Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Router med NAT


ovealm

Rekommendera Poster

Har satt igång Routing och fjärråtkomst med NAT (2 NIC, ett internet och ett LAN) och det funkar bra. Men hur kan jag styra vilka användare som får routas till internet. Jag vill alltså kunna spärra vissa användare från att surfa.

 

Tack

/Ove

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men hur kan jag styra vilka användare som får routas till internet. Jag vill alltså kunna spärra vissa användare från att surfa.

 

Du kan i regel inte spärra användare via en "bredbandsdelare" (populärt kallat: Router) utan DATORER (baserat på deras IP-adress)

 

Däremot kan du på varje dator ändra resp. användares inställningar för "Anslutning" i Internet Explorer.

Om du t.ex. har 192.168.0.* som intern adressområde... (normalt brukar då bredbandsdelaren få adress: 192.168.0.1)

 

Då anger du t.ex. 192.168.20.100 som "Proxy" för de användare som du vill spärra från åtkomst till internet.

 

På så vis kommer de aldrig fram till din bredbandsdelare och därmed heller inte ut på internet!

 

 

/Ynf

Ladda ner en professionell & väl genomtänkt installationsanvisning för maximal prestanda, mycket stabil drift samt hög säkerhet mot virus & angrepp på: http://www.tsv14.net

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...