Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Yoga

Vilken brandvägg är bäst?

Rekommendera Poster

Cecilia

Ja, jag har antivirusprogram hemma och det har hänt att det har sagt ifrån att html-koden för en webbsida har innehållit kod som utnyttjar (exploits) ett säkerhetshål i Internet Explorer.

Tror du att det är för att Microsoft tycker det är skoj som de kommer med uppdateringar till Internet Explorer som täpper till olika säkerhetshål i programmet?

Likaså uppdateras Java då och då för att täppa till säkerhetshål, det är många som har blivit infekterade av Virtumonde/Vundo (har för mig att det är den otrevligheten) som sprids via illasinnade Java-applets som utnyttjar dessa säkerhetshål.

Om du inte tror mig så kanske du tror mer på Secunia:

can be exploited to cause a heap-based buffer overflow via e.g. a specially crafted web page or HTML e-mail.

Successful exploitation allows execution of arbitrary code.

NOTE: According to Microsoft, the vulnerability is being actively exploited.

http://secunia.com/advisories/23677/

Det gäller den säkerhetsuppdatering som kom i veckan från Microsoft.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
€inri

Ett problem blev löst för omkring 9 månader sedan. Jag inköpte en router för jag ville ha ett trådlöst netverk.

Första routern var defekt och gav mig rätt mycket installationsproblem.

Efter utbyte så konstaterar jag att routern var värd alla pengar.

Det var inte den billigaste av marknadens routrar.

Framför allt uppskattar jag att jag kunde slänga ut ZA och stänga av XP brandvägg.

Någon nämnde - i detta långa, men högintressanta informationsutbyte, att man skulle slå av de automatiska programuppdateringarna för att slippa få farlig kod till hårddisken. Jag har inte gjort det, dels därför att det är bekvämt att få förloppet automatiserat och sen därför att jag inte riktigt tror att risk för att få skadlig programkod till hårddisken blir mindre om jag manuellt förbinder mig med samma företag/leverantör.

Handlar det inte om att ha fullt förtroende för Microsoft Adobe antivirusleverantören? Skulle de riskera sitt anseende med att öka risken för skadlig smitta; knappast troligt enligt min mening.

med vänliga hälsningar

70+ var de ja

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Laso
Det har hänt att man fått popups och uppmaningar om att tanka hem div. filer men jag har alltid då fått valet att avbryta innan något körs.

Du är medveten om att flertalet av dessa popupsfönster är skriva på sådant sätt så att oavsett om du klickar på nej, ja eller använder krysset så laddas det ner det denna popup är skriven för en trojan, mask, spyware, till och med virus, och du märker oftast ingenting, förrän du har fått in skräpet.

jag menar att routern är nästan gratis. Så det finns ingen anledning att köra ett antivirus bara för att man inte har tillgång till en router. Det ärju bara att införskaffa en.

Om jag bara har en dator hemma och kör direkt mot ett modem, inte skaffar jag en router då, oavsett att en sådan bara kostar några hundra.

Om jag sedan har/får tillgång till antivirusprogram och brandvägg gratis genom min operatör, så kör jag naturligtvis med detta.

Är jag sedan okunnig, så följer jag dom råd jag får.

// Gästen

Sopa alltid rent framför egen dörr

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
927

vi hade ju WMF problemet för ett år sedan, där räckte det att du besökte en sida med bilder på och använde IE. med FF så va man "tvungen" att klicka på bilderna.

detta användes på flera sätt så det dök olika varianter på infektionerna, först tror jag bara det va wmf filer som va problemet.

jag tippar på att detta va det största problemet under 2006, även om det bara va ett problem under ett par veckor.

självklart så va det ju inga "vanliga" webbsidor dessa problem fanns på, som alltid

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Laso

Det finns tyvärr också halvseriösa sajter idag som beter sig så.

Behöver alltså inte vara porr, pirat/crack sajter och liknande.

Dessa halvseriösa sajter kan se rätt harmlösa ut, även för oss vanliga som håller oss till seriösa sajter.

// Gästen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Thomas Tydal

> vi hade ju WMF problemet för ett år sedan, där räckte det att du

> besökte en sida med bilder på och använde IE. med FF så va

> man "tvungen" att klicka på bilderna.

Förutsatt att man hade Windows, vill säga, för det var där säkerhetshålet var. I Windows API-funktion för att visa wmf-filer. Och IE anropade ju den automatiskt när en WMF-fil dök upp på en hemsida.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
927

Dessa halvseriösa sajter kan se rätt harmlösa ut, även för oss vanliga som håller oss till seriösa sajter.

ja men dessa vill väl på sin höjd installera errorsafe

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
lizardKng
lizardKng: öhm?

Öhm?

Det var en liknelse. Hela mitt resonemang går ut på att det faktum att man jobbar hårt inte alls behöver betyda att man gör speciellt mycket nyttigt arbete. Det gäller både inne i datorn som utanför datorn med mer handfasta och jordnära saker som att gräva gropar.

Det är ju det nyttiga arbetet man vill åt, resten är ju bara ansträngning och resursslöseri.

Men vissa tror väl att den som är svettig och trött har gjort mer än den som bara stått och knappat på en räknedosa för att se exakt var gropen ska grävas.

Nå, det var en kul historia i alla fall, dessutom filmad så vi kan skratta åt det flera år efteråt :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
lizardKng
fortfarande, ingen som har en konkret anledning till att man bör använda antivirus, adaware, zonealarm och annnat mjukvaruskydd.

Om man någon gång i sitt liv laddar ner ett program och installerar på datorn spelar routern ingen som helst roll, det är klart den släpper igenom det du vill ladda ner. När du sen installerar programmet är virusskydd, mjukvarubrandvägg o dyl, det enda skydd du har. De kan säga till om det finns en smitta med i programmet du installerar, de kan tala om för dig att programmet vill koppla upp sig på nätet för att skicka ut information, de kan tala om för dig att nu vill installationsprogrammet lägga till ett objekt till Explorer som kanske innebär att du får popups i tid och otid o s v. Det finns en mängd saker som kan inträffa på din dator som din router inte har en aning om.

Det är ju ingen garanti att du slipper ifrån skit men det är ju i alla fall en möjlighet till att slippa skiten.

På vilket sätt tycker du att detta inte är en konkret anledning till att ha mjukvaruskydd?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
lizardKng
Du är medveten om att flertalet av dessa popupsfönster är skriva på sådant sätt så att oavsett om du klickar på nej, ja eller använder krysset så laddas det ner det denna popup är skriven för en trojan, mask, spyware, till och med virus, och du märker oftast ingenting, förrän du har fått in skräpet.

Eller varför inte vara på säkra sidan och installera skiten först och fråga sen? Då är man ju säker på att man har förstört för användaren, hur mycket de än försöker stoppa.

OK, det gäller väl när skit kommer in i datorn under programinstallationer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
lizardKng
jag inte riktigt tror att risk för att få skadlig programkod till hårddisken blir mindre om jag manuellt förbinder mig med samma företag/leverantör.

Nej det lär ju knappast spela nån roll.

Min anledning till att inte ha det (hel)automatiskt är att jag vill välja själv vad som ska uppdateras och när det ska ske. Vad gäller Windows Update kan man ju göra det halvautomatiskt och - i mitt tycke - få alla fördelar utan några nackdelar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Cecilia
vi hade ju WMF problemet för ett år sedan

Ja, och för drygt två år sedan hade vi fallet där någon hade lyckas få ut en annons som innehöll illasinnad kod på en av de stora annonsvisarsajterna, så man kunde bli infekterad av att besöka Eforum, Aftonbladet och många andra helt normala webbplatser:

http://www.idg.se/2.1085/1.58912

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=648090#648169

http://www.tiger.se/blog/archives/001244.html#i1100972856

http://www.theregister.co.uk/2004/11/21/register_adserver_attack/

http://www.theregister.co.uk/2004/11/22/falk_bofra_statement/

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Laso
ja men dessa vill väl på sin höjd installera errorsafe

Och är man inte kunnig, så vet ju dom flesta här hur lätt det är att få detta, och hur svårt det kan vara att rensa bort det...

// Gästen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Stek_87

verkligen inte en anledning.

Man kan testa på en annan dator, köra panda active scan, klart.

har man inte en extra dator att testa på så skaffar man sig det. eller annars tar man en ghost precis innan man installerar, och om det visar sig vara smuts i installationen så läser man tillbaka ghosten igen.

Ett antivirus i detta exempel är helt onödigt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Anjuna Moon
har man inte en extra dator att testa på så skaffar man sig det. eller annars tar man en ghost precis innan man installerar, och om det visar sig vara smuts i installationen så läser man tillbaka ghosten igen.

Ett antivirus i detta exempel är helt onödigt.

Så du tycker det är mer smidigt att antingen inhandla en andra dator eller göra en ghost innan varje ny installation av ett program? Det ena förslaget kostar långt mer pengar än ett antivirusprogram och det andra förslaget tar långt längre tid än en virusscan. Det där får du utveckla logiken bakom, för jag ser ingen alls.

EDIT: Jag börjar tro att du faktiskt driver med oss nu.

[inlägget ändrat 2007-01-15 09:07:54 av Anjuna Moon]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
lizardKng

Den metoden är otillräcklig.

1. Det finns luckor i antivirusprogram, de känner inte till alla smittor som existerar.

2. Nya smittor "föds" hela tiden. Antivirusprogram o dyl ligger hela tiden efter.

3. Det program du installerar kan ju vid ett senare tillfälle ladda ner ytterligare komponenter utan din vetskap.

Med din metod blir du säker på att du inte får in smittor som Panda Active Scan kände till vid ditt testtillfälle. Du kan däremot få in smittor som Panda inte detekterade eller som helt enkelt inte var kända vid det tillfället eller som tillkommer genom nerladdade komponenter.

Med ett antivirusprogram på datorn får du tillgång till uppdateringar hela tiden. Bättre att upptäcka en smitta senare än att inte upptäcka den alls tycker jag. Du får också, förstås, varning direkt om smittan redan var käns och implementerad i ditt program.

Vilken grupp av användare riktar du dig till? Att ha en separat testmaskin och/eller ghosta datorn vid varje installation är knappast något som är lämpligt för speciellt många.

Du har en lucka till förresten. Hur länge ska du vänta innan du installerar programmet skarpt? 1 dag? 1 vecka? 1 månad? 1 år?

Så din metod tycker jag innebär fler problem än lösningar. Dessutom är den rejält opraktisk för den enskilde användaren, dels eftersom det tar mycket extratid, dels eftersom det krävs en hel del kunskap för att veta vad man håller på med.

Ett antivirusprogram på din dator hanterar allt detta på ett mycket smidigt sätt.

[inlägget ändrat 2007-01-15 09:17:53 av lizardKng]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
/Thomas
självklart så va det ju inga "vanliga" webbsidor dessa problem fanns på,

Dessa halvseriösa sajter kan se rätt harmlösa ut, även för oss vanliga som håller oss till seriösa sajter

Även seriösa webbplatser kan bli hackade..

och då innehålla vad som helst.. trots att utseendet/informationen i sig inte ändrats..

Sedan har vi alla dessa webbplatser som belamras av massa banners..

Det har hänt att dessa banners (som webbplatsen i sig inte rår på/ansvarar för) har innehållit smittor..

Så man kan tyvärr inte säga att ens seriösa webbplatser är "säkrare" än de med porr/pirat eller cracks etc..

/Thomas

Ladda ner professionella väl genomtänkta installationsanvisningar som ger hög säkerhet mot virus & angrepp, stabil drift samt optimal prestanda på: http://www.winguider.se Finns för XP Pro i 3 olika versioner. Dock Ej för XP home

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Stek_87
Så du tycker det är mer smidigt att antingen inhandla en andra dator eller göra en ghost innan varje ny installation av ett program?

Ja, i mitt fall är det smidigt då jag har en testdator som jag kan använda mig av när som. Det är ett sätt att lösa problemet med risken att få virus när man installerar illegal eller oseriös programvara.

Men, som jag t.ex som ändå vill testa program osv. har självklart en testdator att göra detta på. Inte vill jag väl smutsa ner min älskling.. varken med virus eller med antivirus.

Jag vill ha en pigg dator! Varför vill ingen annan ha det? Jag förstår inte att folk nöjer sig med att sin dator går hälften så snabbt som den egentligen skulle kunna göra. Varför?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Stek_87

Lilla du.. tror du att ditt antivirus är bättre uppdaterat än panda active scan? Vad får dig att tro det :S active scan e ju en onlinescan från deras egen websida!

Varför skulle den inte hitta saker som det riktiga programmet hittar?

1. Det talar ju lika mycket mot att installera program på en dator med antivirus som det gör att installera skiten på det sätt jag beskrev.

2. öhm, jaha? fortfarande.. Det talar ju lika mycket mot att installera program på en dator med antivirus som det gör att installera skiten på det sätt jag beskrev.

3. Ja det kan det. Men om så vore fallet är man rökt i vilket fall som helst. Troligtvis så kommer an virusscan, online eller en med ett vanligt antivirus upptäcka att programmet inte är helt OK.

Du har en lucka till förresten. Hur länge ska du vänta innan du installerar programmet skarpt? 1 dag? 1 vecka? 1 månad? 1 år?

Ge mig ETT exempel på ett program som du måste installera på 1 dag eller en vacka. OCH som du inte litar på.

Ett antivirusprogram på din dator hanterar allt detta på ett mycket smidigt sätt.

Ett antivirus på din dator sänker din dator på ett mycket effektivt sätt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Anjuna Moon
Ja, i mitt fall är det smidigt då jag har en testdator

Nu pratar vi ju om brandväggars vara eller icke-vara i ett bredare perspektiv än bara dig. Jag förstår inte varför du tar upp din egen situation hela tiden, när den faktiskt ser ganska annorlunda ut än den vanliga hemmasurfarens. Det är väl självklart att det finns många metoder att undvika problem på en viktig burk och i en företagsmiljö ser situationen väldigt annorlunda ut än i folks hem. Så det kanske är bra om någon definierar exakt vad vi pratar om nu.

Jag vill ha en pigg dator! Varför vill ingen annan ha det?

Väldigt få har råd med lyxen att köpa en extra dator enbart för att använda den på det sätt du gör. Det har inget med vilja att göra.

Jag förstår inte att folk nöjer sig med att sin dator går hälften så snabbt som den egentligen skulle kunna göra

Var får du siffran hälften så snabbt ifrån? Inte ens när jag körde Norton påverkades prestandan så radikalt. Möjligtvis om man sitter på en riktigt utdaterad burk.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Cecilia
Jag förstår inte att folk nöjer sig med att sin dator går hälften så snabbt som den egentligen skulle kunna göra. Varför?

Därför att antivirusprogram och brandvägg inte halverar det "nyttiga" man kan göra med datorn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
/Thomas

Utan virusskydd... Hur VET du att datorn är smittfri när du gör Ghosten??

Du kan som sagt bli smittad bara av att surfa.. även om du enbart surfar på "seriösa" webbplatser...

Vad har man för nytta av att Ghosta en smittad dator????

/Thomas

Ladda ner professionella väl genomtänkta installationsanvisningar som ger hög säkerhet mot virus & angrepp, stabil drift samt optimal prestanda på: http://www.winguider.se Finns för XP Pro i 3 olika versioner. Dock Ej för XP home

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Stek_87

thomas, kan du inte adda min msn? så kan vi prata lite. det är så jobbigt att prata på forumet.. jag vill berätta hur jag tänker :) och jag ska lyssna på vad du tycker och fundera över det..

Hälsningar

/Stefan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Stek_87

1. man märker om en dator är smittad (den är långsam och beter sig underligt)

2. Man kan göra en online virus scan innan

3. något mer förslag?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
/Thomas
Ett antivirus på din dator sänker din dator på ett mycket effektivt sätt.

Stek_87... Din självgodhet sänker dej väldigt effektivt i andras ögon...

iallafall totalt i mina ögon.. (inte för att det påverkar dej.. men ändå!)

Anledningen till att man deltar i ett forum är att man kan både GE och FÅ..

Man ger av den kunskap och erfarenhet man själv har

Men man får också del av andras kunskaper och erfarenheter..

Jag vet... Som tonåring tror man att man kan och vet allt bäst..

Om ett år eller ett par så kommer du att titta tillbaka på denna tråd och skämmas..

Den kunskapen gör att jag själv känner att det varit positivt att man deltagit i denna tråd... Helt enkelt för att jag hoppas att när du tittar tillbaka på denna tråd.. så lär du dej minst 2 saker du inte kan idag..

Nämligen 1: Du lär dej att du inte vet allt bäst.. (även du har fel då och då)

2: Du lär dej att bli mer ödmjuk.. Att försöka se den andras poäng i en diskussion.. och lära dej att den andras åsikter inte automatiskt skall förkastas enbart för att de går stick i stäv med din åsikt..

Det är när man slår ihop dessa 2 saker som man mognar..

Något jag har fullt förtroende för att även du kommer att göra..

:0)

/Thomas

PS! Jag hoppas verkligen att du inte använder internetbank eller köper saker via kontokort från din dator... Detta sagt (skrivet) i all välmening! DS!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...