Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Får ingen bild!!


K-R

Rekommendera Poster

För en vecka sedan köpte jag ett nytt moderkort (Asrock 939Dual-SATA2), en ny processor (AMD Athlon 64 3200+ Sockel 939) och ett 1GB DDR400 minne för att få upp hastigheten på min slöa dator. Jag kombinerade dessa delar med mina två Western Digital 7200rpm ide-ata 200+80 gb hårddiskar, min A-open dvd-rw +- och mitt Geforce 6600gt Agp 8x grafikkort. Efter att ha monterat ihop alla delarna så skulle jag starta datorn. Fläcktarna och processorn startade igång alla lampor lyste men det kom ingen bild på skärmen, och inte heller min dvd-rw fungerade. Jag misstänker att varken dvdn eller grafikkortet får nån ström. Jag har ett 300w nätaggregat och jag vet inte om den klarar av att ge ström till alla komponenterna.

 

Efter ett tag försökte jag starta datorn igen och den här gången snurrade fläckten på grafikkortet och min dvd-rw började fungera utan att jag gjort något. Men det kom fortfarande ingen bild. Jag försökte stoppa i skivan som följde med moderkortet i min dvd jag hörde hur den började läsa skivan men plötsligt stängde den av sig sedan sattes den igång igen och så fortsatte den.

 

Jag vet att det varken är mit grafikkort eller min dvd-rw det är fel på.

Finns det nån som vet om det är mitt nätaggregat som är för dåligt eller mitt moderkort som är sönder.

 

Skulle vara väldigt tacksam om jag kunde få hjälp!!!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

 

Tror att du fått samma problem som jag hade med det första 64-bitarsbygget.

Har du kopplat in 12 volt ATX-kontakten för processorn?

 

Gör det, så kan jag slå vad om att datorn snurrar igång.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Vad händer om du blir halvt ihjälskrämd, två gånger?"

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket, men jag tror att jag har kopplat i 12v atx-kontakten.

Om det är den svart-gul 4-pin sladd som man kopplar från nätaggregatet till moderkortet du menar. För direkt från processorn går ingen sladd förutom cpu-fläkt sladden.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

Tack själv för poäng! :-)

 

Om det är den svart-gul 4-pin sladd som man kopplar från nätaggregatet till moderkortet du menar. För direkt från processorn går ingen sladd förutom cpu-fläkt sladden.

 

Ja, det är den jag menar. Den går från nätagget, och ska kopplas till 4-pins uttaget närmast processorn. Där den brukar sitta normalt.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Vad händer om du blir halvt ihjälskrämd, två gånger?"

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan få fler poäng om du lyckas lösa problemet :P

 

Har den ikoplad men det fungerar inte.

Behöver verkligen hjälp....

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ett 300w nätaggregat och jag vet inte om den klarar av att ge ström till alla komponenterna.

 

Det låter som en väldigt låg effekt för den konfigurationen så länge nätagget inte håller en mycket god kvalité och har kostat kring tusenlappen.

 

Pröva att inte koppla in alla enheter och se ifall datorn startar efteråt. Koppla ur t ex en av hårddiskarna och/eller DVD-spelaren för att få ner strömförbrukningen. Ifall datorn då startar har du antagligen fått svaret; för klent nätagg.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket!

 

 

Det var ett bra tips men det fungerade inte tyvärr :(

Musen och tangentbordet bara blinkar, som om de hade ström ena sekunden och var utan ström den andra, precis samma sak var det med min dwd-rw som jag krev om innan.

 

Kan det vara så att nätaggregatet blivit överbelastat från början och gått sönder på nått sätt. För jag tror inte det kom någon ström till hårddisken heller, för när jag kände på den kändes det inte som den var vid liv tror jag inte iallafall.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för poäng! :-)

 

Kan det vara så att nätaggregatet blivit överbelastat från början och gått sönder på nått sätt.

 

De gånger som nätagg inte har orkat starta datorn för mig har de aldrig gått sönder bara av en sån sak, någonsin. Datorn har då bara stått och surrat med svart skärm och inte orkat starta upp helt enkelt. In med ett kraftigare nätagg och datorn har hoppat igång, och det för klena nätagget har i stället fått driva mindre strömkrävande prylar.

 

Andra tecken på ett för klent nätagg kan vara en instabil och "nyckfull" dator, en som bara fryser bilden m m. Fast så långt har du ju inte lyckats komma ens en gång..! ;-)

 

Ytterligare anledningar till varför datorn bara står och surrar kan vara t ex saker som en felaktigt konfigurerad processor, en trasig sådan, eller att moderkortet inte alls stödjer den. I CPU-supportlistan för ditt moderkort står att det stödjer "A64 3200+ revision E" först fr o m biosversion P1.30, vilket får mig att undra över vilken version ditt moderkort egentligen har nu?

http://www.asrock.com/support/CPU_Support/show.asp?Model=939Dual-SATA2

 

För att ta reda på ifall din A64 3200+ skulle råka vara en "E" eller inte måste du montera ut den igen från datorn, knappa in tre olika sifferkombinationer som är tryckta ovanpå processorn, i programmet OPN64 som tankas här:

http://homepage.ntlworld.com/terry_butler/opn-462/downloads.html

 

Programmet tar mkt liten plats, bara ca 36 kilobyte så det ryms t o m på diskett, men ger ändå all tänkbar önskärd info om processorn; revision (CPU-modell), kärna, klockfrekvens, spänning, multipel, FSB-klockan, storleken på cacheminnena m m...

 

Lycka till! Det är aldrig kul när nya prylar inte vill hoppa igång.

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2006-01-27 22:54:35 av RN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack så jätte mycket!!!

 

Den första riktigt bra informationen jag fått! :-)

 

AMD Athlon 64

 

Core Venice

CPU model 4 (E3)

Preformance Model 3200+

Working frequency 2000MHz

Package Type 939 pin LIdded OuPGA

Operating Voltage (Variable)

Max. Operating Temperature (Variable)

L1 Cache 128KB

L2 Cache 512KB

Multiplier 10,0x

FSB Frequency 400MHz

Stepping Code LBBLE

Manufaction Year Year 2005

Manufaction Week Week 44

Production Batch W

Batch Production Number N/A

Laser Marker ID N/A

Process Technology 0,09u

Estimated Thermal Power (Currently Disab

 

Här står det ju att min processor är en "4 (E3) betyder det att min processor inte alls fungerar till mitt moderkort?

 

På Asrocks hemsida står det ju "Suports Socket 939 for AMD Athlon 64 / 64FX / 64X2 and Sempron processor" så man tror ju lätt att det gäller alla

amd athlon 64 processorer.

 

Har ännu inte prövat med ett bättre nätaggregat. Om man är lite optemist som jag är kanske det fungerar med nytt nätaggregat även om inte "4 (E3)" processorn står med på Asrocks suport lista :P

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här står det ju att min processor är en "4 (E3) betyder det att min processor inte alls fungerar till mitt moderkort?

 

Jag har mina misstankar om det tyvärr... förstår inte biosen att kommunicera med processorkärnan är det nog kört. Uppstarten av datorn börjar med att hårdvarukodad info inne i processorn skickas som en startsignal till biosen att denna ska sätta igång POST-processen och fortsätta med uppväckningen datorn. Processorn tar så att säga kommandot över datorn redan från den första knapptryckningen. Eller egentligen är det programmen som styr vad processorn skall göra, utefter vissa bestämda ramar, men nu behöver vi inte krångla till allting för mycket. ;-)

 

Har ännu inte prövat med ett bättre nätaggregat. Om man är lite optemist som jag är kanske det fungerar med nytt nätaggregat även om inte "4 (E3)" processorn står med på Asrocks suport lista :P

 

Ja, möjligheten finns ju fortfarande att moderkortet t o m har den senaste biosen och att det bara är nätagget som inte orkar veva igång datorn. Så skulle du råka ha ett annat starkare aggregat vore det ju perfekt att pröva med det först..!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Har prövat ett 400w nätaggregat nu och det fungerar inte :(

Då är det bara till att byta moderkortet då.

 

Du har inget bra förslag till ett budgett moderkort som har stöd för både agp, pci-express (man vill ju byta grafikkort nån gång i framtiden), intergrerat ljud (har inte råd med ett ljudkort :P) och har stöd för den Amd Athlon 64 3200+ processorn jag har? Eller kanske en ny processor i samma klass som har stöd av moderkortet.

 

Tusen tack för all hjälp!!! Känns bra att veta vad problemet e iallafall.

 

 

:)

 

[inlägget ändrat 2006-01-28 16:26:39 av Kristian Rönn]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pust... sitter här i bakfyllan och försöker få i mig lite kaffe... men jag ska försöka plita ner ett svar ändå..! ;-)

 

Du har inget bra förslag till ett budgett moderkort som har stöd för både agp, pci-express...

 

Nej tyvärr inte... detta Asrockmoderkort är det enda jag känner till än så länge. Kanske du kunde informera återförsäljaren om ditt dilemma och sedan fått byta moderkortet till ett likadant fast ett som redan har som lägst bios P1.30..?

 

En fördel med processorn är iaf att den råkar ha kärnan Venice som har SSE3-instruktioner (som Intel tog fram i samband med deras Prescott), så den tycker jag du borde försöka behålla. Sådana instruktionsuppsättningar är viktiga för processorns prestanda vid beräkningar av t ex 3D-applikationer som spel.

 

P.S. Tack för nya poäng, alltid lika kul att få dem! :-)

 

 

 

[inlägget ändrat 2006-01-29 12:10:49 av RN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket för all hjälp!!! Skulle ge dig fler poäng om jag kunde!

 

:thumbsup:

 

Trevligt när man kan få hjälp av lite mera erfarna personer än mig.

 

Jag kommer ta kontakt med dig om jag behöver hjälp i fortsättningen..;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket men det är det moderkortet jag redan har.

 

Om du går längre tillbaka så ser du att det var de moderkortet jag hade problem med.

 

Men tack iallafall.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...