Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
oFFbalaNce

Att plocka ihop en studiodator

Rekommendera Poster

oFFbalaNce

Hej!

För några år sedan började jag producera elektronisk musik hemma på min dator. Allt eftersom tekniken går framåt och jag som producent gör framsteg börjar jag inse att datorn faktiskt inte på något sätt håller måttet längre. Jag har alltid haft ett intresse för dator och att rent fysiskt ”plocka ihop” en dator är inget problem för mig, men nu när jag börjar kika runt på alla varor känns det som att jag inte har någon koll på vad som är bra och varför.

Därför skulle jag behöva er hjälp. Jag vore oerhört tacksam om ni kunde hjälpa mig att ”plocka ihop” en dator åt mig utifrån mina krav. En viktig del i det hela är att jag vill att ni motiverar del för del varför ni valde just den delen. Detta gäller allt från chassi till minne osv.

Krav:

1. Ljudkortet har jag redan så det behöver ni inte tänka på. Men datorn måste alltså vara kompatibel med M-Audiophile 1964 eftersom jag vägrar byta ut det. Det fungerar nämligen perfekt med min mixer och har ruggigt bra latency.

2. Processorn ska vara någon form av AMD och gärna dual core eftersom det är dit framtiden leder, i alla fall om man tittar på hur dagens musikproduktionsprogram utvecklas. Man vill ju ha feta ”multitasking-möjligheter”.

3. Datorn får max kosta 25000 kr. En 1000-lapp hit och en 1000-lapp dit är iof inget problem, men då måste det vara grymt motiverat.

I övrigt vad gäller musikproduktion på en PC så krävs det en stark processor, enorma mängder snabbt minne. Grafikkort kan nästan helt uteslutas, och att datorn är helt tyst är inget krav men ett STORT plus!

Tack på förhand!

/Richard Lilja

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
RN

Jag tycker du är inne på att bra val av processor. Men apropå det du säger angående "snabbt minne" så har AMD för närvarande inte stöd för DDR2, till skillnad från Intel. Detta ska det dock bli ändring på i och med den kommande socket M2 vilken AMD ämnar släppa kring mitten av det här året. Vilket leder till följdfrågan hur bråttom har du att få ihop datorn?

Ska den plockas ihop idag är frågan om det i så fall inte vore vettigare med en Intel? Jag föredrar peronligen AMD, har gjort det i flera år, men vad gäller musikproduktion tror jag ändå att Intel har en stark kandidat med deras dualcore som dessutom har HT vilket gör att Win XP uppfattar den som fyra processorer (du ville ju ha multitasking ;-). Exempelvis den här artikeln från april förra året kanske kan intressera dig:

http://www.tomshardware.se/processorer/20050405/index.html

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
NWM

M-Audiophile gör trevliga kort även om jag aldrig har hört talats om ett "1964" (men det är ju mycket som man missar). Men nu över till själva datorn för det var ju den som du frågade om. Vad gäller CPU så är kraven inte så höga och du kommer att klara dig fint med 1GB minne.

Det som däremot är viktigt är ett bra disksystem. Det är bäst om du lägger XP och program på en egen disk och resultatet av ditt skapande på en separat disk.

Disken / diskarna som du lagrar din musik / data på kan vara bra att dubblera genom att köra en raid 1 (något som nästan alla nyare moderkort stöder). Med en raid 1 så kan en av diskarna gå sönder utan att du förlorar data. Självklart så bränner du också över dina data med jämna mellanrum på CD/DVD.

Nästa punkt är bildskärmen / skärmarna, du kommer att behöva en stor arbetsyta när du jobbar. Jag tycker inte att du skall nöja dig med mindre än 1600 X 1200 i upplösning, allra trevligast är naturligtvis en 24" wide screen som klarar 1900 X 1200. Grafikkortet behöver inte vara något "värstingkort" men det är bra om det har två stycken DVI anslutningar om du i framtiden vill köra med dubbla skärmar.

-nisse

Failure is not an option!

It comes bundled with the software.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
oFFbalaNce

Tack för dom båda utmärkta svaren. Jag kommer nog att vänta en stund med datorn eftersom jag också alltid föredragit AMD framför Intel.

Om jag inte är helt ute och cyklar så har jag sett att det även finns DDR3 på vissa nyare grafikkort. Kan detta tillämpas till ram-minne också och i så fall när kommer det att bli kompatibelt till AMD?

Kan man räkna med att DDR2/DDR3 är 2/3 gånger snabbare än vanligt DDR?

Vad gäller skärmar så tänker jag nog lägga mig runt 5000 kr. Är det rimligt att man får en 24” wide screen för det priset?

MvH

Richard

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
NWM
oFFbalaNce skrev:

Kan man räkna med att DDR2/DDR3 är 2/3 gånger snabbare än vanligt DDR?

Med risk för att åka på en känga av RN :) så är hastigheterna i praktiken ganska likvärdiga idag, förutom i reklamen. Hur som så vågar jag nog lova dig att det är inget som du kommer att på något sätt kommer att kunna märka i din musikdator.

Vad gäller skärmar så tänker jag nog lägga mig runt 5000 kr. Är det rimligt att man får en 24” wide screen för det priset?

En 24" wide får du inte för det priset (inte en bra i alla fall) men du får en utmärkt 20" men 1600X1200 den här till exempel http://www.webhallen.com/prod.php?id=46869

Visserligen lite över din budget men så blir det alltid (i vilket fall när jag skall handla datorprylar).

Ett litet tillägg, jag rekommenderar de flesta att inte köpa ljudkort och "datorhögtalare" i datorbutiker utan i stället vända sig till en affär som säljer musikutrustning som t ex http://www.jam.se/ http://www.swedenmidimusic.se/ http://www.musikborsen.se/ lika kategorisk fast tvärtom är jag när det kommer till att köpa en musikdator. Den skall köpas i en datorbutik (och nej, Elgiganten, OnOff är inte datorbutiker) och kompletteras med ljudkort från en musikbutik.

-nisse

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
oFFbalaNce

Vad gäller ljudkortet så är det självkart ett 2496. Men jag var lite seg i huvudet när jag skrev det första inlägget!

men runt 6-7000 för en skärm är helt acceptabelt om man kan skära in lite på datorn. Det här med diskarna låter ju oerhört intressant och kanske också gör att det blir lättare att bygga upp en struktur runt produktionen vad gäller softvara, samples och låtar.

Vad är då fördelen med att köpa en dator via en datorbutik? Menar du då att den ska vara ”färdigplockad” och förinstallerad med operativsystem osv? Vilken datorbutik skulle du rekommendera?

/Richard

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
NWM
oFFbalaNce skrev:

Vad är då fördelen med att köpa en dator via en datorbutik? Menar du då att den ska vara ”färdigplockad” och förinstallerad med operativsystem osv? Vilken datorbutik skulle du rekommendera?

Fördelen med att köpa själva datorn i en datorbutik jämfört med i en musikbutik är i första hand priset men de är väl förhoppningsvis också betydligt duktigare om det skulle uppstå problem (de omvända gäller ljudkort, börjar du prata latency hos ljudkort med en datatabutik så brukar de bara se förvånade ut.:)).

Om datorn skall vara färdig monterad eller ej är väl en smaksak, men eftersom du skriver att du tycker att det är roligt att skruva så skulle jag nog rekommendera det.

Dels så sparar du några kronor. Men det viktigaste tycker jag är att om någon del, låt säga att grafikkortet går sönder, så kan du skicka in bara grafikkortet till datorbutiken och under tiden låna ett av en kompis (eller köpa ett för ett par hundra som duger som nödlösning). Har du köpt datorn färdigbyggd så vill butiken säkerligen ha tillbaka hela datorn och då står du utan dator under några veckor, inte roligt.

Att rekommendera någon specifik butik tycker jag är lite svårt. Det beror ju delvis på var du bor, det är ju inte helt fel att bara kunna slinka över till butiken om något strular.

Bor du i Stockholm så har jag goda erfarenheter av:

http://www.webhallen.com

http://www.mycom.se/

Båda säljer ju även på "postorder".

I Göteborg så har du:

http://komplett.se/k/k.asp?r=1

Som jag också har mycket goda erfarenheter av och även de säljer på "postorder".

Sen har vi ju också de "stora" som är bra:

http://inwarehouse.se/

http://www.dustin.se/dacsaportal/

Av rena rättvise skäl så får jag väl också nämna:

http://www.datorbutiken.com/se/

Även om jag handlat väldigt lite av dem.

Jag tycker att du skall sträva efter att köpa allt i samma butik även om du kanske kan spara några hundralappar på att plocka delar lite här och där.

[Edit: Glömde att skriva att du skall köpa ett riktigt XP och inte nöja dig med en "recovery" skiva som en del främst märkestillverkare (typ Dell, HP) skickar med sina datorer. Köper du en OEM version av XP i samband med datordelarna så behöver du inte betala mycket mer än strax över tusenlappen]

-nisse

[inlägget ändrat 2006-01-31 10:18:22 av NWM]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
oFFbalaNce

Ja det låter ju helt klar vettigt det du säger. Jag bor i Stockholm så webhallen låter ju smidigt. Då kanske man skulle kunna komma undan med en dator för ca 23-24000 kr och en skärm för mellan 6-7000.

Jag har en fråga om chassin och nätagg också. Jag har tittat lite på Antecs chassin och ofta följer det med nätaggregat till dom med beteckningar som ”xxxW Smartpower” eller ”xxxW Truepower”. Vad är skillnaden? Smartpower låter som ett marknadsföringsknep för att sälja budget nättaggregat som inte trycker ut lika många W som lovas på boxen.

Är Antecs nättagg och chassin något att satsa på eller är jag helt ute och cyklar? Har hört att det ska vara relativt lätt att trycka in stora men tysta fläktar i dom.

/Richard

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
NWM
Då kanske man skulle kunna komma undan med en dator för ca 23-24000 kr

I mina öron låter det som en rikligt tilltagen budget, men ju mer pengar ju roligare blir det ju:).

Vad gäller nätaggregat så får man vad man betalar för. Det jag har hört om Antec är i stort sett bara positivt. Det finns många tester att läsa på nätet men efter som vi är på IDG så länkar jag till ett av deras tester http://testcentret.idg.se/produkt.asp?pID=5492

Din dator kommer inte att bli en av de mest strömhungriga men ett kvalitets aggregat sitter aldrig i vägen.

Chassin har jag ingen direkt åsikt om då det är en smaksak. Men tänk på att om du köper ett lite större så går det som regel lättare att göra datorn så tyst som möjligt.

Ett litet tips för framtiden (jag tänker inte diskutera det här för jag har ett "jobb" att sköta oxså och diskussionen kan blir lång) är att montera ditt 2496 utanför datorn. Jo du läste rätt! Med en "break out box" så kan du lägga en PCI plats utanför datorn. Fördelen är dels att du slipper störkällorna i datorn men framförallt du kan mata ljudkortet med en renare och stabilare spänning. Vinsten blir den samma som att gå ganska många tusenlappar upp i pris på ljudkort. Men som sagt det är en diskussion som kanske passar bäst i forumet "Ljudkort" här på IDG eller ännu hellre något rent hifi eller studio forum.

-nisse

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
RN

NWM skrev:

Med risk för att åka på en känga av RN så är hastigheterna i praktiken ganska likvärdiga idag, förutom i reklamen.

Nej NWM här blir det ingen känga, däremot medhåll, så du slipper stoppa ner en kudde i byxorna för att skydda baken. ;) Hade bara lite ont om tid att utveckla mig mer, men som med mkt annat är prestandafördelarna för DDR2 vs DDR mkt större på pappret än i verkligheten...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
oFFbalaNce

Hej Hej Igen! =)

försäkte kolla upp det där med en break-out box. Kan du bara länka till en box som faktiskt ger en PCI-slot utanför datorn. Dom jag hittar är bara för enklare montering av kablage :/

tack på för hand! =)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
NWM

Det finns inga färdiga att köpa (mig veterligen) utan det blir till att bygga själv.

Bara för att ge dig en liten uppfattning http://surl.se/ajel hur det ser ut.

Om tittar på bilden i den bifogade länken så sätter du i kontakten i en av dina PCI platser och drar kabeln ut genom chassit och monterar ljudkortet i din nya utvändiga PCI plats. På bandkabeln som förbinder de två kontakterna så "knippsar" du (två) ledningarna för 5V och matar kortet med en extern 5V källa.

Det tråkiga är att man inte kan förlänga PCI bussen särskilt långt på det här sättet men det räcker för att montera ljudkortet strax utanför datorn.

Ett bra ord att söka på är "riser card", det finns en hel rad olika varianter.

-nisse

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
oFFbalaNce

Låter advancerat, men samtidigt grymt bra =) Tack så mycket .. har börjat plocka lite nu och hittat lite delar som ser bra ut:

Chassi -> Thermaltake Thai-Chi Super Tower med vattenkylning -> 3500

PSU -> High powersupply modular typ R 580w -> 1000

Moderkort och Processor får vänta lite men jag tror jag kommer lägga mig runt 10000 kr för dessa komponenter.

Disk 1: -> Western Digital Raptor 36gb Sata -> 1100 kr -> för OS

Disk 2: -> Western Digital 250 gb Sata Caviar -> 1000 kr -> för program

Disk 3: -> Western Digital 320 gb Sata Caviar Se -> 1300 kr -> För samples och sånger

Jag tror det går åt rätt håll. Lite svårt att välja minnen bara eftersom dom måste passa moderkortet. Men jag funderar på att vända så jag kan köpa DDR2 minnen som är kompatibla med AMD. Så runt 2-3 kr kanske för en GB.

Vad tycker ni så långt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...