Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
89042

IP-problem!!

Rekommendera Poster

89042

Är bredbandskund idag på spray och i deras system har man ett IP-nummer som är konstant i datorn. Själva ip-adressen som man går ut med på nätet varierar från gång till gång då man blir tilldelad olika ip-adresser.

Detta skrev supporten på spray: Det är ett ip-nummer som ligger fast på din dator, det är något som vi på supporten lagt dit åt dig då du ringt in till

oss. Det är för att din dator ska lättare kunna kommunicera med ditt modem du köpt från oss. Dessa siffror är inget som lämnas ut över nätet.

För du blir till delad en dynamisk ip adress från oss när du ansluter mot

internet varje gång. Du har aldrig ett fast ip.

Problemet är att det där fasta ip-nummret visst lämnas ut via nätet på en

sida som jag loggar in frekvent på och jag vill ej att det ska lämnas ut. Jag vill vara anonym.

Har någon en lösning på problemet? Spray påstår att de ej kan byta ut det fasta IP-nummret.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Alexander Lund

Om jag förstår dig rätt så får syns ditt interna IP på nätet, alltså det ditt modem ger dig vilket skilljer sig från det som modemet har. Konstigt tycker jag... Men men, istället för att fundera mer på detta jag gissar lite till istället:

Ditt IP som du har på datorn är ett av följande:

10.0.0.0 - 10.255.255.255

172.16.0.0 - 172.31.255.255

192.168.0.0 - 192.168.255.255

Och du menar att dessa syns men inte ditt riktiga?

Om dom nu gör detta men inte ditt riktiga IP så är du väldigt anonym...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
ApaKaka

Med högsta sannolikhet har du en 192.168.x.x address på din dator. Det betyder att den addresser tillhör privata interna addressutrymmet. Det vill säga, 10000 datorer på nätet kan ha samma address och det spelar ingen roll - för det är inte den som syns utåt.

Riktiga addresser, som den du ser t ex om du går på http://www.whatismyip.com - är din routeraddress, den du får tilldelad av Spray. Dessa är unika och bara en dator kan ha den samtidigt ansluten till internet i hela världen.

IP-addresser kan du aldrig helt undvika att röja för alla på hela nätet. Vill du surfa lagom anonymt så kan du använda en proxy, http://www.proxy4free.com har listor men du kommer behöva byta dessa med jämna mellanrum eftersom de slutar fungera.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
89042

Men om jag nu använder exempelvis proxy4free så kommer väl fortfarande mitt nummer som jag har gentemot spray att vara identiskt..... 192.168.x.xx eller har jag fel?

På den sida som jag loggar in på så står det alltid att jag loggar in från 192.168.x.xx

Är det så hos alla bredbandsleverantörer eller är det specifikt för spray?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
ApaKaka

Ditt nummer gentemot spray är inte 192.168.x.x .. det är gentemot din router.

Den sida som du loggar in på visar helt enkelt fel IP-address, den visar inte den address du har på nätet utan den interna du har på din dator.

Kolla på http://www.whatismyip.com så ser du din riktiga address. Det är den som kommunicerar med Internet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
89042

Jag är ingen expert på datorer.....router...är det modemet?

Spelar det någon roll om man byter modem eller om man byter nätverkskort......(säkert inte men jag måste fråga...)?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Cecilia
På den sida som jag loggar in på så står det alltid att jag loggar in från 192.168.x.xx

Då lär du vara väldigt anonym eftersom det troligen finns någon miljon dator som har den IP-adressen.

Kolla på http://www.whatismyip.com så ser du din riktiga address.

Vad får du för IP-adress där?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...