Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Telia 24 mbit ADSL försämrad prestanda

tda1

Recommended Posts

Hej!

Tidigare så har jag haft ca 11-12 mbit vid tester med tptest.

Senaste tiden är det endast 7-8 mbit.

Telia hittar inga fel, bor ca 2 km från telestationen.

Jag har plötsligt även fått problem med att modemet inte synkar upp som det skall.

Nu undrar jag om synken automatiskt kan gå upp om den från början låst sig på låg hastighet.

Jag kan även passa på att fråga om fler har samma problem.

Bor i Finspång där Telia säger sig inte ha några överbelastningsproblem.

Min lina är i topptrim enligt Telia.

Då kan man ju undra varför det plötsligt går långsammare.

Kan tillägga att jag även bytt modem.

/Thomas D

Du har svaret på din fråga TELIA. Har aldrig haft så mycket problem som med Telia, ett par gånger i veckan kan jag inte ens komma ut på internet, och precis som du säger det blir bara slöare och slöare. Mycket synd att jag bara kan ha Telia annars hade jag bytt direkt. (ärligt talat hade jag haft val så hade jag nog inte valt Telia från början)

Hoppas det bara är ett tillfälligt problem hos dig i allafall :)

Tyvärr kommer det att förfölja mig tills jag flyter, men det dröjer inte så länge :):thumbsup::thumbsup::thumbsup::thumbsup::thumbsup:

Jag håller inte alls med "skiftnyckel"! Telia är en av de stabilaste ISP:arna vilket naturligtvis inte innebär att de är felfria.

Har du gjort någon ändring i din egen utrustning t ex bytt någon telefon eller liknande? Har du testat med att stänga av modemet och låta det synka igen (upprepa några gånger).

-nisse

Failure is not an option!

It comes bundled with the software.

Telia är en av de stabilaste ISP:arna vilket naturligtvis inte innebär att de är felfria.

Jo så är det! Heja Telia! 2,5 km från telestationen och stabila 15 in alltid.

Bosse

Eforums medlemmar i bild! "http://eforumare.just.nu"

[inlägget ändrat 2006-01-31 02:10:32 av Bosse-i-skogen]

Du har svaret på din fråga TELIA. Har aldrig haft så mycket problem som med Telia, ett par gånger i veckan kan jag inte ens komma ut på internet, och precis som du säger det blir bara slöare och slöare.

Om det är inget fel från telejacket till din dator? Garanterat?

Bosse

Det hände igen igår kväll lades mitt internet ner, jag testade nätverket och det fungerade så det var inget fel på routern, som vanligt vis brukar brka lite. Sedan testade jag modemet, jag försökte stänga av det, reseta det och göra om installationen men icke det fungerade inte. Send försökte jag ta modemet direkt till datorn och fungerade inte heller. Den fick ingen kontakt med Telia.

Förbannad som man är så ringar man till Telia, men det är samma visa varje gång hela sveriges befolkning i telefon kö.

Det är ju bra att helt utesluta fel hos dig.

Lite tips:

Splittern i telejacket kan krångla och då fungerar det inte. Prova gärna med en annan någon dag. Byt splitter med en granne ett tag. Splittern ska sitta i första jacket också. Hur är det hos grannarna? Krånglar det hos dom också? Ni har ju säkert teleledningen till samma station. Har det aldrig fungerat klockrent?

Bosse

[inlägget ändrat 2006-01-31 10:50:07 av Bosse-i-skogen]

Bosse-i-skogen skrev:

Splittern ska sitta i första jacket också.

Jag har min splitter i tredje jacket. Ligger på stadiga 17-18 Mbit/s med router och tre datorer. Telefonsamtal stör inte på något sätt.

Tillägg: Telia är min ISP och telefonleverantör.

[inlägget ändrat 2006-01-31 11:05:21 av Maratonmannen]

Jag har min splitter i tredje jacket och med telefoner i alla jack fungerar det utan problem. Ligger på stadiga 17-18 Mbit/s med router och tre datorer. Telefonsamtal stör inte på något sätt.

Det är något som inte stämmer här... har du telefoner som fungerar i första och andra jacket innan splittern som sitter i tredje jacket så är du så unik så det är läge för Guinness rekordbok.

Det är ju lika otroligt att telefonerna innan splittren skulle fungera som att Jesus har funnits. :)

Bosse

[inlägget ändrat 2006-01-31 11:08:05 av Bosse-i-skogen]

Jag har min splitter i tredje jacket. Ligger på stadiga 17-18 Mbit/s med router och tre datorer. Telefonsamtal stör inte på något sätt.

Som Bosse skriver - om du har telefonerna före splittern så ska de störa. Du skriver dock inget om det.

En annan aspekt är att ledningarna dragna i huset adderar på det avstånd du är från stationen. Varje meter ledning försämrar prestandan, sänker hastigheten. Ska man vara riktigt kinkig ska man leta reda på punkten i huset/lägenheten där telelinan går in och placera ett jack/sin splitter och modem där. För att sedan dra en lång nätverkskabel istället.

/T

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

Ska man vara riktigt kinkig ska man leta reda på punkten i huset/lägenheten där telelinan går in och placera ett jack/sin splitter och modem där. För att sedan dra en lång nätverkskabel istället.

Jag skulle vilja köpa marken brevid telestationen, bygga ett hus vägg i vägg med stationen och dra en super-mega-fet-kabel direkt till min plats i telestationen. Då kan man börja snacka om 24 Mbit menar jag! :)

Bosse

Bosse skrev:

Jag skulle vilja köpa marken brevid telestationen, bygga ett hus vägg i vägg med stationen och dra en super-mega-fet-kabel direkt till min plats i telestationen. Då kan man börja snacka om 24 Mbit menar jag! :)

Eller så gör man som jag och kompletterar sitt Telia 24 (som jag är nöjd med, får nästan 19Mbps men jag pallade inte den låga upp hastigheten) med ett Chello från UPC.

Så småningom så skall jag väl nedgradera mitt Telia 24 till ett långsammare men först så skall UPC få visa att de har samma fina tillgänglighet som Telia. Så nu blir det att köpa fler burkar så att jag får "auto fail-over and load balancing".

Titta på min fina skärmdump och njut:)

-nisse

[bild bifogad 2006-01-31 11:39:51 av NWM]

800109_thumb.jpg

En smäll på käften för att komma ner på jorden skulle du allt ha. :)

Ni får ställa er på kö:)

Men allvarligt talat så är skillnaden i praktiken ganska liten faktiskt. Jag behöver upp hastigheten därför att jag ofta skickar stora datafiler till mina kunder och då är 1Mbps upp i minsta laget.

-nisse

Bosse-i-skogen skrev:

Det är ju lika otroligt att telefonerna innan splittren skulle fungera som att Jesus har funnits. :)

Eforum lever. Mitt inlägg hade avsedd effekt, ökad blodgenomströmning i några geniknölar. ;)

...unik så det är läge för Guinness rekordbok.

Jag har ingen telefon i första, men väl i 2:a och 3:e. Var helt säker på att splittern satt i 3:e (Telia måste ha ändrat utan att informera mig), men böjer mig för vetenskapen. Vem vill hamna i Guinness rekordbok. ;)

En diversion för att komma ifrån mitt [GROTTMAN]inlägg denna lite grå slaskiga dag och gå OT. Nyss hemkommen från UPS (United Parcel Service) i Mariehäll. Ingen Service för den lille mannen precis. Fick ringa på 4 gånger för att bli insläppt och meddelad att vänta ytterligare 15 min.:thumbsdown:

Fick i alla fall ut mina 2 USA-skivor, Byrds "Mr. Tambourine Man" (SACD) insp. 1965 och The Mothers of Invention "We´re only in it for the money" (24 KT Gold CD, 'correct' master) insp. 1967. Man kan bli nostalgisk för mindre. Att de sedan låter ljudmässigt mycket bra gör inte saken sämre. :thumbsup:

Maratonmannen skrev:

Fick i alla fall ut mina 2 USA-skivor, Byrds "Mr. Tambourine Man" (SACD) insp. 1965 och The Mothers of Invention "We´re only in it for the money" (24 KT Gold CD, 'correct' master) insp. 1967.

Det där skrev du bara för att göra mig grön av avund, erkänn! :)

-nisse

NWM skrev:

Det där skrev du bara för att göra mig grön av avund, erkänn!

Visste inte att jag var så förutsägbar. ;)

Om du är den HiFi:are jag tror du är, så torde du bli ännu grönare om jag berättar att CD:na återges i ett äkta Supreme-system, med de senaste förstärkarna i för- och slutsteg och 8 Dynaudio-element. :)

Maratonmannen skrev:

Om du är den HiFi:are jag tror du är, så torde du bli ännu grönare om jag berättar att CD:na återges i ett äkta Supreme-system, med de senaste förstärkarna i för- och slutsteg och 8 Dynaudio-element. Skoj

Nu har jag slagit på "Maratonmannenfiltret" som med 100% effektivitet hindrar mig från att se något som Maratonmannen skriver och som på något sätt har med hifi att göra:)

-nisse

Hej!

Jag kör XP.

Jag har testat att koppla bort alla telefoner och kör givetvis i första jacket.

Jag har förövrigt ej gjort någon förändring hemma.

Upptakten till det hela började med att jag tyckte att tp test gav dåliga värden.

Då ringde jag Telia och de sa att jag skulle starta om modemet.

Då synkade det ej upp förrän en timma senare i låg hastighet.

Bytte därför modem, samma visa med detta.

Har testat utan splitter.

Telestationen i Finspång hade ett mindre haveri p.g.a överhettning/brand för ett par veckor sedan, stoppet var dock bara ett par timmar.

Jag tror att felet började då.

Ringde Telia igår igen.

Då blinkade synklampan oavbrutet trots att all utrustning var urdragen från modemet.

Dett var ett fel enl. Telia.

Idag samma långsamhet igen.

Telai jobbar på det heter det.

Synclampan skall väl blinka när trafik går igenom?

Vägrar acceptera 7 mbit nerladdning när jag betalar för 24.

Skulle då kunna gå ner till 8 mbit varianten.

Tidigare har jag ju haft 10-12 mbit iallfall.

Mvh

Thomas

Telestationen i Finspång hade ett mindre haveri p.g.a överhettning/brand för ett par veckor sedan, stoppet var dock bara ett par timmar.

Jag tror att felet började då.

Det tror jag med.

Ringde Telia igår igen.

Då blinkade synklampan oavbrutet trots att all utrustning var urdragen från modemet.

Dett var ett fel enl. Telia.

Idag samma långsamhet igen.

Telai jobbar på det heter det.

Då anser jag att bollen ligger hos dom, och då få du jobba på att kräva av dom att felet åtgärdas, om dom svarar att det kan dröja några dagar eller så, så ska du absolut kräva ersättning.

// Gästen

Sopa alltid rent framför egen dörr

//gästen skrev:

Då anser jag att bollen ligger hos dom, och då få du jobba på att kräva av dom att felet åtgärdas, om dom svarar att det kan dröja några dagar eller så, så ska du absolut kräva ersättning.

Självklart så skall de fixa det men ersättning i ett fall som detta är det ingen ISP som ger. Så glöm det om de fixar problemet inom någon vecka eller så.

-nisse

Då är det väl ändå modemet som det är fel på? Mitt Zyxel triple play krånglade. Efter felanmälan direkt till Zyxel via deras webbplats så hade jag en frankerad adesslapp nästa dag. Skickade iväg modemet och hade ett nytt i retur två dagar senare.

Bosse

Är också rätt nöjd med min hastighet också:thumbsup:

// Gästen

Sopa alltid rent framför egen dörr

[bild raderad 2006-01-31 23:45:06 av //gästen]

[bild bifogad 2006-01-31 23:50:27 av //gästen]

800393_thumb.jpg

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...