Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Lägre upplösning vid spelande på LCD skärm?

Jocke_10

Recommended Posts

Jag undrar över en sak som har att gör med eventuellt spelande,där jag vid vissa spel vill ha lägre upplösning en den basic upplösningen på lcd skärmen (1280x1024 på de flesta).

Om jag tex vill spela 800x600 i upplösning, kan jag då få 100 hz som jag får när jag spelar med min gamla crt skärm från 98:a?.

Och blir bildkvalitén väldigt mycket sämre i den upplösningen,i jämförelse med tex min där det funkar bra?.

/jocke.

[inlägget ändrat 2006-01-26 13:35:39 av Jocke_10]

Vanligtvis ser det ju väldigt illa ut (nåja) när man sänker upplösningen på en LCD-skärm men just spel tycker jag inte påverkas så mycket, i alla fall inte i de spel jag spelar (bilspel, så saker rör ju en hel del på sig).

Om man tycker att det blir för dålig kvalité vid omskalning kan man ställa in skärmen att inte skala om utan visa i den upplösning den får in. Då får man ju visserligen en väldigt liten bild så det blir en avvägning av vad som är viktigast.

Andra alternativet är att anpassa upplösningen man skickar in så att den vid omskalning ger att en pixel blir fyra pixlar, alltså halvera upplösningen i bredd och höjd. Den omskalningen är ju enkel och borde inte kunna misslyckas av även den enklaste skärm, men man vet ju aldrig.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...