Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

snabbare uppkoppling...


Alex gso

Rekommendera Poster

ja, nu skall jag försöka förklara..

bor i ett lägenhetshus med ca 20 lägenheter, å har hittat ett rum med en stor "router"? eller iaf där alla linor ut till lägneheterna går ut..jag antar att vi alla delar på en fast hastighet och att varje ledning blir fördelad en hastighet? om det nu finns en ledig utgång pga att ngn inte använder sin uppkoppling,. skulle jag då kunna få ut den hastigheten till min lägenhet då med, alltså gånger två in i min kabel ??

 

kanske en helt idiotiskt tanke? men frågar man inte så får man aldrig veta=)

 

hoppas på svar!!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt mitt förstånd nej.

 

Normalt får man inte ut mer än sin del i alla fall. Det jag menar är att kopplar du in en kabel till = 1 användare till så sänks hastigheten med 1 användare till.

 

Har du 10Mbit/ 8användare får du nu 10Mbit/ 9 användare så att säga. Sen varierar ju detta beroende på vad de olika användarna gör. Plockar en ut mycket får de andra mindre. Plockar en ut lite får de andra mer.

 

Specialutrustning med en "intelligent" router enligt vår datatekniker på jobbet men inte normalt sett.

 

 

 

 

Milla

 

[inlägget ändrat 2006-01-30 10:24:48 av Datamilla]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Switchen som ni har nere i källaren kan vara portlåst till en viss hastighet ja. Det görs rätt ofta nuförtiden när man t ex kör gigabitnät ut till leverantör, men vill försäkra sig om att varje interface (port) bara har 10 mbit.

 

Om det är så att det är portlåst på t ex 10mbit (detta säger inget om din trafik utåt, det styrs hos leverantör) så kan du tekniskt sätt koppla in en till kabel och dra upp till din lägenhet och få "två" 10mbit linor. Detta innebär även att du måste ha en till ip-address och nätverkskort. Du kan inte skarva ihop två portar in på den upp till lägenhet om du inte har flera kablar som går upp dit redan, utan du måste dra upp en egen kabel isåfall.

 

Låter alldeles för krångligt för att jag skulle bry mig om att göra något såndant :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...