Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ny processor som lösning?


mightymido

Rekommendera Poster

Hej!

Nu är det så här att våran dator som är 3 år gammal börjar bli seg och är lite efter när det är många program uppe. Har kört igenom sökningar efter virus och spywareprogram och loggarna ser bra ut.

 

Nu undrar jag om man kan köpa en ny processor och få upp snabbheten på så sätt? Eftersom jag inte har så jättebra koll på processorer, så har jag lite fler enkla frågor.

Passar vissa proc. till specifika datorer bara?

Vi har en Fujitsu Siemens dator Pentium® 4CPU 3.06GHz 512 MB RAM, några rekommendationer?

Ska/kan man utöka RAM minnet på ngt sätt?

 

Skulle bli jättetacksam över lite hjälp hur man ska gå tillväga med detta!

 

Tack på förhand

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror inte det är din processor det är fel på. Testa att defragmentera hårddisken det brukar sätta fart på min dator.

 

Om inte det fungerar så tycker jag att du borde säkerhetskopiera all data och formatera om hårddisken och eventuelt skaffa ännu ett 512mb ramminne. 512mb är lite väl lite om du kör windows xp. Glöm inte att kolla på din moderkort beskrivning vilken typ av minne du ska köpa.

 

Passar vissa proc. till specifika datorer bara?

 

Svaret på den frågan är ja! Om du vill köpa en processor så bör du kolla vilken socket din cpu-platts på moderkortet har. De vanligaste typerna av socket är 775 och 939. Vilken socket typ ditt moderkort har står även det i din moderkorts beskrivning.

 

Om du inte har en moderkortsbeskrivning går du in på enhetshanteraren

och kollar vilken moderkorts modell du har. Sedan går du in på tilverkarens hemsida och laddar ned moderkortsbeskrivningen.

 

Lycka till!!!:thumbsup:

[inlägget ändrat 2006-01-28 23:26:44 av Kristian R]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Om din cpu är på 3.06GHz så är det en P4 sockel 478 och här finns inget snabbare att köpa. Ev så finns det någon P4 3.2 kvar men kör då på systembuss 800MHz vilket jag inte tror du har. Skilnaden skulle ändå inte bli märkbar. Ska du uppgradera så kör du med ytterligare 512 ram.

 

Annars är det nig så att det är dags för en helt ny maskin. För mycket som skiljer sig i dagens datorer för att det ska vara lönt att börja uppgradera tycker jag. Använd denna som extra dator eller försök sälja den.

 

Använder du den till kontorsarbete och ej till spel så klarar den sig ju ett bra tag än.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

okej. var kan man köpa en sådan i Sthlm?

 

svårt att hitta var man ska placera den i burken?

 

krävs installering?

 

tack på förhand

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...