Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kombinerad kabel och satellit mottagning med WinTV nexus s


Häckamorran

Rekommendera Poster

Hauppauge Win-TV-Nexus -S är ju avsedd för mottagning av satellit TV. Kan jag även ta emot digital kabel TV ?

/Häckamorran

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej

 

DVB-C, DVB-T och DVB-S måste stödas individuellt av kortet. Snarlika tekniker men skillnader ex.v. i bärfrekvens.

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snarlika tekniker men skillnader ex.v. i bärfrekvens.

 

Vet du var man hittar whitepaper om detta? Jag har letat och letat, men hittar inget vettigt alls.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej det vet jag inte. Men för att belysa frågan lite mer kan jag väl säga lite:

 

Första steget i mottagningen är att demodulera signalen, dvs extrahera den verkliga signalen som är överlagrad på en högre frekvens. Denna demodulering skiljer sig då givetvis mellan satellit, marksänt och kabel eftersom de arbetar inom olika frekvensband.

 

Sedan har de olika symbolstandarder för signalen även om alla säkert använder (Q)PSK-modell av någon slag.

 

Ovanpå detta lägger man även någon form av felkoll och redundans. Olika medier (kabel, mark, satellit) påverkar signalen olika och olika mängd felrättanade bitar behövs. (en satellitsignal har exempelvis inga problem med signaler som tar flera vägar, dvs studsar fram till antennen)

 

Till sist efter många steg får man fram en MPEG ström som borde vara någorlunda lika de olika medierna emellan...

 

Nu ska säga att de är bara min allmänkunskap om kommunikationer av detta slag som jag visar prov på ovan, inget sakkunskap om DVB-sändningar.

 

Att bygga något som klarar flera standarder borde inte vara vare sig dyrt eller svårt. Sitter själv Canal Digitals Combobox som tar emot både DVB-S och DVB-T.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att bygga något som klarar flera standarder borde inte vara vare sig dyrt eller svårt. Sitter själv Canal Digitals Combobox som tar emot både DVB-S och DVB-T.

 

Håller med, det _borde_ inte vara svårt att bygga en burk som klarar alla tre DVB-varianter, men jag tror det snarare handlar om ovilja bland de inblandade...

 

Sen kanske de även använder olika CI-kort, eller iaf olika kodning?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen kanske de även använder olika CI-kort, eller iaf olika kodning?

Där är standarden given. Visst är det olika krypteringsstandarder men dessa använder samma typ av CAM och CI-moduler.

 

Undantaget är Videoguard om Viasat använder för sina satellitsändningar. Stöd för den krypteringen måste vara inbyggt i dekoderna, det går inte att tillföra med en CAM-modul.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...