Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Villkor i excel!


Tobias434343

Rekommendera Poster

Hej på er!

 

Jag skulle vilja kunna göra följande:

 

Då jag matar in måtten på en artikel ska excel räkna ut volymen, dvs multiplicera ihop de inmatade måtten (inte särsklit svårt - grejar jag själv). Med utgångspunkt i den uträknade artikelvolymen ska excel tilldela artikeln en lämpling lagerplats (finns ett antal fördefinierade med givna mått), dvs artikelns totala volym ska understiga lagerplatsens totala volym. Eftersom en lagerplats formad som en kub kan ha samma volym som en långsmal artikel måste excel även ta hänsyn till artikelns mått vid tilldelning, dvs inget av artikelns mått får överstiga lagerplatsens samtliga mått.

 

Förtydligar gärna om jag utryckt mig bristfälligt.

 

Tacksam för hjälp!

 

MVH

 

Tobias

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja, det du önskar går säkerligen att göra men jag lite svårt att visualisera det utan ett praktiskt exempel.

 

I min sinnevärld blir det en hyffsat avancerad formel ivartfall men det är svårt att exakt ställa upp den... Men kanske...

 

...jag testar lite.. och återkommer ..

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stora problemet är att två artiklar inte kan finnas i samma fack...

 

Mao måste tilldelningen av lagerutrymme ske dynamiskt vilket kanske enklast löses via VBA-kod.. Men jag ska se om jag inte får till en stabil formel med en härlig cirkelreferns i sig.

 

jag lovar dock inget, jag börjar tveka om det går utan VBA :(

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Saken är den att jag vill ha reda på vilken typ av fack som artikeln behöver. Utifrån det tilldelar jag den sedan en specifik plats. Förstår du?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ge ett praktiskt exempel så kanske det blir lättare.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ett lager med 4 olika typer av lagerplatser. Inom en snar framtid kommer jag få in 1000 olika artiklar vilka behöver en passande lagerplats. Jag har information om måtten på samtliga artiklar samtidigt som jag vet måtten på min olika lagerplatstyper. För att i förväg kunna platsa in artiklarna på lämpliga platser vill jag mata in artikelinformationen och att excel ge mig förslag på vilken typ av lagerplats som jag behöver. Utgångspunkten är volymen på artikeln och volymen på lagerplatsen. Men jag vill även att excel tar hänsyn till måtten, så att inte max-måttet på artikeln överstiger max-måttet på platsen/facket. Skulle excel inte ta hänsyn till detta skulle en jättelång artikel föreslås en kub-formad, eftersom volymen på artikeln understiger lagerplatsens.

 

Artikel1: mått: 20*10*5

 

Typ1plats: mått: 19*19*19

 

Enligt en volymberäkning av måtten ovan så platsar artikeln på platsen, men artikelns maxmått överstiger platsens vilket skulle innebära att artikeln stack ut från platsen, vilket i sin tur gör platsen olämplig.

 

MVH

 

Tobias

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, jag skriver vad du berättat en gång för att vi ska bli klara på vad du menar.

 

1: Du har ett stort antal artiklar. Givet är längd, höjd, djup och därmed volym.

2: Du har en begränsad uppstättning av typer av lagringsplatser med samma givna värden.

 

Du vill få ut typ av lagerplats som ger bästa passning.

 

Ok. Det går att ordna. Återkommer.

 

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

I väntan på Monshi (som förmodligen har en smartare lösning :)) har jag ett förslag.

 

Det låter som att det är yttermåtten som sätter begränsningarna på vilken typ av lagerplats som kan användas, så spelar volymen någon roll? Om du nöjer dig med rätblocksberäkningar (dvs bortser från att saker kan ställas på snedden fungerar bifogat XL-ark.

 

Varje typ av plats har tre mått, vilka ordnas i fallande ordning.

E3: =MAX(B3:D3)

F3: =IF(SUM(1*(B3:D3<E3))<2;E3;MAX((B3:D3)*(B3:D3<E3)))

G3: =MIN(B3:D3)

Den lite krångliga formeln i E4 (Edit: F3)ska matas in som en matrisformel (Ctrl-Shift-Enter).

 

Efter sorteringen sätts måtten ihop till en "måttsträng",

H3: =CONCATENATE(TEXT(E3;"00");TEXT(F3;"00");TEXT(G3;"00"))

där TEXT-funktionen säkerställer att alla mått får lika många siffror.

 

Dessa båda steg kan naturligvis kombineras, om man gillar långa formler, annars tycker jag att det är lättare att dölja kolumner som innehåller mellansteg.

 

Samma beräkningar utförs för artikeln och passande typ av plats ges av

Q3: =IF(ISERROR(MATCH(P3;H3:H7;-1));"För stor";INDEX(A3:A7;MATCH(P3;H3:H7;-1)))

 

Ändra kruxet är att "Lagerplats"-tabellen måste vara sorterad i fallande ordning med avseende på "mått"-kolumnen för att MATCH-funktionen i Q3 ska ge rätt svar.

 

mvh

/Johan

 

 

[bild bifogad 2006-01-25 11:34:19 av Pejo]

[inlägget ändrat 2006-01-25 11:35:13 av Pejo]

[inlägget ändrat 2006-01-25 11:42:35 av Pejo]

798197_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

volymen spelar roll, eftersom jag multiplicerar styckvolymen med antalet artiklar. Så man kan säga att det handlar om en totalvolym för ett artikelnr. Kanske får in 20 st av artnr 2324324. Då multiplicerar jag styckvolymen med 20. Förstår du?

 

MVH

 

Tobias

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ser bra ut Pejo, en annan vinkling på det hela än den jag försökt mig på. Och jag har inte lyckats knyta säcken kring mina formler ännu. Fel angreppsvinkel kan man nog säga.

 

Din lösning ser ut att fungera så låt oss bygga vidare på den om så behövs.

 

Vid passningen, som du antyder, spelar inte volymen någon roll. Volymen är ett result av de redan ingående variablerna och bidrar därmed inte med någon information som inte redan finns.

 

Volymen en artikel tar upp i lagret kan enkelt beräknas.

 

Tobias### :

Har du testat Pejos lösning? Fungerar den som du tänkt dig eller saknar du något?

 

Pejo:

Formel E3 till G3 kan med fördel bytas mot STÖRSTA(Matris;Nummer) eller som de blir på Engelska:

E3: =LARGE(B3:D3;1)

F3: =LARGE(B3:D3;2)

G3: =LARGE(B3:D3;3)

 

och formeln i H3 kan också skrivas som

H3: = TEXT(E3;"00") & TEXT(....).....

Men kanske mer klart med en "riktig" formel.

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Monshi skrev:

F3: =LARGE(B3:D3;2)

Det är klart att det fanns en färdig formel för att bestämma mellanvärdet, men hur ska man kunna komma ihåg allihop?:)

 

Tobias skrev:

volymen spelar roll, eftersom jag multiplicerar styckvolymen med antalet artiklar.

Tror dock att ursprungsproblemet har komplicerats en smula om det är så att det rör sig om olika antal av varje artikel. Vad/vem bestämmer hur många av varje artikel som ska försöka tryckas in på en lagerplats? Ska det bli minsta möjliga spillutrymme, eller vad? Är det säkert att 20 stycken artiklar får plats i ett givet utrymme, även om varje artikel får plats var för sig och deras totala volym är mindre än utrymmet?

 

Edit: Kom på ett snabbt exempel som stöder min sista fråga. Försök stoppa in två kuber med sidan 6dm (2*6dm^3=432dm3) i låda på en kubikmeter (1000dm3)

 

/Johan

 

[inlägget ändrat 2006-01-25 13:11:30 av Pejo]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Säg såhär:

 

Verktyget ska vara vägledande. Visst kan det förekomma undantag, men om lagerplatsen kan svälja artiklarnas totala volym samt att platsens längsta mått överstiger artikelns längsta mått så är sannolikheten stor att det fungerar. Dock kan man i vissa fall även vara tvungen att ta hänsyn till övriga mått. Jag använder mig av följande mått för både lagerplatser och artiklar:

 

max-dim = det mått på artikeln som är längst

mid-dim = det mått på artikeln som är näst längst eller näst minst

min-dim = det mått på artikeln som är kortast

 

Mosvarade mått finns för varje lagerplatstyp.

 

Alltså: Ett artikelnr med måtten 10*5*1 (max*mid*min) skulle inte vara lämplig i en plats med måtten 12*4*2 - eller hur? Låt säga att vi bara 1 st av kjust den artikeln vilket rent volymmässigt skulle ha fått plats.

 

Tack för att ni hjälper till :)

 

MVH

 

Tobias

 

 

 

[inlägget ändrat 2006-01-25 14:21:05 av Tobias434343]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pejo!

 

Såg i det exemplet som du hade gjort att artikeln förmodligen inte alls skulle passa i B-typen. Detta eftersom artikelns längsta mått måste ligga åt det hållet som lagerplatsens längsta mått är. Detta gör att övriga mått på lagerplatsen blir för små, dvs artiekln får nite plats.

 

Svårt att förklara, men jag hoppas att du förstår. Jag kan bara lägga artikeln ifråga åt ett håll eftersom den är 50 lång.

 

MVH

 

Tobias

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såg i det exemplet som du hade gjort att artikeln förmodligen inte alls skulle passa i B-typen.

Du har alldeles rätt ... tillbaka till ritbordet. Återkommer om jag får ihop ett bättre förslag.

 

mvh

/Johan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Hur går det? Får ni någon rätsida på det? Förstår ni vad jag menar nu? Jag hoppas kunna skapa mig ett verktyg där jag copy-pastar in samtliga nya artnr + dim och ur detta får fram de lämpliga lagerplatstyperna. Bra vore ju också om man hade möjlighet att lägga till, dra ifrån och ändra typerna av lagerplatser.

 

//Tobias

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har ett nytt förslag som jag tror fungerar bättre. Återkommer efter Lost.

(Ja, jag tillhör dom som kan vänta tills det sänds i TV) :)

 

mvh

/Johan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan ju passa på att förklara lite ytterligare i väntan på att Lost är slut :)

 

Såhär tror jag att det måste vara:

 

Först måste totalvolymen på artikeln matchas mot lagerplatsens volym. Sedan måste max-dim matchas mot max-dim, mid-dim mot mid-dim och slutligen min-dim mot min-dim. Matchar det inte testas nästa lagerplatstyp.

 

Hör av dig!

 

/Tobias

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då ska vi se ...

 

Se bifogad bild.

 

För att få lite mer kompakta formler har jag infört några namngivna områden.

 

typ = A3:A7

vol = E3:E7

m_1 = F3:F7

m_2 = G3:G7

m_3 = H3:H7

 

(Ett namngivet område skapas enklast genom att markera området och skriva namnet i namnrutan till vänster om formelfönstret.)

 

De storleksordnade måtten m1-3 beräknas enligt (tack Monshi):

E3: =LARGE($B3:$D3;1)

G3: =LARGE($B3:$D3;2)

H3: =LARGE($B3:$D3;3)

och motsvarande för artikeln.

 

Den totala volymen

N3: =J3*K3*L3*M3

 

Nu till tricket, i R3 står: =MIN((vol-MAX(vol)-1)*(vol>=N3)*(m_1>=O3)*(m_2>=P3)*(m_3>=Q3))+MAX(vol)+1

som ska anges som en matrisformel.

Vad formeln gör är att först skifta ned alla volymer i "vol" under nollstrecket. Mha villkoren på volymen och dimensionerna nollas (tal*false=0) de lagerplatser som inte är aktuella och sedan tas den minsta volymen som återstår. Slutligen skiftas den valda volymen tillbaka till originalvärdet.

 

Den funna volymen används för att leta upp motsvarande typ.

S3:=IF(R3>MAX(vol);"För stort";INDEX(typ;MATCH(R3;vol;0)))

 

mvh

Johan

 

[bild bifogad 2006-01-25 23:00:31 av Pejo]

798453_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det någon möjlighet att få kika på filen?

Filen innehåller egentligen inget mer än det ovan beskrivna, men visst den kommer på din epost.

 

mvh

/Johan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har försökt själv, men får inte samma resultat i R3. Har bytt mail till tobias_jonasson@hotm....

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skickad till din nya adress. Dags att gå och knyta sig, men jag är tillgänglig imorgon om du har mer frågor.

 

God natt

/Johan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Satt och testade lite idag - fungerar utmärkt :thumbsup:. Om man tar det ett steg längre; är det möjligt för excel att klara av att räkna ut hur godset ska stuvas på lagerplatsen. Även om volymen och alla mått fungerar så kan det ju fortfarande vara så att det fysiskt inte går att stuva in godset, eftersom det med säkerthet blir ett viss "spill" på platsen. Skulle excel kunna känna av detta med hänsyn till måtten?

 

MVH

 

Tobias

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...