Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vilken brandvägg är bäst?


Yoga

Rekommendera Poster

JoDu!

Nej.

Du vet inte ens hälften av det du borde veta om NAT---

Jag vet tillräckligt.

 

Nej! det kan de inte.... eftersom NAT inte skyddar dej mot annat än angrepp..

NAT- skyddar inte mot smittor som surfas hem, laddas ner, kommer via fildelning, kommer via Epost eller via MSN...

Nat router skyddar bara trafik utifrån som vill in.

Men eftersom att man inte ska tanka hem virus eller trojaner så spelar det ingen roll. Du ska inte installera virus!

 

Gör man som du med en dåres envishet hävdar så kommer det snart att leda till att datorn är nertyngd med smittor..

Nej.. Man ska ju inte installera virus eller trojaner..!! komigen vakna nu

 

Läs lite om Bot-nets.. t.ex. om någon laddar ner en fil som innehåller en trojan

Denna "någon" måste ju vara du själv.. eftersom att en NATrouter är ett totalt skydd utifrån och in till din älskade älskling!

och DU SJÄLV SKA INTE INSTALLERA VIRUS ELLER TROJANER..

komigen nu..

 

När sll-anslutningen har etablerats INNIFRÅN.. (från din dator och ut) så kan bot-mastern kontrollera din dator hur han vill.. iom. att all trafik inleddes innifrån och alla svar på utgående trafik tillåts!

(kan din NAT-router hindra detta)

 

Bot-matern har samma behörighet som du.. och tillgång till de lösenord du anger när du loggar in på routern för att t.ex. kolla loggarna..

Därmed kan bot-mastern hantera din router som han vill--- och öppna portforwarding till din dator..

 

Som han t.ex kan lägga upp en barnporrsite på...

 

Rätt var det är så slår farbror polisen in din dörr en tidig morgon..

 

(Hur länge är din flickvän, flickvän till en som misstänks har haft en barnporrsite hemma? När hennes pappa säger "Nu vet vi varför han försökte få oss att skippa viruskydd etc. hemma hos oss!"

Tror hon mer på dej eller????)

skämtar du eller..

ska ja behöva ta det igen???

 

MAN SKA INTE INSTALLERA TROJANER ELLER VIRUS

 

--------------------------------

Okej.. det där med ghost är ingen helt 100% lösning. Det menade jag inte heller.

 

Har man så kritisk data att man verkligen inte får tappa det, då ska man göra ordentlig regelbunden backup med DAT band eller CD-rom..

 

Man ska inte ghosta en smittad dator.. omg, sluta skoja. varför skulle man ens tänka tanken att ghosta en smittad dator, syfte?

 

 

Skojar du, eller vet du inte vad och hur en cookie fungerar?

Jag antog att en textfil inte kan vara speciellt skadlig för mig. så eftersoma att det enda min virusscan hittade var dessa cookies efter 1års användande utan mjukvaruskydd så tycker jag att jag kan rensa cookies regelbundet ist. för att konstant köra ett antivirusprogram.

 

Men.. du kan gärna få förklara hur en cookie fungerar. allt jag vet är att den har information om inställningar eller formulär på webplatser man besökt.. stämmer?

 

-------

 

äh orkar inte mer, fråga gärna igen om ja missat nåt, det jag skrev första gången tog sån tid så websidan bugga ur när ja klickade "skapa inlägget".. sry, men allt du skriver är kasst. en del är lägner om att jag påstått att en router kan skydda även emot trojaner som redan är installerade på pc:n och annat är bara irriterande arrityd som t.ex "Skojar du, eller vet du inte vad och hur en cookie fungerar?"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 157
  • Skapad
  • Senaste svar
MAN SKA INTE INSTALLERA TROJANER ELLER VIRUS

Är du verkligen så korkad att du tror att de som gör det gör det frivilligt och mot bättre vetande eller spelar du bara dum?

 

edit: Du behöver inte svara, jag drar mig ur tråden med hänvisning till: http://en.wikipedia.org/wiki/Internet_troll

[inlägget ändrat 2007-01-15 22:53:38 av fhe]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr skyddas du inte på något sätt från att någon trojan du fått in på din virusskyddfria dator använder sina möjligheter att skapa utgående trafik för att

 

förutsättningen är att det inte finns någon trojan på pc:n.

 

 

Gör "netstat -a" och titta på raderna som det står "LISTEN" på.

Ingen av de portar som syns där har något att göra med routern. Det fins fortfarande inga portar öppnade i en NAT router "som standard".

som gästen beskrev.

 

De portar som visas där är de som din PC lyssnar efter. t.ex om du installerar en ftpserver och sätter på den så kommer det dyka upp tcp port 21 där..

Men du kommer inte utifrån kunna ansluta dig till ftpservern förns du öppnar upp port 21 i din NAT router.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Stek_87 skrev:

Det är så det ska vara, och det är så du aldrig kommer kunna ha det med ett aktivt antivirusprogram igång 24/7.

 

Är det verkligen värt det när risken att få virus är nästan lika med noll?

 

Du har inte kollat Antivirus - och Spywareforumen här?

...det märks att du verkligen inte har koll på läget. Har följt diskussionen här.

 

Uppdaterar du ditt operativsystem något egentligen?

...eller det är kanske också helt onödigt.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men främst att programmet ska snoka i allt allt allt du gör. Det är klart att det tar längre tid att öppna dokument om du har ett antivirus som ska kolla igenom det varje gång. USH

 

 

Det är ju det som är vitsen med att ha ett Antivirusprogram.

Att det ska ha koll på hårddisken i bakgrunden, så att du ska slippa det manuellt.

 

Om du får ett mail från en polare, och detta mail har en bifogad fil, och polaren skriver, kolla det här...Och polaren vet inte att den bifogade filen innehåller ett virus, trojan etc, och du öppnar, du märker inte ens att du får in den i datorn, för du har ju ingenting som stoppar...Kul va.

 

Råkade själv ut för ett liknande exempel för 8-9 år sedan, en kompis som skickade ett julkort via mail, man fick se en julmysig snögubbe, problemet var bara det att det var ett dolt virus, ett då mycket välkänt virus, jag hade ett virusprogram som direkt tog bort denna bifogade fil, så jag fick aldrig se denna snögubbe, men jag fick däremot hjälpa kompisen att rensa dennes dator från skiten som denna mysiga snögubbe fixat in.

 

Det tog en halv dag, med dåtidens "hjälpprogram" och rensande i register, då var det Win98 som gällde, men virusproblemet fanns redan då.

 

 

 

Jag älskar känslan när man dubbelklickar ett fett word-dokument och den bara ploppar fram, eller när du dubbelklickar internet explorer och tjoff så har du rutan framme.. Det är så det ska vara,

 

 

Om du har en dator med lite drag i kanske, men har du en äldre typ 450- 850 Mhz maskin, och 128 minne, som så många fortfarande har, dom har inte råd eller intresse av att skaffa nytt, för dom kommer aldrig det bara att "ploppa fram", eller kunna se IExplorer kasta fram startsidan.

 

Nä, försök att se verkligheten också, det handlar inte bara om dig och din närmaste omgivning, Det är fortfarande oerhört många som inte har bredband t.ex som kör på sitt 56-modem eller till och med ett 33.6-modem kanske, tror du att deras internetstartsida bara säger tjoff, så är dom ute på nätet...? Glöm det direkt.

 

 

Men vi vet ju nu i alla fall flera saker...Som du själv har sagt.

 

Du vet inte hur ett virus fungerar

Du vet inte hur ett antivirusprogram fungerar

Du vet tydligen inte hur en ghost fungerar och hur man gör en på rätt sätt

 

Och ändå har du hela tiden envisats med att få alla här att tro att ingen skulle behöva ha sådana säkerhetsdetaljer som dom flesta normala itexperter/säkerhetsexperter har sysslat med dom senaste 10 åren.

 

T.ex så var det ju ändå du som började att svara på ett nästan 1 år gammalt inlägg, den personen som startade denna tråd har säkerligen under detta år redan ordnat till sin fråga för länge sedan.

 

 

Och nu tänker jag göra som flera andra här har gjort.

 

Drar mig ur denna diskution/tråd med samma hänvisning som bl.a fhe och Anjuna Moon ger

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Internet_troll

 

 

 

 

 

// Gästen

 

Sopa alltid rent framför egen dörr

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du får ett mail från en polare, och detta mail har en bifogad fil, och polaren skriver, kolla det här...Och polaren vet inte att den bifogade filen innehåller ett virus, trojan etc, och du öppnar, du märker inte ens att du får in den i datorn, för du har ju ingenting som stoppar...Kul va.

Hehe, jag förstår inte att du fortfarande orkar //gästen =) Jag tror just detta exempel nämnts säkert ett tiotal gånger på olika sätt och fortfarande inga konkreta svar på detta.

 

Jag måste säga att denna tråd känns mer och mer som en viss gammal MLM-tråd, där antagonisten trots ett hundratal inlägg inte lyckades bemöte ens de mest grundläggande argumenten mot hans sak med fakta. Allt som gavs var en självförmäten attityd av att "jag har rätt och jag skiter i era sk. fakta för ni vet ändå inte vad ni pratar om men det gör jag. Dock har jag inte tid eller ork att förklara vad jag baserar mina åsikter på ". Typ!

 

Drar mig ur denna diskution/tråd med samma hänvisning som bl.a fhe och Anjuna Moon ger

:thumbsup:

[inlägget ändrat 2007-01-16 20:17:35 av Anjuna Moon]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...