Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

bra högtalare till datorn..studiohögtalare?


E_Axel

Rekommendera Poster

Hej

Det här kanske är fel forum att ta upp den här frågan på. Men jag är ute efter ett par bra högtalare till min dator. Har kollat lite på Logitech (5500) 5.1 system och creative högtalare men har nu istället börjat snegla åt att köpa ett par studiomonitorer (aktiva) istället, typ, ESI. jag vill ha bra ljud mera än högt ljud, lyssnar mest på musik men har tv i datorn så vill att det ska funka att se på film också, en anledning till studiohögtalare är också att "slippa" subbbas för att bespara grannarna, att jag förmodligen kan kräma på lite mera med studiomonitorer än om jag har subb som slår igenom hela huset?Prisklassen är tänkt till mellan 3000 -3500., tycker också att datorhögtalare i den prisklassen är plastiga..inte riktigt hittat någon som känns som gedigna högtalare.

 

 

frågor

1. Nackdelar/fördelar med studiomonitorer?

 

2. Kan studiomonitorer funka bra att senare bygga ut med subb, eller användas BRA som bakhögtalare i framtida projekt eller bör man köpa ett helt system istället..?

 

3. tips på bra studiomonitorer i den prisklassen..?

 

4. Eller ska jag satsa på att köpa ett system istället, varför och vilket isåfall..?

 

några frågor var det..

/E_Axel

 

 

 

[inlägget ändrat 2006-01-28 17:40:50 av E_Axel]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror/fruktar att de flesta på eforum redan känner till vad jag anser om vanliga datorhögtalare. De låter skit helt enkelt med eller utan sub och oavsett prisklass. Jag har aldrig hört ett par datorhögtalare som låter i närheten av anständigt och jag har provat mycket.

 

ESI som du är inne på är ett gott val och de finns ju i lite olika prisklasser. Lyssna gärna på ESI nEar05ex som låter riktigt trevligt, kanske lite basfattigt utan sub.

 

Tycker också att du skall lyssna på ett par BEHRINGER TRUTH B2030A för

2.995:- paret. Betydligt "fylligare" och lite "rappare" är min bedömning. Nackdelen är väl att man inte kan säga att de är vackra precis:)

 

Du hittar dem t ex här http://www.musikborsen.se/ sök på artnr:

135610

 

 

-nisse

Failure is not an option!

It comes bundled with the software.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har aldrig hört ett par datorhögtalare som låter i närheten

av anständigt

 

Då har du nog inte lyssnat på Altec Lansing,riktigt bra ljud för att

vara datorhögtalare,tekniken går framåt även på den fronten.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För ett tag sen skulle jag också köpa högtalare, vilket jag ännu inte har gjort. Jag har tvekat för jag vill inte slänga ut en massa pengar bara för att köpa grisen i säcken.

 

Jag var inne på samma spår som Brynäsarn, då Altec Lansing har fått stående ovationer om deras ljudkvalité. Tyckte också att MX5021 verkar riktigt bra då man för en bas med också istället för att köpa studiomoniterer.

 

Som sagt sitter fortfarande och klurar om vilka högtalare jag ska köpa och vad för sorts ljudkort.

 

Än så länge ser det ut så här:

 

Ljudkort:

 

Creative X-FI Xtreme Music 1100 :-

 

Motivering: Det är främst för att jag vill ha ett ljudkort som kan allt, om jag skulle köpa ett ljudkort som är mer inriktat åt studio håller skulle jag förlora kvalité i spel. Så detta valet kändes bäst, men jag är inte så haj på detta så jag kanske har fel. Rätta mig gärna :)

 

Högtalare

 

Klipsch Pro GMX A-2.1

 

Motivering: Verkar vara bra kvalité och Klipsch har jag för mig är ett respekterat märke.

 

Logitech Z-2300

 

Motivering: Ingen alls bara totalt hjärnsläpp och att priset lockar, men jag tror detta paketet bara är bra för film. Dock inte spel och framförallt inte musik.

 

Altec Lansing MX5021

 

Motivering: Har läst en del tester och alla prisar dess ljudkvalité, dock tycker dem att det är inte super i film då de tycker att basen är lite klen, men stör inte mig så mycket då jag inte får spela för högt för min omgivning. :)

 

Altec Lansing FX6021

 

Motivering: För att det är storebror till MX5021, har inte läst så många tester så har inte fått en bild av hur bra dessa är. De ska ha lite "fina" finesser, och sånt uppskattas alltid. :thumbsup:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Brynäsarn Skrev:

 

Då har du nog inte lyssnat på Altec Lansing,riktigt bra ljud för att

vara datorhögtalare,tekniken går framåt även på den fronten.

 

Visst jag har lyssnat på flera Altec även på Klipsch som skiftnyckel skriver om.

 

Det är utmärkta som datorhögtalare för spel och dylikt och visst kan man leva lycklig med dessa men det är liksom inte samma division som jag pratar om.

 

Samma sak med ljudkortet "Creative X-FI Xtreme Music" ett utmärkt kort för spel och för lite "strölyssnande".

 

Jag påstår inte att det är dåliga grejor, även om det finns gott om datorhögtalare som verkligen är skräp, men om man verkligen vill ha bra ljud för att spela musik (nu pratar jag inte om nedladdade MP3 i 128) eller för att spela in musik så duger de inte.

 

Jag är ingen "gamer" och nöjer mig därför med mitt Geforce 6600GT grafikort och har svårt att förstå mig på dem som lägger ned uppåt tio "loppor" för två grafikkort i en SLI konfiguration.

 

Å andra sidan så kan jag tänka mig att köpa högtalarkablar till HIFI:n som kostar mer än den genomsnittliga kompletta hemmabioutrustningen från OnOff.

 

Mitt råd är att man skall lyssna på ett par monitorer i ca tretusenkronorsklassen innan man slår till och köper datorhögtalare. Jag vågar nog lova att hakan kommer att hänga i jämnhöjd med knäna.

 

-nisse

Failure is not an option!

It comes bundled with the software.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror att jag skulle välja Klipsch Pro GMX A-2.1 även om jag inte har lyssnat på dem med ett riktigt bra ljudkort.

 

Inte så djup bas men jag gillade "torrheten" och "snärttigheten" (nu låter jag som en vinprovare).

 

Mycket möjligt att Altec Lansing FX6021 går djupare och det är ju trevligt om man tittar på film. Men jag lyssnar nästan uteslutande på musik och det är utifrån det som jag uttalar mig.

 

-nisse

Failure is not an option!

It comes bundled with the software.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bara en liten fråga vad för ljudkort rekommenderar du för jag vet inte hur lurad jag kommer att bli på X-FI.

 

Som sagt jag är inte heller en riktig gamer har själv bara ett 9600 pro graffekort, duger väl för mig till lite enklare spel. Så därför tror jag inte nu när jag tänker efter behöver ett ljudkort som är anpassat för spel.

 

Finns det något bra ljudkort som du kan rekommendera för dock inte kosta mer än 1000 :- gärna lite mindre, för då tar jag ljudkortet och Klipsch och hoppas att jag blir nöjd.

 

En kille på ett annat forum tyckte jag skulle satsa på detta kortet istället

 

http://www.m-audio.com/products/en_us/Audiophile2496-main.html

[inlägget ändrat 2006-01-30 23:24:29 av Tocky]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bara en liten fråga vad för ljudkort rekommenderar du för jag vet inte hur lurad jag kommer att bli på X-FI.

 

Du kommer inte att känna dig lurad om du väljer det kortet. Min utgångspunkt är rent musiklyssnande och då vill jag gärna föreslå detta:

 

http://surl.se/aixu visserligen lite över din budget men ett riktigt bra kort som blev bästa budgetval i Mikrodatorn. Jag har testat att koppla det till riktigt potent hifi - utrustning och vi som lyssnade tyckte nog att det spelade jämt med CD-spelare i tjugotusenkronorsklassen (men nu pratar vi nyanser).

 

Men du skall tänka på att det är ett kort för musikavlysning och inspelning då du inte har någon 5.1 möjlighet för häftiga effekter i spel och filmer.

 

-nisse

Failure is not an option!

It comes bundled with the software.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte nog med att de låter förbaskat bra, vilken härlig byggkvalitet. Min tanke var nog att frågeställaren skulle slippa att uppsöka banken :)

 

Men bortsett från den lilla petitessen så är jag helt inne på din linje Poker:thumbsup:

 

-nisse

Failure is not an option!

It comes bundled with the software.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade jag haft så mycket pengar hade jag köpt en ny dator, och sedan några billiga högtalare. Jag vill ha högtalare som låter bra med det är inte tänkt att jag ska nå värsta nirvanan.

 

Nä för mig duger det med de bästa högtalarna för den billigaste pengen och det erkar Klipsch och Altec Lansing kunna ge mig. I och med att Klipsch och Altec Lansing kostar lika mycket så tar jag klipschen för de ser otroligt mycket häfftigare ut.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ahh jag kan fortfarande inte bestämma mig om vad jag ska köpa för något hötalarsystem. Nu oroar jag mig om jag ska satsa på ett 5.1 istället för 2.1. vet inte riktigt hur mycket bättre det blir.

 

Fast å ena sidan kommer priset att trappas upp enormt mycket. Så jag vill ha ett råd. Kan någon rekommendera bra 2.1 samt 5.1 datorhögtalarsystem, för en billig peng, runt 2000 kr har jag att lägga ut, absolut max 2800 om det verkligen krisar och jag kan få riktigt mycket för pengarna.

 

Tack på förhand

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ahh jag kan fortfarande inte bestämma mig om vad jag ska köpa för något hötalarsystem. Nu oroar jag mig om jag ska satsa på ett 5.1 istället för 2.1. vet inte riktigt hur mycket bättre det blir.

 

Skall du lyssna på musik helt klart ett 2.(1 om du nu väljer högtalare med subba). Mycket mer väljud för samma peng.

 

5.1 om du gillar att spela datorspel (det är klart cool att höra hur gruset sprutar i de bakre hjulhusen i ett rallyspel) och/eller kollar på DVD-film.

 

Vad gäller tvåkanalssystem så har jag redan gett ett tips som passar din budget någorlunda bra.

 

5.1 system i den prisklassen vet jag väldigt lite om men jag gissar på att allt låter "apa". Men som sagt det förhöjer upplevelsen i spel och film när man är omgiven av ljudet.

 

-nisse

Failure is not an option!

It comes bundled with the software.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...