Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

skräptecken vid överföring till USB-hårddisk


Sussi Gustis

Rekommendera Poster

Har precis installerat 10.3.9 och har inte jobbat i os x.

och jag ska försöka rädda lite filer och lägga dem på en extern USB-hårddisk under tiden. Den är formatterad med FAT32 för jag vill kunna ta upp vissa filer på min pc också. (Min mac ska in på större operation och jag kan inte sitta jobblös under tiden).

 

Först... är det strul med själva systemet 10.3.9 eller är det USB-hårddisken... jag har nämligen provat att föra över lite filer och rätt som det är stannar överföringen och försöker man trycka på STOPPA eller göra något för att få den att sluta så händer det inget. Enda lösning - tvångsavsluta och starta om. Sen givetvis - så får man köra skivkontroll på hårddisken eftersom den inte vill synas ens. Sen när den väl kommer igång igen så kan man föra över en hög med filer till...

 

Sen fick jag mera problem.. den stannade igen... skivkontroll. Fick upp den igen på skrivbordet men nu ligger det en massa skräpnamnsfiler på hårddisken. De flesta börjar med ÿ. Markerar man dem så försvinner de - men bara tillfälligt.

OK. jag stängde ner o tog upp den i pc:n. Då ser jag nästa skräp...

för varje fil som har kommit dit så finns även ett spöke som har samma filnamn med ._ framför (det är väl någon genväg elelr något antar jag).

 

Är detta vanligt med 10.3.9 - att den gör små spökfiler också? Eller är det USB-hårddisken som larvar sig.

Kan den (OS 10.3.9) verkligen läsa NTFS -hårddiskar? I så fall kanske man kan formattera omden till NTFS istället. Hade ett helvete att få den att bli formatterad med FAT32 och vara större än 127 gig (den är på 160 g varav 149 har man tillgång till).

 

Jag tänkte kolla med er ang detta strul inann jag sätter igång och formatterar om som tar evigheter.

Varför sitter det med en massa spökfiler?

Varfrö kom filerna med konstiga tecken? (de som börjar på ÿ)

 

Just nu känns det verkligen inte som jag vågar lita på den externa hårddisken alls. (det är en PB Store and Save 160 gig)

 

/Sussi

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag svarar själv här eftersom jag nu testat igen.

 

Formaterat till NTFS. Slängde på några filer från pc:n o kopplade sen in hårddisken på macen (os 10.3.9). Filerna syns och hårddisken heter samma sak som på pc:n. Bra.

försökte kopiera över några filer från macen till hårddisken. Gick inte.

Värdelöst format alltså!.

 

bara att formattera om igen.... jag vill faktiskt kunna ta upp filerna på pc:n under tiden som min mac är på operation...

 

OK. Test igen. Formatterat igen till FAT32. Slängde på nån fil från pc:n.

 

Tog upp den på macen - os 9.

*Hårddisk fel namn och inga fler. Slängde på lite filer.

Startade om macen till os 10.

Hårddisken heter rätt nu. PC:ns filer syns. Försökte kopiera över några filer. Den låser sig efter ett tag.

 

Nu ger jag upp. Den där PackardBell 160 gigs hårddisken Store and Save - ett värdelöst inköp.

Kanske kan formattera den för macen bara.. Men vad gör man om man behöver ta upp något jobb på pc:n då.. går inte...

 

Men jag litar inte på den hårddisken.... vågar inte slänga på något. Tänk om jag itne får upp den när datorn kommer tillbaka. Får nog plocka ut min interna hårddisk (den andra) ur macen istället så de inte råkar formattera den elller skratta ihjäl sig åt mina alla foton som ligger på den.

Jobben får jag lägga på min lilla Mediaspelare och plocka upp på pc:n under tiden. Får väl kasta bort all musik först så jag får plats. Jobben tar bara 10 gig eller något.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Vill bara tala om att jag hade precis samma erfarenhet och det slutade med att jag formaterade hela hårddisken i Mac-format (HFS+). Då var det inga problem med Mac-filerna, men på PC:n går den (troligen) inte. Jag trodde att jag skulle kunna göra flera partitioner på hårddisken och sedan formatera dem olika. Men det gick inte. Så lösningen är två hårddiskar (och FAT-formaterat USB-minne för de enstaka filer som ska flyttas emellan systemen).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har testat att formattera den till HFS+ också men den somnade då med.

 

Nu fården väl tjäna som pc_hårddisk efter en sjuttitolfte omformattering. Verkar inte duga till annat än det.....

 

suck

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...