Just nu i M3-nätverket
Jump to content

2st grafikkort?

Datamilla

Recommended Posts

Jag tittade i enhetshanteraren av en tillfällighet och råkade då se att min dator har 2 likadana grafikkort under bildskärmskort. Jag har inte haft några problem med grafiken alls utan kör spel och bildredigeringsprogram precis som vanligt.

Det som skiljer de två är att det står "ATI RADEON 9550" på den första raden och "ATI RADEON 9550 second" på den andra.

Ska jag låta det vara eller är det helt tokigt. Jag har som sagt inte märkt något och har inga felmeddelanden över huvud taget.

Det enda jag reagerat på är att gamma är låg just när man startar spelen ibland och allt är becksvart men går man in i spelets option och puttar lite på gammareglaget så återställs det.

Mysko:)

Milla

Kan det bara vara så enkelt som att du har två videoutgångar på ditt grafikkort, därav 2 "grafikkort" i enhetshanteraren ?

/Eminos

På bilden ser man att kortet både har DVI och VGA utgång, PLUS att den har S-video (TV-ut). Så att dina "två grafikkort" kan nog mycket väl betyda "2 videoutgångar" ..

/Eminos

Tack för hjälpen, blev lite orolig att det kunde orsaka konflikter. Två grafikkort när du bara har ett fysiskt betyder ofta problem.

Vet du också vad som orsakar "mörkningen" av vissa spel när de startas och att man måste pilla på gammainställningen för att den skall fatta var reglaget står?

Vissa bilder som är mörka om man tittar på dem i exempelvis photoshop eller photoeditor blir nästan svarta, speciellt "tecknade bilder" aldrig foton eller det du ser normalt på skärmen. Är det någon inställning i ATI konsollen som styr det?

Milla

Nope, har inte en aning.

Men jag skulle provat att nollställa eventuella inställningar i drivrutinerna (ATI-konsollen?), eller avinstallera / uppdatera drivrutinerna.

/Eminos

Tack för ditt snabba svar.

uppdatera drivrutinerna

Japp är ett nyköp så det är gjort.

Får pilla lite i konsollen och se om det löser något. Det fungerar ju som det ska i övrigt. Hoppades på ett tips om vad som styr detta i konsollen. Kanske någon annan vet?:)

Milla

Ser att du fått ett svar på din fråga.

Normala är att du använder den första för din vanliga bildskärm, och den andra om du kopplar in din tv-burk.

// Gästen

Sopa alltid rent framför egen dörr

Citerar mig själv :=)

Vet du också vad som orsakar "mörkningen" av vissa spel när de startas och att man måste pilla på gammainställningen för att den skall fatta var reglaget står?

Vissa bilder som är mörka om man tittar på dem i exempelvis photoshop eller photoeditor blir nästan svarta, speciellt "tecknade bilder" aldrig foton eller det du ser normalt på skärmen. Är det någon inställning i ATI konsollen som styr det?

Har jag inte fått någon klarhet i

Milla

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...