Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

AMD Sempton el Celeron ????


Eric Mackens

Rekommendera Poster

 

Jag införskaffa en dator till, har kollat på en

AMD Sempron 2800+ 1.6GHz Socket 754, 256KB, BOXED m/fläkt

MSI K8MM-V, K8M800, Socket-754, m-ATX S-ATA/ATA, LAN, DDR400, Bulk,VGA, AGP8X

Corsair Value S. PC3200 DDR-DIMM 512MB Unbuffered, Non-parity, 64Megx64, CL2.5 och en Intel Celeron D 331 2.66GHz Socket LGA775, 256KB, EM64T, BOXED m/fläkt

Corsair Value S. PC3200 DDR-DIMM 512MB Unbuffered, Non-parity, 64Megx64, CL2.5

MSI PM8M2-V, VIA P4M800,Socket-775,m-ATX SATA, LAN, DDR400, Ljud, VGA, AGP8X

Har aldrig haft nån AMD förut , så är lite osäker vad dom går för, har nu en P4 3.0 Mhz som har rasat, kommer lägga in en tråd om det separat för att få lite hjälp.

Men har du några goda råd ang AMD ws Celeron så vore jag tacksam.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen och tack för länken, är nog också inne på att välja AMD.

Det ser ju nut att vara ganska jämt skägg om man tittar på testet, dom datorer jag beskrev antar jag ligger ganska nära varandra i prestanda.

Det jag lyckats luska ut om AMD är att dom går varmare, sen hittade jag en loänk till ett annat forum där skrotade dom celeron totalt, där var det bara AMD el Petium som gällde.

 

Ha föresetn lagt in en ny tråd om burke3n som står, " Datorn botar inte upp...Skärmen svart"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det jag lyckats luska ut om AMD är att dom går varmare...

 

Du har tagit upp en Sempron 2800+ för socket 754 och dessa stödjer Cool'n'Quiet och går därför inte varma. C'n'Q betyder iaf att klockfrekvensen för processorn varierar beroende på arbetsbördan. Strömförbrukningen blir på detta sätt lägre plus att hörseln skonas då processorfläkten snurrar långsammare.

 

Min egen gamla A64 för socket 754 har maxfarten 2200MHz som används mest när jag spelar. Nu när jag knappar här i forumet går processorn bara i 800MHz och tempen är 32 grader. Men när jag dammar ur kylflänsarna blir tempen bara 29 grader.

 

Ifall någon upplever att en Sempron för socket 754 går varm har de sannolikt inte enablat C'n'Q i biosen, eller inte installerat korrekt processordrivare och/eller inte konfigurerat Windows strömsparfunktioner rätt (det senare ska i princip inte alls användas bortsett från att skärmen kan tillåtas stängas av efter ett tags inaktivitet).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vänta tills Am2 kommer ut (amd nya socket) dem kommer släppa nya Manilla då (nya sempron processorer). Plus att du kommer ha stöd för ddr 2. Socket 754 är inte så bra att spendera sina pengar på, det finns bla inte stöd för dualchannel.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...