Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur lägga in.nu-domännamn med åäö i namnet i IIS?


Mohave

Rekommendera Poster

Hej !

 

Lite ny på Win 2003 server (web edition) och skall lägga in ett

.nu domännamn med Ä i namnet, har utomstående DNS-tjänst

där ASCII-namnet är inlagt men Ä i namnet godtar den ju inte.

 

man kan surfa till ASCII-namnet OK men inte det andra för jag kan inte lägga in namnet med Ä i namnet på servern?

hur går man tillväga?

har försökt lite upp info om det med hittade inget :-(

 

nån som gjort det ? och villig att förklara för mig?

 

Tack på förhand!

 

// Mohave

 

[inlägget ändrat 2006-01-31 15:43:04 av Mohave]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Johan Sandqvist

Under förutsättning att .nu klarar IDN (internationella domännamn) så skall du lägga in domänen med ett speciellt format. Tex blir domän.se till xn--domn-noa.se (se http://www.nic.se/teknik/idnconvert.shtml för mer info).

 

...

 

Hittade precis .nu informationen om IDN. Se http://www.nunames.nu/Local-Language.cfm för info. Bara att lägga upp domänen i DNS-servern på din server, och peka ut genom ditt ombud.

 

// Johan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej! o tack för svar!

 

xn--xyz.nu-domänen är upplagd o klar OCH funkar som den skall

MEN jag kan inte surfa in med det riktiga namnet på servern :-(

 

"Bad Request (Invalid Hostname)" kommer bara upp i webbläsaren (IE)

 

Jag kan inte lägga upp det riktiga domännamnet (med ä i namnet)

på servern för den tillåter inte detta och det är där jag har kört fast :-(

 

kör en windows 2003 server web edition som OS.

 

Måste inte det in rätt domännamn på servern med ?

så besökaren hamnar rätt på servern?

Servern säger ju ifrån om jag försöker lägga in ett domännamn med Ä i namnet :-(

 

// Mohave

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Johan Sandqvist

Sorry, jag missuppfattade dig. Trodde du enbart pratade om DNS-zonen, och inte IIS. Mja, det verkar vara ett litet problem med det här. Din IIS-server skall vara konfigurerad till att svara på xn--xyz.nu formatet, och det är ju inget problem. Däremot så förefaller det som om IE6 (enda jag testat med) som default skickar domän.nu som server name i sina anrop till webbserver, och inte det korrekta IDN-formatet. Testa med ex Firefox så funkar det (iaf i de snabba test jag gjorde). Det finns en plugin till IE som gör att den beter sig lite bättre, men det hjälper dig ju föga om inte alla dina webbanvändare har denna plugin. Det funkar dock utmärkt med denna plugin installerad (se http://www.idnnow.com/index.jsp?lang=sv för installation).

 

Du kan kringgå det genom att se till att ha ett unikt IP för din domän.nu-sajt, då spelar det ju faktiskt ingen roll vilken header som webbläsaren frågar efter. Men det kan kanske bli lite svårt att genomföra om man vill ha flera domäner på en och samma maskin med bara ett IP till förfogande.

 

// Johan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Johan Sandqvist

Äsch, att jag inte tänkte på det tidigare. Tyvärr beter sig alltså (bla) IE sig inte riktigt som den bör, och det går ju inte att sätta domän.nu som host header i administrationsgränssnittet för IIS. Däremot går det ju utmärkt att peta in det direkt i Metabasen (dvs själva konfigurationsfilen för hela IIS). Ibland pekar-och-klickar man för mycket för att glömma bort att det finns andra sätt att konfigurera systemet.

 

Ta hem IIS 6.0 Resource Kit tools (finns på http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?FamilyID=56fc92ee-a71a-4c73-b628-ade629c89499&DisplayLang=en för nedladdning) och installera. Starta sen IIS Metabase Explorer och leta dig fram till MASKIN -> LM -> W3SVC -> (din sajt). I högra fönstret ser du nu bland annat en inställning som heter ServerBindings. Högerklicka -> Properties och klicka på new item. Fyll i den server binding du vill ha på formatet :80:domän.nu (dvs precis som de eventuella befintliga) och klicka på OK. Vips, allt funkar.

 

Kom ihåg att din sajt skall ha 2 ServerBindings, en för den korrekta versionen på xn--xyz.nu formatet, och en på fulformatet domän.nu. Allt frid och fröjd. Lycka till!

 

// Johan

 

[inlägget ändrat 2006-02-02 11:25:45 av Johan Sandqvist]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TACK!

har inte testat ännu men skall göra det väääldans snart ..

eller ..

skall bara sova lite först annars blir det nog bara fel med alltihopa!

återkommer när jag har testat! :-)

 

// Mohave

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej o TACK så mycket igen!

 

testade på en testserver jag har å då funkade det UTAN problem

men INTE på den skarpa servern :-(

 

"Bad Request (Invalid Hostname)" kommer bara upp där .. igen ..

 

testade att pinga den riktiga adressen med Ä i och kom till en annat IP-nummer än där siten ligger, pingade xxxx-bua.nu-adressen och kom till rätt IP-nummer ?

skall väl komma till den DNS där xxx-bua.nu-adressen ligger med??

och i den DNS:en kan jag inte göra fel iallafall .. inhyrd tjänst ..

 

nu funkar inte ens xxx-bua.nu-adressen att surfa till heller ?? :-(

hmm ....

 

vad gör jag för fel?

 

EDIT

 

tog bort allt med den "riktiga domänen" men xxx-bua.nu-adressen funkar iallafall inte ???? funkade före detta test .. :-(

nu fick jag "bad request" på den med ... hmmm

funkade klockrent förr, så vad kan vara fel?

 

// Mohave

 

PS. OM jag kunde hade du fått mer än EN poäng :-D

 

[inlägget ändrat 2006-02-04 18:45:43 av Mohave]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Johan Sandqvist

Inte riktigt säker på vad som är problemet, men tänk på att ex IE utan plugin skickar DNS-förfrågan med åäö i namnet! Dvs om domänen bara är utpekad på IDN-formatet kommer det nog inte att fungera (iaf fick jag inte mina test att funka utan dubbla domäner). När jag testade lite fick jag lägga upp två DNS-zoner, en med åäö och en på IDN-formatet för att alla klienter skulle fungera. Kolla med supporten för den ISP som pekar ut din domän (eller .nu-supporten om du pekar ut själv).

 

Tala om lite mer exakt hur det är uppsatt, och vilka problem du har kvar, så kan vi nog hitta ett sätt att lösa det på.

 

// Johan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

NU funkar det på den skarpa med :-)

 

vet inte riktigt varför det inte funkade igår

men tror att jag måste ha stoppat in nån grej fel o blivit hemmablind :-D

 

Gjorde om det idag o nu funkade det direkt!

 

enda skillnaden vart att jag idag kollade upp att DNS-informationen

vart rätt i inställningarna vid nunames.nu och det vart det så jag ändrade inget ..

 

jaja .. vart nog "tryckfelsnisse" i farten bara tror jag :-D

vanligt SFS-fel helt enkelt.

 

TACK SÅÅÅ mycket för hjälpen!!

 

// Mohave

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...