Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vilken brandvägg är bäst?


Yoga

Rekommendera Poster

Jag blev tvingad att beställa telia bredband när jag flyttade pga att dom utövar ett monopol-spel mot andra leverantörer och inte släpper in dom på vissa av sina stationer utan att hitta på extra avgifter osv.

Iallafall.... dersa brandvägg är F-secure

 

Jag är inte superkunnig inom datorer men jag upplevde att F-secure fuckade upp hela datorn och segade ner varje liten grej jag gjorde, bara jag öppnade ett nytt word-dokument gick det väldig tlångsamt.

Eftersom jag haft samma problem för två år sedan då jag köpte F-secure

för massa pengar så tog jag bort "skiten" och la in ZoneAlarm - gratis version istället. Nu rullar allt på snabbare (men generellt är datorn lite segare sedan jag skaffade bredbandet hos telia?)

 

Men till min fråga, -är zone alarm bra? bäst? Säkerheten är ju viktigast och jag undrar om jag gjort ett bra val

 

Den absolut smidigaste brandvägg jag haft som ställt till med minst problem var sygate, men efter att ha hört att den var usel av en dataexpert på mitt jobb så slutade jag med den pga rädsla för intrång i datorn

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 157
  • Skapad
  • Senaste svar

Jag ler, när jag läser ditt skrivna! Det skulle kunnat vara skrivit av mig själv.

Jag har också en påtvingad Teliaanslutning. Jag hade tidigare F-Secure, seg dator, återgick efter någon tid till Zone-Alarm trots att det s.a.s. var 'pengar' kvar på FS.

När man nu fick FS 'på köpet' med Telia-abonnemanget tänkte jag, att det kanske kunde vara värt ett försök på min nya maskin. Men icke; än en gång kunde jag konstatera att FS gjorde datorn seg. Avinstallation och återgång till ZA med antivirus. Datorn funkar utmärkt igen. Gratisversionen av ZA tillsamman med AVG är också bra, men jag fick känslan av att ZA-versionen med antivirus kändes säkrare och värd att betala för.

 

[inlägget ändrat 2006-02-01 08:39:46 av wilburt]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men till min fråga, -är zone alarm bra? bäst? Säkerheten är ju viktigast och jag undrar om jag gjort ett bra val

 

Den absolut smidigaste brandvägg jag haft som ställt till med minst problem var sygate, men efter att ha hört att den var usel av en dataexpert på mitt jobb så slutade jag med den pga rädsla för intrång i datorn

Det är obetydlig skillnad mellan de brandväggsprogram som nämns i din fråga.

 

Sygate har ju tyvärr blivit uppköpta av Symantec som la ner gratisversionen, den lär väl fortfarande finnas att ladda ner någonstans på internet men eftersom den inte underhålls så är den väl mindre lämplig att välja.

 

F-secure innehåller ju så mycket annat än vanligt antivirus och brandvägg, det är därför som den kan sega ner datorn. Där finns ju även antispionprogram, antispamprogram, anti-rootkit-program och barn- & tidlås.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Programvarubrandväggar är inte säkrare än operativsystemet de körs på. Att de dessutom snor processorkraft är en nackdel.

 

En vanlig router med NAT-funktion ger ett bättre grundläggande skydd. De går att få för runt 300 kr. Att det dessutom går att ansluta flera datorer är en bonus. I många routrar kan man dessutom ange regler för utgående trafik.

 

Bäst säkerhet ger en riktig maskinvarubrandvägg, men de kostar från ett par tusen och uppåt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste hålla med Thinlizzy. Kör med Telias F-secure och tycker att den fungerar fin fint. Ett extra plus med den är att jag tycker att den är väldigt användarvänlig för oss nybörjar brandväggare. Upplever inte heller att den seger ner mitt system nämvärt men detta är ju min perspnliga åsikt. Skulle helt klart kunna rekomendera F-secure till alla användare som inte har lust att finjustera sina brandväggar utan mer "tuta och köra".

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet med dagens antivirusprogram som har inbyggda enheter, är att dom blir rätt stora, och att dom kan kräva en hel del resurser av datorn.

 

Så har du en äldre dator på typ 800 Mhz, så är det inte alls säkert att dom nya antivirusprogrammen fungerar i en sådan dator.

Datorn orkar inte helt enkelt.

 

Men att bara såhär säga vilket som är bäst är inte så enkelt.

Det beror som sagt på om du har en snabb/kraftig dator eller tvärsom.

 

Om AVP"antivirusprogram" passar ihop med din dator.

Jag har erfarenhet av att vissa avp inte passar ihop med vissa datorer, av olika anledningar.

 

Man får helt enkelt testa sig fram, och använda ett som passar.

 

Men visst kan man få ett grundskydd med en router, men den tar ju bara hand om trafiken in i datorn, den tittar ingenting på trafiken ut från datorn, därför bör man även ha en mjukvarubaserad brandvägg också.

 

 

 

 

// Gästen

 

Sopa alltid rent framför egen dörr

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man inte är "van" vid brandväggsregler och konfiguration av mjukvarubrandväggar så skulle jag rekomendera en router, och är man van vid brandväggsregler och det så skulle jag rekomendera linux + iptables :)

 

Jag kör iaf just nu D-Link 524 eller något sådant och om man ska se till användarvänligheten så tycker jag att den är helt suverän.

Ska du däremot ha trådlöst nätverk också så kan jag inte rekomendera ens den fattigaste att köpa d-link...Jag skulle nog rekomendera linksys eller netgear, men jag har aldrig sett hur deras admin-funktion ser ut.

 

Ett plus för linksys är att det finns tweakprogram för att höja radiostyrkan osv.

 

Oavsett vilket så är dessa hårdvaruroutrar mycket stabilare än mjukvarubrandväggar och de är enligt mig lättare att konfigurera + att du kan koppla in fler datorer när du känner för att ha en till :)

 

 

Marcus

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar

 

Ngn som vet var man kan köpa en "vanlig router med NAT-funktion" för rutn 300:- ? det låter ju som ett bra extra skydd för min del

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Billiga routrar enligt Pricerunner:

http://se.pricerunner.com/computing/networking/broadband-gateways/browse?sort=3&price_max=600

Det finns en del som rapporterar problem med D-link, men det finns en svensk support att kontakta, det finns det inte med alla märken.

 

Men du behöver komplettera med t ex ZoneAlarm i alla fall enligt min åsikt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

min d-link 524 funkar helt kanon som brandvägg...dock är den en trådlös ap också vilket du inte behöver. Men för vanligt lan funkar den kanon, även som brandvägg, blockar scanners osv.

Andra alternativ är ju tidigare nämnda netgear och linksys.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En annan sak jag tänkt på:

 

Senaste veckan har jag haft fler än ett antivirusprigram installerat på datorn. Anledningen till att jag testat flera är att panda antivirus-scan via internet upptäckt en radda med saker som ingen av mina andr aprogram har sett(AVG, avast, xoftspy, adaware, spybot)

 

Bla en trojan och massa spyware

 

Nu hade jag ju inte tänkt att köpa panda och då kan man ju heller inte göra ngt åt det programmet upptäcker....

 

Ngn som vet ngt annat BRA gratis program som upptäcker spyware, virus osv ?

 

Hur fasen ska man kunna skydda isg mot allt? jag måste köpa en d-link... och då hoppas jag att jag slipper all skit som kommer in hela tiden

Jag antar att det inte finns ngt som är helt idiotsäkert

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ngn som verkligen kan förklara varför f-secure segar ner min dator? vad kan det bero på? vad finns det för inställningar att göra? min dator är på 1GHz och 512sdram och då borde det väl inte vara några problem, eller?

 

Om jag fattat det rätt så är en router detsamma som en d-link? hur funkar det när det är hårdvarubaserat? är det ändå inte ett program inuti routern, precis somprogrammen i datorn?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur fasen skall man kunna skydda sig mot allt ?

 

Det går inte att skydda sig mot allt,men har man ett uppdaterat

antivirus och en brandvägg har man ett skydd som räcker långt.

 

[inlägget ändrat 2006-02-12 18:07:47 av Brynäsarn]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är aldrig bra att köra två virusprogram samtidigt i en dator.

Dom kan bråka med varandra.

 

Senaste veckan har jag haft fler än ett antivirusprigram installerat på datorn. Anledningen till att jag testat flera är att panda antivirus-scan via internet upptäckt en radda med saker som ingen av mina andr aprogram har sett(AVG, avast, xoftspy, adaware, spybot)

 

Eftersom du redan har testat en del olika program, så har du nog märk att det finns oftast inget som skyddar mot allt.

 

Och det är skillnad att skydda sig mot virus kontra spyware.

Annars är det inget fel på Panda, det sköter sig mycket bra,

har flera års erfarenhet av detta virusprogram.

 

Men man måste kompletera med andra program typ adaware, spybot, spywareblaster m.m för att få ett fullgott skydd.

Och att använda sin maillåda på rätt sätt.

Använder själv också programvara för att skydda mig från elaka mail, bifogade filer m.m.

 

Hur fasen ska man kunna skydda isg mot allt? jag måste köpa en d-link... och då hoppas jag att jag slipper all skit som kommer in hela tiden

Jag antar att det inte finns ngt som är helt idiotsäkert

 

Hur menar du då? En produkt från d-link...Då brukar det handla om en router, men i så fall, en vanligt router har ju bara en brandvägg oftast, och dom billigaste har en brandvägg som oftast bara skyddar in i datorn, för att få ett skydd ut från datorn så får man använda en mjukvarubrandvägg för att få koll på vad som vill ut från datorn.

 

Nej det finns nog inget som är/kan bli idiotsäkert, inte i dagens internetvärld.

 

 

 

 

// Gästen

 

Sopa alltid rent framför egen dörr

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr så räcker inte 1 GHz och 512 MB RAM riktigt till för de senaste versionerna av de stora paketen av olika Internet Security. De startar upp så många processer och tar så mycket minne.

 

D-link är ett företag som bland annat tillverkar routrar. En router är en liten hårdvaruburk men naturligtvis sitter det en processor inuti som kör ett program.

 

En brandvägg, oavsett om det är en brandvägg i en router eller en brandvägg i datorn, kan inte skydda dig mot annat än intrång i datorn och det är väldigt sällsynt att man får in virus, spionprogram etc den vägen i datorn. Det vanligaste är man får sådant via något på en webbsida eller via ett gratisprogram som man laddar ner.

ZoneAlarm duger lika bra som skydd som vilken annan brandvägg som helst.

 

Denna gång var det Panda som hittade något som andra antivirusprogram inte hittade, men nästa gång kan det vara Avast som hittar något som inte Panda hittar. Det finns inget antivirusprogram som hittar allt utan olika program är bra på olika saker.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag skulle rekomendera NOD32 som antivirus program då det, iaf för mig har funkerat lysande både mot virus, trojans, spyware och liknande.

Kostar runt 300:- per år, vilket är relativt billigt :)

jag har i alla fall haft en helt ren burk sen jag började använda det.

 

I realtimeläge drar det för övrigt mellan 20-25mb minne på min burk...norton låg nog och snortade i sig 40-50mb när jag körde det.

 

Marcus

 

[inlägget ändrat 2006-02-13 00:34:08 av snyggbira]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv använder jag en

*D-Link Router

*Zone Alarm

*Norton Anti-virus 2005

*Ad-aware

Sen har jag även övergett Internet Explorer och har istället firefox, och det märks när man kör Ad-aware.

Sen är Windows Update viktigt också.

 

Så jag känner mej relativt säker, brorsan har samma program på sin Celeron 1200 med 512 Ram och det flyter på hyffsat på hans med.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej allihopa!

 

Zone Alarm eller ZA tycks vara populärt i den här tråden. Jag har den själv sen länge men tycker fortfarande att inställningarna av reglagen är lite svåra att begripa sig på. T.ex. nu i dag har jag kommit på att det måste vara inställningen medium i stället hör högsta för att epost och internet ska fungera på en tillkopplad slavdator.

 

Konkret fråga: innebär det mycket förhöjd risk för min dator om jag har reglaget för brandväggen i mitten i stället hör högst upp?

 

med vänliga hälsningar

Ejnar Ekström

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

egentligen så räcker det nog säkerligen med att byta AVG mot NOD32 men det är väl kanske inte bästa säkerheten man kan ha :D

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...