Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hämta information från Excel-ark


IDGer

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag är delägare i ett mindre handelsbol och vi har lite problem att samordna våra kalkyler, då vi inte bor på samma ort.

 

Min fråga är om det finns någon mjukvara som kan hämta information ur ett angivet Excel-ark, och "låsa den datan" (med andra ord inte vara beroende av Excel-arket längre) i ett visst annat dokument. Den ska kunna göra detta antingen på order eller automatiskt med viss tidsintervall. Stort plus om detta andra dokument även kan skickas med automatik till en viss e-mail eller till en FTP-server.

 

Exempel för att klargöra det hela lite tydligare:

 

Person A:s prislista ligger i ett Excel-dokument som fortlöpande ändras. Person B har ett intresse av att vara uppdaterad i hur person A:s prislista ser ut. Mjukvaran jag söker går in och hämtar siffrorna i Excel-arket en gång om dagen, alternativt när person A vill att det ska ske, och skapar ett nytt dokument i vilket dessa siffror finns. Det nya dokumentet kan skickas antingen manuellt eller automatiskt via tex e-mail.

 

MÅSTE VÄL GÅ ATT ORDNA?!

 

Stort tack för hjälpen..

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tämligen enkelt att skriva med VBA kod i excel. VBA är en anpassning av VisualBasic kod för att användas i Office dokument. Det man skulle göra är att skriva ett litet program i din kollegas excelbok som tex varje gång hon/han sparar sitt dokument sparar undan ett separat dokument med de parametrar du vill ha. det är det enkla, att sedan skicka iväg skiten kan vara lite knöligare, men det borde väl kanske gå med någon form av sammankoppling av outlook och excel.(?) Någon som vet?

 

en annan grej är att kolla på är kanske office dokument-stödet för webpublicering, där ni kan ha dokumenten ligga uppe på webben men med full funktionalitet i tex excel formler.

 

 

edit: spelling

[inlägget ändrat 2006-01-26 10:06:08 av sics]

[inlägget ändrat 2006-01-26 10:08:06 av sics]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...