestanda till att skydda sig själv (och andra) lite EXTRA mycket..

 

Jag förstår inte varför man skall låta bli när man ändå har mer prestanda än man någonsin använder.. (enligt Stek_87´s egen utsago)

Kan det verkligen utgöra så stor skillnad så att hälften av prestandan försvinner!!

När prestandan aldrig utnyttjas!!!

 

 

/Thomas

Ladda ner professionella väl genomtänkta installationsanvisningar som ger hög säkerhet mot virus & angrepp, stabil drift samt optimal prestanda på: http://www.winguider.se Finns för XP Pro i 3 olika versioner. Dock Ej för XP home

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NAT behöver jag inte plugga mer på än det jag redan vet.

 

Berätta då istället vilket påstående som från mig var felaktigt istället för att bara berätta vad jag bör plugga på.

 

De flesta användare som använder PC hemma med internetuppkoppling gör inte annat än surfa, skriver dokument och mail.. Dessa klarar sig som sagt gott och väl med endas en PC och en NAT router för att inte operativet ska sänkas av trojaner, maskar virus osv..

 

Om man nu är en erfaren datoranvändare och vill testa program, latja med datorn utmana ödet osv, så finns det enkla sätt att klara detta med en PC också.

 

Säg att du har en dator med en hårddisk på 300gb.

 

 

installera winxp på c:\ 30gb.

 

installera alla program du vill ha.

 

skapa en stor partition av resten av hårddiskutrymmet och tilldela enhetsbeteckningen d:.

 

installera ghost och skapa en ghostimage av c:\ och lägg den på d:\. (alternativs bränna ut den på dvd-skiva(or))

 

Kör så d ryker, allt data du vill ha kvar som musik, bilder, dokument och filmer lägger du på d:\.

 

Om du skulle få virus eller om systemet skulle bli instabilt så sparar du allt som ska sparas på d:\ och läser sedan tillbaka imagen från d:\ till c:\ och så kan du börja om igen.

 

På detta sätt behövs ingen extra dator.

 

Detta kan vara smart att göra i vilket fall som helst, om du t.ex hjälper din farmor med att installera om hennes burk som något barnbarn varit på och förstört så du nästa gång kan göra allting på ca. 30 mintuer ist för kanske 2 timmar.

 

fortfarande, varför ska du ha antivirus för?? =/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

du missförstår mig :)

 

De har en krallig dator för att kunna köra en massa autostartade program (bl.a antivirus).

 

När de egentligen utan alla dessa program skulle kunna klara sig med något betydligt billigare.

e du me?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

man ska tydligen kombinera några olika för att vara mer säker.

 

Precis!

 

Men för att bara få reda på om man har en smittad dator eller ej så behövs ingen antivirus/antispy historia installeras, sant?

 

Nej, så har jag också fattat det. Man kan ju dessutom köra flera olika onlineskanningar.

 

Och eftersom att jag då aldrig får något så nöjer jag mig med att ibland kolla läget bara.

 

Om du vet att du aldrig får någon smitta är ju alla kontroller överflödiga.

 

För min del är det ett alldeles för disciplinerat sätt att använda datorn på. Jag tycker att jag har installerat en gräslig mängd program på min förra dator, trots det snurrar den på i bra fart efter 4 år utan ominstallation. Vid ett tillfälle fick jag in en smitta som satt fastkletad på ett annat program (DC++-klient). Norton (som jag hade då) sa ingenting om detta, det tog en stund att få bort skiten men det är det enda jag vet om. Och detta helt utan att krångla med ghostning, karantändator och annat :)

 

Så, endast en smitta under alla dessa år är helt OK med tanke på omständigheterna och den minimala mängd arbete jag lagt ner på området.

 

Jag skulle aldrig få för mig att installera ett program för en sådan sak, för att sedan ta bort det igen

 

Jag brukar väldigt sällan ta bort program. Är de väl installerade och inte orsakar någon skada får de ligga kvar. Att dyka ner i nya intressanta saker när andan faller på tycker jag är en stor del av nöjet med datorn hemma. Den finns där för nöjes skull. Att ha en dator enbart för utvärdering av program är nog rätt ovanligt. Du har det så, jag har det inte så. Jag tror inte jag vet en enda till som har en dator enbart för den uppgiften.

 

Jag tror inte det finns någon som har en piggare dator med än vad personen i fråga skulle ha utan AV skydd.

 

På sätt och vis har du ju rätt att ett AV-skydd knappast _ökar_ prestanda, men det kan jag inte komma ihåg att någon har påstått. Det du försöker påskina är att AV-skydd lastar ner datorn på ett sätt som inte är acceptabelt och så behöver det inte alls vara är min mening.

 

Nå, nu vet jag ju att du använder din dator på ett antagligen rätt speciellt sätt och då blir ju förutsättningarna rätt annorlunda.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

så kommer operativet till slut att behöva installeras om i vilket fall som helst, för att registret blir fullt av data som inte används.

Eller så använder man ett simpelt registerrensningsprogram, sådana får bort en stor del av icke-bundna registerposter. Det som ev. blir kvar är ändå inte problematiskt eftersom uppslagstiden i systemregistret inte påverkas linjärt av antalet poster i det.

 

De flesta användare som använder PC hemma med internetuppkoppling gör inte annat än surfa, skriver dokument och mail.. Dessa klarar sig som sagt gott och väl med endas en PC och en NAT router för att inte operativet ska sänkas av trojaner, maskar virus osv..

"inte annat än"??? Det är ju just via surfande och smittade mailattachments som normalanvändaren drar på sig virus, spy/malware och kapningar.

 

Om du skulle få virus eller om systemet skulle bli instabilt så sparar du allt som ska sparas på d:\ och läser sedan tillbaka imagen från d:\ till c:\ och så kan du börja om igen.

Jaha, så enligt dig kan ett virus aldrig smitta filer i annat än den partition den lagt sig på? =)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte det finns någon som har en piggare dator med än vad personen i fråga skulle ha utan AV skydd.

 

tror du att en dator blir segare av ett antivirusprogram som tar sammanlagt runt 10 - 15 mb?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

pratar vi om f-secure paketet eller om enbart antivirus?

Det är paketet, det är 12 processer. Den minsta drar 80 kB och den största 12 MB, de andra ligger (delvis mycket) under 3 MB.

 

ok. skönt. det var ju faktist inte alls farligt.

Men vad är det den gör när den är igång då?

Kontrollerar alla bilagor i vart enda mejl som kommer in eller som jag skickar.

Kontrollerar alla filer som skrivs till disken och kontrollerar alla filer som öppnas/läses.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen Stek_87!

 

Vi inleder med lite citat:

 

Hon har en pappa som är livrädd för datorvirus.. att routern ska gå sönder och att hans dator ska gå sönder osv.

 

Jag installerade först tjejens dator med xp office och lite andra bra att ha program. Den gick jättebra tills annas far blev arg på mig för ja inte installerat antivirus. (notera att han bryr sig inte om ifall hans dotters dator mår dåligt utan detta är för att han är rädd att hans dator ska bli smittad)

 

I dessa finns nog grunden till att folk... opponerar sig mot dina skriverier..

 

1: Du är hos din flickvän och installerar hennes dator..

 

2: Du vet att pappan är mån om sina datorer och vill inte ha in smittor..

 

3: Du tror att du har rätt att frångå hans krav på att alla datorer har virusskydd för att DU anser att det inte behövs.. Hemma hos honom.. i hans nätverk?!

 

Han är otroligt mån om säkerheten på sin älskade arbetsdator, ändå sitter han på samma nät som de andra datorerna och tror att hans mega power super kompletta internet secure protection skyddar mot allt!

 

4: Istället för att håna din flickväns far... (Hur bra det nu än är?) Tror inte du att du skall vakna upp ur ditt självcentrerade "Jag vet bäst"-drömmar och faktiskt inser att HAN BESTÄMMER HEMMA HOS SIG.. över de saker han själv skaffat????

 

5: Vad klagar du på egentligen?? Han (och alla hans datorer) sitter ju bakom en NAT-router.. Så i dina ögon är han ju så skyddad han kan vara..

 

Varför inte låta honom få den extra säkerhet han defacto får av att ha virusskydd installerat på sina datorer.. om inte annat för att han får en tidig varning när någon smitta smygit sig in.. (Ahh... Jag glömde..

Smittor kan ju inte ta sig igenom en NAT-router... ;) Så dum jag är!)

 

6:

Jag har en gång sagt åt honom att han borde sätta sin dator ensam bakom en egen NAT router och sluta gnälla över hans döttrars datorer men han vägrar :D han tror han kan bli smittad från de andra datorerna i alla fall :D

 

Visst! Jag håller med om att detta hade gett ett extra skydd (att sitta i ett eget nätverkssegment)

Men smittorna kan relativt lätt ta sig igenom dessa segment snabbare än än Stek_87 hinner säga "NAT-router är lösningen på datavärldens alla problem!" Kommer du ihåg att en NAT-router inte hindrar smittor.. En NAT-router kan endast blockera utifrån kommande trafik, så den hindrar endast VISSA smittor.. Men de flesta passerar rakt förbi utan minsta problem..

 

Dessutom är det så att din flickväns FAR (som äger datorerna och nätverket) har själv anpassat sin säkerhetsnivå enligt de förutsättningar som han anser viktiga... Inte efter de förutsättningar som du har hemma vid din ghostade dator..

 

Inse att du måste lära dej att tänka utanför DIN lilla box.. Alla har varken samma förutsättningar, önskemål etc. som du har...

 

Den lösning som du har passar dej... just nu..

Men ytterst få andra...

 

Och framförallt... Har du med andras datorer att göra..

Anpassa dej till DERAS krav och önskemål.. DE BESTÄMMER ÖVER SINA EGNA SAKER SJÄLVA!!!

 

 

Till slut:

Om en dator får radikalt sämre prestanda efter att ett program installerats..

 

Då kanske man bör utreda VAD som orsakar denna prestandasänkning..

 

Det kan t.ex. vara en tillfällig sådan som orsakas av att programvara skall skapa MD5-checksummor över de filer som programvaran kontrollerar..

(Görs en gång! Sedan kontrolleras endast att programvaran har samma checksumma varje gång den körs..)

Så fungerar t.ex. vissa virusskydd! Ta Kaspersky t.ex.

 

Att bara skylla på att produktfamiljen i sig är urusel är endast ett tecken på ren okunskap..

 

Det är dags att inse att det finns stora fördelar med virusskydd och brandväggar.. (Hårda som mjuka)

 

Det är datorägarna själva som avgör vad som skall finnas i deras datorer och nätverk..

(Inte besökare, tonåriga eller ej)

 

Den halvering av prestanda som du upplever med virusskydd beror nog mer på "skit bakom spakarna" (om ni ursäktar uttrycket!) än på att virusskydden är alltigenom urusla..

 

Inse att en router, vare sig med eller utan NAT, inte gör mycket för att skydda mot smittor... Det är inte en routers jobb!

(Edit: Tänk på att alla stora företag och myndigheter faktiskt sitter bakom en NAT-router.. ändå drabbas de av smittor... så ofta att alla företag har virusskydd i ALLA sina datorer!! Om det nu är så!! Fungerar verkligen NAT-routern som ett ultimat skydd mot smittor??)

 

Tänk utanför "boxen".. det finns fler synvinklar som man som nyutbildad nätverkare inte har fått kläm på ännu! (Alla har vi varit barn i början! :0)

 

Och framför allt... Tänk på vad du säger innan du säger det..

Det blir så himla fel när man motsäger sina egna argument!

 

:)

 

 

/Thomas

Ladda ner professionella väl genomtänkta installationsanvisningar som ger hög säkerhet mot virus & angrepp, stabil drift samt optimal prestanda på: http://www.winguider.se Finns för XP Pro i 3 olika versioner. Dock Ej för XP home

 

[inlägget ändrat 2007-01-17 08:15:36 av /Thomas]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är paketet, det är 12 processer. Den minsta drar 80 kB och den största 12 MB, de andra ligger (delvis mycket) under 3 MB.

 

 

ok. skönt. det var ju faktist inte alls farligt.

Men vad är det den gör när den är igång då?

 

Kontrollerar alla bilagor i vart enda mejl som kommer in eller som jag skickar.

Kontrollerar alla filer som skrivs till disken och kontrollerar alla filer som öppnas/läses.

 

Och notera att det är här man märker fördelarna med att VMM fungerar så bra som den faktiskt gör..

 

De delar av virusskyddet som för tillfället är inaktivt.. Swappas till disk..

Och frigör därmed RAM--

 

När en del av viruskyddet återigen behövs (t.ex. för att avsöka ett inkommande/utgående mail) så hämtas det tillbaka från swappen till RAM-minnet..

 

Personligen ser jag det som en fördel att man sprider ut det arbete ett program gör på flera mindre komponenter, just för att man då lättare kan frigöra ur de delar som inte används.. t.ex. genom att swappa det till disken.. (eg. kallas det för paging.. Men vi håller oss till "talspråk" så vi summerar allt under ordet "swapping")

 

Mycket bättre än att ha en enda tjänst som drar lika mycket minne även om endast en av 5 delar jobbar...

 

:0)

 

/Thomas

Ladda ner professionella väl genomtänkta installationsanvisningar som ger hög säkerhet mot virus & angrepp, stabil drift samt optimal prestanda på: http://www.winguider.se Finns för XP Pro i 3 olika versioner. Dock Ej för XP home

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Det är paketet, det är 12 processer. Den minsta drar 80 kB och den största 12 MB, de andra ligger (delvis mycket) under 3 MB.

 

ok, då kommer du lätt undan med 2004. ska du satsa på FIS 2007?

föresten så läste jag ett mail att det är problem med 2007, troligivis brandväggen

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok, då kommer du lätt undan med 2004. ska du satsa på FIS 2007?

Nej, det tror jag inte. När abonnemanget går ut i maj så blir det nog några gratisprodukter i stället.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NAT behöver jag inte plugga mer på än det jag redan vet.

 

JoDu!

 

Du vet inte ens hälften av det du borde veta om NAT---

 

Berätta då istället vilket påstående som från mig var felaktigt istället för att bara berätta vad jag bör plugga på.

 

Vad tror du ALLA ANDRA PÅ FORUMET HAR FÖRSÖKT SÄGA DEJ????

 

Läs alla svar på dina inlägg så ser du att du verkar väljer bort att ta åt dej sådant som just talar om för dej vad i dina påståenden som är felaktiga..

 

Du är lite för ivrig i att hävda att du har rätt och lite för bristfällig i att ta åt dej vad du får för svar..

 

 

De flesta användare som använder PC hemma med internetuppkoppling gör inte annat än surfa, skriver dokument och mail.. Dessa klarar sig som sagt gott och väl med endas en PC och en NAT router för att inte operativet ska sänkas av trojaner, maskar virus osv..

 

Nej! det kan de inte.... eftersom NAT inte skyddar dej mot annat än angrepp..

NAT- skyddar inte mot smittor som surfas hem, laddas ner, kommer via fildelning, kommer via Epost eller via MSN...

 

Gör man som du med en dåres envishet hävdar så kommer det snart att leda till att datorn är nertyngd med smittor..

 

Läs lite om Bot-nets.. t.ex. om någon laddar ner en fil som innehåller en trojan, de kör filen =trojanen installeras och börjar ladda ner bot-komponenter...

 

Hur skyddar din NAT-router mot detta???

 

Boten anropar via ssl en bot-värd--

(Hindrar din NAT-router detta?)

 

När sll-anslutningen har etablerats INNIFRÅN.. (från din dator och ut) så kan bot-mastern kontrollera din dator hur han vill.. iom. att all trafik inleddes innifrån och alla svar på utgående trafik tillåts!

(kan din NAT-router hindra detta)

 

Bot-matern har samma behörighet som du.. och tillgång till de lösenord du anger när du loggar in på routern för att t.ex. kolla loggarna..

Därmed kan bot-mastern hantera din router som han vill--- och öppna portforwarding till din dator..

 

Som han t.ex kan lägga upp en barnporrsite på...

 

Rätt var det är så slår farbror polisen in din dörr en tidig morgon..

 

(Hur länge är din flickvän, flickvän till en som misstänks har haft en barnporrsite hemma? När hennes pappa säger "Nu vet vi varför han försökte få oss att skippa viruskydd etc. hemma hos oss!"

Tror hon mer på dej eller????)

 

 

 

 

 

Om du skulle få virus eller om systemet skulle bli instabilt så sparar du allt som ska sparas på d:\ och läser sedan tillbaka imagen från d:\ till c:\ och så kan du börja om igen.

 

Ehhh... Smittor tillskansar sig SYSTEMBEHÖRIGHET (du vet: "Blir Admin")

och har därmed tillgång till allt i din dator... och kan smitta all data... vilken partition den finns på...

 

Jag har tidigare frågat: "Vad har man för nytta av att Ghosta en smittad dator????"

 

Du har verkligen NOLL KOLL!!!

Du förenklar saker otroligt mycket

Så mycket att du inte begriper vad du talar om...

 

 

På detta sätt behövs ingen extra dator.

 

Ehh... alldeles nyss skulle man skaffa sig en extra dator om man inte redan hade en..

 

Bestäm dej... Hur skall du ha det... Du måste ju ha ett rim och reson i det du hävdar för att vara trovärdig

 

 

Nedan svarar sig självt:

Detta kan vara smart att göra i vilket fall som helst, om du t.ex hjälper din farmor med att installera om hennes burk som något barnbarn varit på och förstört så du nästa gång kan göra allting på ca. 30 mintuer ist för kanske 2 timmar.

 

fortfarande, varför ska du ha antivirus för?? =/

 

Med ett bra virusskydd så hade du aldrig behövt installera om farmors burk!

 

Det är vad man har ett virusskydd till!!

 

Dessutom... Om din farmor sitter bakom en NAT-router... Hur kan hon då enligt dej bli smittad...

 

Vad skall man då ha GHOST till!!???? =/

 

 

 

;)

/Thomas

Ladda ner professionella väl genomtänkta installationsanvisningar som ger hög säkerhet mot virus & angrepp, stabil drift samt optimal prestanda på: http://www.winguider.se Finns för XP Pro i 3 olika versioner. Dock Ej för XP home

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ser att Stek_87 tydligen börjar att inse att det inte räcker med bara en router och lite "sunt förnuft" för att klara sig mot allehanda faror utifrån nätet.

 

Om jag ska "lana" hemma så sätter jag mig självklart på ett ensamt nät. Jag har 2 routrar hemma, min dator sitter alltså bakom 2st. routrar. testdatorn är kopplad till den första.

 

 

Har du dessa två kopplade som två riktiga routrar, eller är dom bara seriekopplade, som många faktiskt har?

 

Tror inte jag fått svar på frågan om vad jag t.ex gör om jag inte har en router, utan bara kör direkt mot ett modem, och du anser att jag inte behöver ha ett antivirusprogram eller en mjukvaraubrandvägg, anser du fortfarande att jag klarar mig om jag kör med "sunt förnuft" och bara håller mig till s.k seriösa sajter?

 

 

Jag installerade igårkväll en laglig panda antivirus 2007 och gjorde en full scan. Tro detta eller ej. Den hittade några stycken luringar.. jag kollade upp vad det rörde sig om och det vara några .txt filer (cookies) :D jag tog bara bort dom manuellt och därefter var det ok igen.

Kan dessa textfiler gjort någon skada tror du?? =)

 

 

Skojar du, eller vet du inte vad och hur en cookie fungerar?

 

 

 

 

 

Jag är tyvärr ganska okunnig när det gäller hur virus fungerar

 

Nu börjar sanningen tydligen att komma fram...

 

Och då har du mage att föreslå många här på forumet, att dom INTE ska ha ett Antivirusprogram och en Brandvägg, när du inte ens tydligen vet hur ett normalt virus fungerar och vad ett sådant kan göra i dagens internetsamhälle, tycker det är skrämmande att då överhuvudtaget föreslå en sådan handling till andra, när du inte själv vet vad det handlar om.

 

Där tycker jag att ytterliggare ett "Argument" försvann illa kvickt.

 

 

:thumbsdown::thumbsdown:

 

 

 

 

 

// Gästen

 

Sopa alltid rent framför egen dörr

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man nu är en erfaren datoranvändare och vill testa program, latja med datorn utmana ödet osv, så finns det enkla sätt att klara detta med en PC också.

 

Säg att du har en dator med en hårddisk på 300gb.

 

 

installera winxp på c:\ 30gb.

 

installera alla program du vill ha.

 

skapa en stor partition av resten av hårddiskutrymmet och tilldela enhetsbeteckningen d:.

 

installera ghost och skapa en ghostimage av c:\ och lägg den på d:\. (alternativs bränna ut den på dvd-skiva(or))

 

Kör så d ryker, allt data du vill ha kvar som musik, bilder, dokument och filmer lägger du på d:\.

 

Om du skulle få virus eller om systemet skulle bli instabilt så sparar du allt som ska sparas på d:\ och läser sedan tillbaka imagen från d:\ till c:\ och så kan du börja om igen.

 

På detta sätt behövs ingen extra dator.

 

 

 

DU som tydligen har färska kunskaper inom data, och tydligen jobbar inom en dataavdelning på ett företag, och tydligen också har kunskaper om detta med Ghostning borde då har lärt dig att självklart ska du ha minst två olika partitioner så du kan lägga din ghost på en annan partition, men du ska ALDRIG ha denna partition på samma hårddisk, det är Tabu bland professionella nätverks/säkerhets tekniker. Utan det är separata hårddiskar som gäller, eller gärna band som håller betydligt bättre och längre än vanliga hårddiskar.

Men detta är också en högre nivå som den vanliga datoranvändaren sällan eller aldrig kommer i kontakt med.

 

Hur gör du om den partitionerade hårddisken med två olika partitioner kraschar? Då lär du inte komma åt din ghostfil hur mycket du än försöker.

 

Du kan däremot köra två separata hårddiskar som du raid-kopplar så du kan spegla informationen, eller som sagt att du kör två separata hårddiskar på vanligt sätt utan raidkoppling, eller kör med en extern hårddisk som en backup-disk.

 

 

 

 

 

fortfarande, varför ska du ha antivirus för?

 

 

 

Du måste ju vara absolut 200% säker på att din tänka hårddisk som du ska göra en ghost på verkligen är helt ren och okej, annars är det ju ingen idé att du gör denna ghost.

 

Hur kollar du detta då?

 

Knappast med din kära NAT-router i alla fall.

Knappast med "Sunt förnuft" heller.

 

Hur gör du ?

 

 

 

 

 

 

// Gästen

 

Sopa alltid rent framför egen dörr

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kontrollerar alla bilagor i vart enda mejl som kommer in eller som jag skickar.

Kontrollerar alla filer som skrivs till disken och kontrollerar alla filer som öppnas/läses.

Precis :) det var det jag var ute efter.

 

Anledningen att antivirus segar ned datorn är för att det snor cpu+ram. Men främst att programmet ska snoka i allt allt allt du gör. Det är klart att det tar längre tid att öppna dokument om du har ett antivirus som ska kolla igenom det varje gång. USH

 

Jag älskar känslan när man dubbelklickar ett fett word-dokument och den bara ploppar fram, eller när du dubbelklickar internet explorer och tjoff så har du rutan framme.. Det är så det ska vara, och det är så du aldrig kommer kunna ha det med ett aktivt antivirusprogram igång 24/7.

 

Är det verkligen värt det när risken att få virus är nästan lika med noll?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjena sötnos!

 

nu du!

 

Har du dessa två kopplade som två riktiga routrar, eller är dom bara seriekopplade, som många faktiskt har?

 

Jag ska försöka förklara med ord hur jag kopplar mina routrar:

 

router1 wan är kopplad till modem.

router1 lan är kopplad till en switch och därefter till polarnas datorer

 

router2 wan är kopplad till router1 lan

router2 lan är kopplad till min PC och inget annat än min PC.

 

Min PC är nu totalt säker från polarnas eventuella otrevligheter.

 

för att åstadkomma fildelning kan jag använda mig av ftp. (detta lite dumt då om jag nu ska vara helt säker från deras otrevligheter, men i alla fall..):

starta ftpserver i min pc och lyssna på port 21.

i router2 använder jag port forwarding och talar om att allt på port 21 ska till Min PC:s IP.

 

polarna ansluter till ftp genom att ange IP till WAN på router2.

 

frågor el. synpunkter?

-----------------------

 

Har du inte en router och kör rakt mot ett modem är du för det första ute på hal is.

 

Om du nu likförbannat är tvungen att utmana ödet och lita på den mjukvara du kör i windows så se till att du verkligen har en fungerande brandvägg igång. Ditt OS sabbas annars på bara någon minut.

 

Risken med att köra helt utan "hårdvaruskydd" är just om du får för dig att du ska testa något spel som inte funkar som det ska och stänger av brandväggen för att se om brandväggen är orsaken eller så, då är du rökt. Och fort går det... =/ Med en router är du alltid säker på att om du inte gör något så kan inget komma åt dig.

 

------------------------

 

Skojar du, eller vet du inte vad och hur en cookie fungerar?

 

Nej, jag vet inte. Du kan kanske vara så snäll och berätta? Det enda jag kunde säga var att jag känner mig inte hotad av en txt-fil.

 

Vad är ditt problem?

 

----------------------------

 

citat från "//Gästen"

 

Eftersom det alltid finns flertalet portar som är öppna, så spelar det ingen roll, hur löser du säkerheten för dom portar som alltid öppnas som standard?

T.ex portarna för internet och mailtrafiken?

 

Hur länge tänker du undvika att du skrev detta? :D

Tänkte du berätta vilka portar du syftar på?

Kan NÅGON berätta vilka portar han syftar på?

hmm..

 

puss å kram skumbanaan =)

ush nu måste ja äta middag!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min PC är nu totalt säker från polarnas eventuella otrevligheter.

Tyvärr skyddas du inte på något sätt från att någon trojan du fått in på din virusskyddfria dator använder sina möjligheter att skapa utgående trafik för att öppna finfina vägar in till din dator. Hur lätt som helst om den aningslösa datorägaren tankar hem ett crack till ett program eller något annat som bär en liten parasit.

Hade du haft en vanlig mjukvarubrandvägg och/eller ett antivirusprogram hade skyddet varit komplett (och billigare).

 

Kan NÅGON berätta vilka portar han syftar på?

Gör "netstat -a" och titta på raderna som det står "LISTEN" på. Med tanke på ditt säkerhetskunnande är det nog ingen som ens skulle våga gissa hur mycket skit du har på din dator :-)

[inlägget ändrat 2007-01-15 22:17:13 av fhe]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har aldrig någonsin varit med om att jag fått virus av en websida! Det var det dummaste jag hört.

Tro mig, du borde läsa det du skriver själv. Gör det om ett par år när du lärt dig något och du kommer att känna dig fantasiskt nöjd över de framsteg du gjort (och skämmas lite samt hoppas att ingen kan spåra dina inlägg till dig).

 

Det skrämmer mig lite att du verkar sitta på ett nät som tillhör privatgirot.se, kanske är det bra för det innebär att du trots allt sitter bakom riktiga brandväggar som någon annan ansvarar för men det vore ju rätt anmärkningsvärt om de tillät datorer på insidan utan fullgott virusskydd.

Fast det kanske bara är som du skriver för att du tror att det får dig att framstå som cool?

 

 

[inlägget ändrat 2007-01-15 22:32:10 av fhe]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...