Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Tvpriset 2006


KungKrille

Rekommendera Poster

Jag har försökt hålla min mailadress ren genom att bara ge den till min flickvän, några webbutiker och myndigheter. Adressen ligger heller inte ute på någon hemsida. På forum och annat använder jag en "skräpadress". Det har inte varit några problem på 5-6 år förrän nu då jag fick ett mail från tvpriset2006@service.aftonbladet.se . Hur fick de tag i adressen? Är Aftonbladet så oseriösa att de köper adresslistor (jag har själv aldrig lämnat ut den till dom)? Är mailadressen deras? Man uppmanas att gå till den här sidan http://service.aftonbladet.se/unsubscribe/unsubscribe.php för att avregistrera sig genom att fylla i sin adress och klicka "avregistrera". Jag har dock inte vågat göra det ännu. Vad tror ni?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Jag brukar inte bry mig om att besvara eller göra något åt skräpmail. Agerar du så visar du bara att adressen används och det ger signaler att bombadera dig med ännu mera skräpmail.

 

Skaffa skräpmailfilter och filtrera bort det du inte önskar ta emot.

 

Hur Aftonbladet fått nys om din adress vet jag inte, men de som skickar skräpmail har ju "scanners" som samlar in mailadresser till tänkbara kandidater.

 

Räcker väl bara att du anger din epostadress någonstans hos en webbutik eller dyligt. Då skickas den i klartext, som säkert snappas upp på vägen.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Vad händer om du blir halvt ihjälskrämd, två gånger?"

 

- Steven Wright

[inlägget ändrat 2006-01-27 23:05:34 av Stefan Eklinder]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, det är därför jag inte aktivt vill agera på den där sidan.

 

Då är det väl så att Aftonbladet är lägre än Glocalnet och faktiskt köper mailadresslistor som andra på något sätt fått tag i. Det var dock väldigt länge sedan jag lämnade ut den. Jag blir så j-a trött på denna skit!

 

[inlägget ändrat 2006-01-27 23:12:47 av KungKrille]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

Du har inte deltagit i någon tävling eller liknande på Aftonbladet, så att det är därifrån din mailadress kommer?

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Vad händer om du blir halvt ihjälskrämd, två gånger?"

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är Aftonbladet så oseriösa...

 

Har du registrerat dig på Aftonbladets diskussionsforum ? I så fall har

dom nog fått din mailadress den vägen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Näppeligen! Inga tävlingar, inga diskussioner, inga tjänster alls. Jag använder aldrig den adressen annat än till de saker jag nämnt ovan.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så här står det i mailet:

 

"Gör din jurytjänst och vinn vip-biljetter till TV-prisgalan!

Rösta på de tv-personligheter och program som du tycker varit bäst 2005. Surfa in på aftonbladet.se/tvpriset eller klicka på länken för att lämna din röst. Hoppas att vi ses på Café Opera den 22/3, lycka till! "

 

Så här står det hos Konsumentverket:

 

"Lagen gäller inte all "spam", utan bara meddelanden med ett kommersiellt syfte. Opinionsbildning, upplysningar och liknande budskap får man däremot skicka."

 

Tyvärr räknas mailet alltså inte som spam, utan är bara ett irritationsmoment som vi inom Sverige måste stå ut med. Det får väl bli ett skräppostfilter då :-(

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr räknas mailet alltså inte som spam, utan är bara ett irritationsmoment som vi inom Sverige måste stå ut med.

 

Är detta *din* slutsats, eller vem har påstått detta? Spammet gör reklam för en websida, dvs försöker skaffa trafik till denna websida. Websidan är fylld med reklam (det finns åtminstone en hel del reklam på den). Det betyder att den som har websidan tjänar på varje besökare, antingen direkt, eller genom att kunna ta mer betalt för framtida reklam.

 

Meddelanden HAR ett kommersiellt syfte. Om du inte godkänt utskick av reklam till denna adress skulla i vart fall jag anse att det strider mot Marknadsföringslagens regler, och att du bör kolla om Kov har samma uppfattning genom att anmäla det dit.

 

Allt spam är inte olagligt i Sverige. Men även lagligt spam strider normalt mot internetoperatörernas uppföranderegler. Anmäl spammet till internetoperatören, dels den varifrån spammet kommer, dels den där websidan ligger (om det är olika).

 

Seriösa företag vill inte spamma. Informera Aftonbladet om att du uppfattar deras mailutskick som rent spam, och att du ogillar det. Gör gärna detta per telefon. Fråga dem varifrån de kan ha fått din adress (utan att uppge den kan du inte få ett säkert besked, om du uppger den eller inte - för att kunna få ett exakt besked - är en bedömning bara du kan göra.)

 

Hälsn

Claes

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...