Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vilken brandvägg är bäst?


Yoga

Rekommendera Poster

man märker om en dator är smittad (den är långsam och beter sig underligt)

Visst kan vissa virus göra sig väldigt tydliga genom sin påverkan på datorns beteende. Däremot finns det mängder med virus som du överhuvudtaget aldrig märker av som användare som lik förbannat kan ställa till med en massa skit. Tar du dessa situationer som "shit happens"-scenarion då de inträffar?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 157
  • Skapad
  • Senaste svar

jag ska försöka bättre mig. Jag antar att det kommer ut fel ibland för att jag blir irriterad och har svårt att få ner allt ja vill säga.

 

Något jag har fullt förtroende för att även du kommer att göra..

tack för det.. ;)

 

Hur gör man för att skriva privat till någon i detta forum? går det?

adda annars min msn e du snäll. stek_87@hot..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. man märker om en dator är smittad (den är långsam och beter sig underligt)

 

Fel! Den tid då virusskaparna skrev smittor som Syntes eller märktes är förbi sedan lääääääänge..

 

Varför? Enkelt.. så fort någon misstänker att deras dator är smittad.. så antingen rensar de datorn eller så installerar de om datorn..

 

Och då huvuddelen av dagens smittor används för att dra in pengar till den som sprider smittan.. så vill de knappast att folk raderar deras inkomstkälla..

 

M.a.o. är det väldigt sällan som smittan syns eller märks..

 

Det finns tom. smittor som inte aktiveras förren du loggar in mot din bank.. Hur märker du den??

 

 

2. Man kan göra en online virus scan innan

 

Online avsökningar är tyvärr lätta att lura.. Online avsökningar kan t.ex. inte avslöja rootkits.. eftersom rootkitets funktion är att just dölja sig för såväl windows och alla windows API-er..

 

Och vad hjälper en online avsökning när du redan avslöjat din bankinloggning för en vecka sedan, eller lämnar ut ditt kontokortnummer med säkerhetskod och gilighetstid när du registrerade din webbplats etc. för 3 veckor sedan..

 

En online avsökning har inte samma drivrutiner som ett installerat virusskydd..

 

 

3. något mer förslag?

 

JA! Inse att du är helt ute och cyklar...

 

Din "säkerhet" är baserad på inbillning och inte på konkreta fakta/kunskaper..

 

Om du tar dej tid att studera vad en NAT-router gör.. så märker du att den inte alls skyddar dej från smittor...

 

Ta ett enkelt tanke exempel:

 

Säg mej!!

Har du vänner? Vänner som även de har datorer..?

 

Det har aldrig hänt att ni har "LANAT" ihop??? Om inte.. så ponera (för sakens skull) att ni bestämmer er för att koppla ihop er för att LAN:a bakom din NAT-router..

 

Tänk efter nu... om en annan dator hamnar BAKOM din allskyddande NAT-router.. Hur skyddad är din dator då???

 

Räcker det med att ha en NAT-router då?? som skydd!

 

Om inte! (vi låtsas ju bara)

Vad hade du behövt för skydd då... Något som talar om för dej att din väns dator inte är helt frisk??

 

Hänger du med???

 

Håller dina argument hittils??

 

 

/Thomas

Ladda ner professionella väl genomtänkta installationsanvisningar som ger hög säkerhet mot virus & angrepp, stabil drift samt optimal prestanda på: http://www.winguider.se Finns för XP Pro i 3 olika versioner. Dock Ej för XP home

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fel! Den tid då virusskaparna skrev smittor som Syntes eller märktes är förbi sedan lääääääänge..

Okej. Det visste jag inte. Det var alltför länge sedan jag hade något skräp. eftersom jag nu tnäker mig för när jag använder min dator och sitter bakom en NAT router.

 

Men vänta nu. Panda activescan installeras ju på datorn innan den börjar scanna.

 

Om jag ska "lana" hemma så sätter jag mig självklart på ett ensamt nät. Jag har 2 routrar hemma, min dator sitter alltså bakom 2st. routrar. testdatorn är kopplad till den första.

 

 

Mina argument håller fortfarande delvis, jag håller med dig om en del saker. Jag är fullt medveten om hur NAT router fungerar. Det behöver du inte tvivla på. Men jag börjar förstå att den i många fall inte helt räcker. I mitt fall räcker den dock alldeles utmärkt.

 

Jag installerade igårkväll en laglig panda antivirus 2007 och gjorde en full scan. Tro detta eller ej. Den hittade några stycken luringar.. jag kollade upp vad det rörde sig om och det vara några .txt filer (cookies) :D jag tog bara bort dom manuellt och därefter var det ok igen.

 

Kan dessa textfiler gjort någon skada tror du?? =)

 

Detta exempel säger ganska mycket om hur säker man är bakom en NAT router. Jag har kört datorn över ett år på denna installation av WINXP pro. Utan antivirus och har inte fått någonting!

 

Jag är tyvärr ganska okunnig när det gäller hur virus fungerar. Jag är hyfsat nätverkskunnig och kan winxp helt ok. Därför är jag här och vill höra vad ni tycker.

 

Hur kommer det sig tror du att jag haft sån "tur" att klara mig från virus även fast ja kör utan antivirus, utan mjukvarubrandvägg??

 

/Stefan

 

Jag hittade en sida med lite info till bl.a "gästen" som kan läsa på lite om NAT router..

http://www.grc.com/nat/nat.htm

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men vänta nu.

Panda activescan installeras ju på datorn innan den börjar scanna.

Nej det gör det inte alls. Det är en ActiveX-kontroll som körs i din webbläsare och inget annat.

 

Hur kommer det sig tror du att jag haft sån "tur" att klara mig från virus även fast ja kör utan antivirus, utan mjukvarubrandvägg??

Ett restriktivt och sunt datorbeteende räcker ganska långt för att inte dra på sig en massa skräp, men det är som sagt absolut ingen garanti och där har Thomas m.fl redan nämnt ett par orsaker, såsom att även legitima sajter inte är garanterat förskonade. Dessutom betyder inte ditt sunda beteende att dina bekanta eller arbetskamrater har lika stor koll och skickar dig filer som är infekterade.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett antivirusprogram räcker inte för att hitta alla otrevligheter, du måste skanna med antispionprogram också. Eftersom du nu föredrar online-skanningar så kör denna:

http://www.ewido.net/en/onlinescan/

 

jag kollade upp vad det rörde sig om och det vara några .txt filer (cookies) :D jag tog bara bort dom manuellt och därefter var det ok igen.

 

Kan dessa textfiler gjort någon skada tror du?? =)

Cookies är inte skadliga för datorn utan bara för den personliga integriteten.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej. men vafan är den där onlinescannen till för då? :D när jag använt den hos polare som jag misstänkt har virus så har den alltid hittat något, den kan inte få bort det men den hittar alltid. På er låter det ju som den inte är kapabel att klara av någonting.. Börjar nästan tro att ni bara vill såga mig för att jag är yngre eller på grund av något annat ni stör er på.

 

Visst, risken finns ju alltid att man får virus, virus finns.. Men fortfarande kan det ju knappast vara värt att konstant köra ett antivirus som segar ner din dator och ställer till med problem hela tiden.

 

Fakta om en NAT router är att det är totalt OMÖJLIGT att ta sig in utifrån till en dator som sitter bakom en NAT router. Några "öppnade tcp-portar som standard" finns inte.

 

Har man endast dator hemma bör man i alla fall köpa en router. Den skyddar så pass bra att det är värt det.

 

OM man nu får något skräp så är det ju bara att ghosta om eller att installera om OS!

 

Vad är det ni är så rädda för? Är det dataförlust?

 

Var noggran med backup av kritisk data istället då!

 

En ominstallation någon gång om året kan inte skada i vilket fall som helst.

 

Hur ofta är det inte du är hos någon kompis som har en dator som går i slowmotion och personen ifråga säger "ne fan d e inget fel på min dator ja har norton, jag har avg, jag har zone alarm Med Mera" Öhm ok.. det förklarar ju saken..

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej. så i mitta fall räcker det alltså med att ränsa cookies regelbundet och en NAT router.

Då har ja lärt mig nåt nytt även idag. tack cicci ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Börjar nästan tro att ni bara vill såga mig för att jag är yngre eller på grund av något annat ni stör er på.

Jag stör mig bara på att du inte baserar dina åsikter på fakta, utan enbart hur din metod resulterat på din egen dator. Det är ungefär som om en statistiker skulle publicera en rapport där urvalsmängden=1 och säga att "så här tycker alla svenskar".

 

när jag använt den hos polare som jag misstänkt har virus så har den alltid hittat något...På er låter det ju som den inte är kapabel att klara av någonting

Nu kanske jag missat något inlägg av någon, men jag kan inte se att någon skulle sagt detta. Det du däremot måste förstå att ett heltäckande skydd inte täcks av ett enda program eller en enda metod. Online-scanning är ett verktyg bland flera.

 

Vad är det ni är så rädda för? Är det dataförlust?

Tidsförlust och en jädra massa irritation snarare.

 

En vanlig hemmaanvändare som surfar rätt oförsiktigt, klickar på filer hitan och ditan och som dessutom inte har vare sig brandvägg eller av-skydd kommer att dra på sig skit ganska ofta. Det är möjligt att du har all tid i världen själv, men de flesta har inte tid att installera om Windows ett par gånger i månaden.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Komplettera dina online-skanningar med Panda med online-skanningen mot spionprogram/trojaner som jag föreslog förut så ökar chansen att du får reda på om det finns något otrevligt i datorn.

 

Kaspersky brukar få bättre betyg än Panda i att upptäcka virus, deras online-skanning hittar du här: http://www.kaspersky.com/virusscanner

 

Det kan visserligen vara som så att du klarar dig på det här sättet, men det är farligt att generalisera detta till att rekommendera detta sätt till andra. Andra är kanske inte lika försiktiga och tycker inte att det är lika lättvindigt att installera om datorn.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tidsförlust och en jädra massa irritation snarare.

Sen beror det naturligtvis på från person till person, endel tycker att det kan vara lite pinsamt när polisen knackar på och ber att få låna datorn eftersom den använts som språngbärda i samband med något brott. För de flesta är det en klen tröst att de är oskyldiga och att allt polisen hittar är en trojan avsedd att vara just en språngbräda.

Inte heller är det så kul med trojaner som är spamreläer. Inte för att man mår så dåligt själv av att vara avsändare till ett par miljoner spam men så himla roligt är det inte att slösa bort sin bandbred på andras nöjen :-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är alldeles övertygad om att jag klarar mig bra på detta sätt.

Men varför vill du inte att jag rekommenderar detta till andra medvetna datoranvändare? Du slipper betala för antivirus, du får bättre prestanda i PC och färre konstiga tidskrävande problem orsakade av antivirus. Betydligt snabbare start av windows och även snabbare att stänga ner windows.

 

Jag håller nu med om att jag har fel om att alla kan använda denna "metod" men jag tycker ändå att alla seriösa och hyfsat kunniga datoranvändare kan göra det. Just för att det sparar mycket tid och det blir trevligare att använda sin PC för dagligt bruk, vad du nu än använder datorn till.

 

/Stefan

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

dra nåt gammalt över dig.. kom med något vettigt att säga eller knip igen. tack

 

Jag förstår inte vad du retat upp dig på, men det kvittar. De attitydproblem du ger exempel på, är inte välkomna på Eforum. Välkommen tillbaka när du respekterar detta samt andras åsikter som kanske inte alltid stämmer överens med dina egna.

 

Mr Andersson, moderator Brandväggar.

 

[inlägget ändrat 2007-01-15 16:10:53 av Mr Andersson]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen Stek_87!

 

Anledningen till att denna tråd är lite extra intressant i mina ögon är att den kom att handla om Virus (eller smittor som jag kallar det) trots att brandväggen som det ursprungligen handlade om inte direkt klassas som "virusskydd".. (Nåja! Nog om den saken!! ;0)

 

Och då jag i flera år arbetat med virusskydd i en större organisation så har jag testat och utvärderat ett antal olika virusskydd..

 

Det intressanta är att under dessa tester så har inte div. benchmarkprogram märkt ut några större prestandaskillnader MELLAN olika virusskydd trots att de olika virusskydden tagit olika mycket resurser tillgodo!

 

Nu när du hävdar att viruskydden tynger ner datorn rejält, så skulle jag tycka att det var intressant att veta om det är en subjektiv uppfattning.. eller om du utfört prestandatester innan och efter installation och uppdatering av resp. virusskydd...

 

Du anger ju själv att du Ghostar din maskin.. så du borde ha haft lätt att göra riktigt jämförande tester...

 

Om så... Vad hade du för benchmarking poäng innan virusskyddet och vilka poäng hade du efteråt??

 

För mej vore det riktigt intressant att få ta del av sådan erfarenhet..

 

:thumbsup:

 

/Thomas

Ladda ner professionella väl genomtänkta installationsanvisningar som ger hög säkerhet mot virus & angrepp, stabil drift samt optimal prestanda på: http://www.winguider.se Finns för XP Pro i 3 olika versioner. Dock Ej för XP home

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man behöver inte betala för antivirusprogram, det finns bra sådana som är gratis. Jag har inte märkt av några prestandaproblem/seghet under drift, uppstart eller avstängning fast jag har F-secure Internet Security på en 3 år gammal dator (visserligen är F-secure också 3 år gammal men ändå).

 

För mig så tar det ingen tid att ha ett antivirusprogram, utan jag sparar tid genom att slippa online-skanningar och ominstallationer.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

dra nåt gammalt över dig.. kom med något vettigt att säga eller knip igen. tack

Stek_87: Om du inte kan försvara din åsikter så finns det bättre sätt att erkänna detta än genom såna här barnsligheter. Det visar bara att du inte har några motargument kvar.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, när spel/program är öppna och igång så funkar det lika bra med som utan antivirus, men när du ska öppna dessa program, när du ska starta windows(!) eller vanlig filhantering, allt blir segt. Jag har gjort denna typ av test med min flickväns dator. Hon har en pappa som är livrädd för datorvirus.. att routern ska gå sönder och att hans dator ska gå sönder osv. Jag har en gång sagt åt honom att han borde sätta sin dator ensam bakom en egen NAT router och sluta gnälla över hans döttrars datorer men han vägrar :D han tror han kan bli smittad från de andra datorerna i alla fall :D

 

Dom får inte använda nätverket alls. Han är otroligt mån om säkerheten på sin älskade arbetsdator, ändå sitter han på samma nät som de andra datorerna och tror att hans mega power super kompletta internet secure protection skyddar mot allt!

 

Till saken igen. Jag har gjort ett lite halvdant test före och efter installation av panda antivirus. Jag installerade först tjejens dator med xp office och lite andra bra att ha program. Den gick jättebra tills annas far blev arg på mig för ja inte installerat antivirus. (notera att han bryr sig inte om ifall hans dotters dator mår dåligt utan detta är för att han är rädd att hans dator ska bli smittad)

 

Han installerade antivirus och efter det så undrade anna varför hennes dator bliriv så seg.. =)

 

Anna är för övrigt inte alls datorkunnig och vet inte allt mycket om datorer över huvud taget. men att det med t.ex norman är ungefär 5 processer igång bara för att köra skiten säger väl ganska mycket :)

 

med pigg dator menar jag inte att den ska klara att hantera avancerade spel eller program utan att den är snabb att starta, det ska gå snabbt när man dubbleklickar internet explorer.. osv. den ska Kännas snabb. Den känslan sänks enormt efter en installation av ett antivirus.

 

Och alla dessa j*vla updateringar, stup i kvarten ska programmet uppdateras osv, jag blir bara irriterad på alla meddelanden och "rekomendationer"

 

prestandaförlusten märks mest av allt på datorer med lite RAM.

 

Jag skulle vilja påstå att de allra flesta sitter med PÅ TOK för hög prestanda i deras datorer än de egentligen behöver.

 

Jag körde förut en Pentium 2 200mHZ med 512kb L2 cache. 256mb ram, winxp pro.

Den gick hur fint som helst, startade snabbt och så, den klarade inte spel, eller tunga program alls (såklart) men jag kunde använda den till att lyssna på musik(winamp) Internet explorer och ms officeXP och ingen som använde den kunde tro att det var en så gammal maskin i grunden. Det skulle vara kul att testa installera ett antivirus på en sån, vad tror du skulle hänt då?

 

Det finns många som sitter på datorer som är lite äldre, som ändå skulle kunna gå fint men som är helt sänkta för att de har en massa applikationer igång som snor åt sig ram. Allt behöver cachas på hdd istället och den rasslar och allt går segt. grrrr

 

AV är bara ett utav dessa elaka program som snor ram och det är oftast det som överlägset tar mest.

 

Ne nu blir ja irriterad känner jag. ska kanske ta en liten paus nu..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Försvara mina åsikter?

Det var nån grabb här som börja gorma om att polisen skulle komma på besök.. :S

Hur kan du få detta att ens passa in i den här tråden?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det känns inte som att fhe kom med något läsvärt.. öhm e jag ensam om den åsikten? :S

Förmodligen, men de flesta har nog vant sig vid att du inte är beredd att lära dig något utan mest gillar att sprida dynga.

 

Föreslår att någon moderator låser tråden och att vi slutar mata trollen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men att det med t.ex norman är ungefär 5 processer igång bara för att köra skiten säger väl ganska mycket

Norman har jag haft och tyckte inte alls om det, men att påstå att enbart det faktum att 5 tjänster är startade skulle säga någonting om den prestanda de suger är ytterligare bevis på att dina teorier inte är helt baserade på fakta. Flertalet tjänster är vilande processer som väcks av olika händelser eller timers i systemet. När de vilar upptar de dock inga nämnbara processorresurser (däremot minne)

 

 

det känns inte som att fhe kom med något läsvärt. öhm e jag ensam om den åsikten?

Förmodligen. Det fhe gav var ett tillägg till min respons på din fråga "Vad är det ni är så rädda för? Är det dataförlust?".

 

Hur kan du få detta att ens passa in i den här tråden?

Det var ju du som frågade vad folk var rädda för. Att få virus kan faktiskt innebära att din dator används av andra för att utföra brott. Följden av detta kan således bli att du dras in ofrivilligt i en brottsutredning där du är oskyldig. Inlägget var alltså helt relevant som svar på din fråga.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

skärp till dig, jag har ändrat mig gällande en del åsikter jag hade i början, men tycker fortfarande att Nat bör ersätta mjukvarubrandväggar helt och hållet. Trots att nat bara skyddar mot intrång och inte åt andra hållet så tycker jag att routern är en bättre läsning till problemet. Utan routern så får nätverkskortet på din pc ett externt ip tilldelat från din isp. Detta gör att alla maskar och skit som slumpvis testar olika ipadresser kommer att träffa din dator stup i ett, och om du för några sekunder råkar starta om brandväggen i datorn eller stänga av den bara för att testa om din ftp-server funkar eller liknande så är du helt körd. Man ska inte köra på det viset, det säger sig självt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

börja gorma om att polisen skulle komma på besök

Nu är det väl ingen som förväntar sig att du ska förstå men bara som en komplettering kan nämnas den här killen som var en av de som råkat ut för det.

http://www2.unt.se/avd/1,,MC=1-AV_ID=363619,00.html

 

Typisk trojan som förmodligen inte hade kommit in alls om han haft ett fungerande virusskydd och som varit helt ofarlig om han haft en fungerande brandvägg.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...