Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

LAN med Gateway - hittar inte datorer


bepsi

Rekommendera Poster

Hej,

har en 3com dsl/cable wireless gateway, med en stationär och en trådlös bärbar kopplad mot gateway:en. Jag har inga problem me internet anslutningen, både datorerna har tillgång till nätet. Men, jag har försökt att konfigurera ett nätverk mellan de två datorerna utna framgång. Har kört alla guider etc, har en arbetsgrupp med samma namn på båda, men de kan inte hitta varandra. Och nu har det tagit stopp, jag har inga fler idéer - eller är det så att man inte kan få igånt ett nätverk via gatewayen?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vanligtvis beror sånt här på att datorerna har extra brandväggsprogram förutom Windows brandvägg. Windows-brandväggen öppnas automatiskt när man delar ut mappar, men andra brandväggsprogram behöver ställas in särskilt.

 

Det går i och för sig att ställa in sin router så att datorerna inte får kontakt med varann utan bara med internet. Men det är en "avancerad" inställning och standardinställningen brukar alltid vara att datorerna kan dela filer utan vidare.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förutom brandväggen så är det lättare om datorerna ingår i samma arbetsgrupp men har olika namn, det är samma användarnamn med samma lösenord på datorerna, samma nätverksprotokoll är installerade i båda datorerna med samma inställningar, tjänsten "Computer Browser" ska vara igång... Återkom med fler frågor om det behövs.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...