Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Chassits startknapp har troligen fastnat

€inri

Recommended Posts

Hej,

häromdagen dog min äldre dator. När jag försöker starta den så verkar det som om on/off-knappen på framsidan är ur funktion; har kanske fastnat eller något annat fel.

Har sökt här på eforum och problemet förefaller till en del vara behandlat.

Jag tror knappast det är lönt att försöka reparera den gamla, som har Win98 och som f.ö. aldrig varit någon pålitlig maskin.

Jag vet att det skulle innebära stora olägenheter om samma fel dök upp på min nya maskin. Därför undrar jag om någon vill hjälpa och tala om hur man ska förhindra ett sådant här missöde.

1. Ska man undvika använda tryckknappen (on/off) på framsidan?

2. Ska man låta datorn stå på hela tiden och bara låta den gå i 'Vänteläge'?

(tror jag läst här på eforum att många 'experter' gör så)

3. Är något annat tillrådligt, t.ex. använda strömbrytaren på baksidan av chassit eller att dra ur/ sätta i sladden?

Vore tacksam för svar.

med vänliga hälsningar

Ejnar E

Startknappen är en helt vanlig tryckknapp där 2 kablar sluts för ett kort ögonblick. Sannolikt kan du byta den mot vilken tryckknapp som helst. Inget större ingrepp om chassit går att öppna/demontera.

En gammal (riktigt gammal) dator kan i och för sig ha en vanlig strömbrytare som frontknapp, när jag tänker efter.

Att knappen går sönder ser jag som väldans ovanligt. Visst sliter det om du startar datorn för ofta, låt den istället stå på om det handlar om någon timmes mellanrum. Men att låta den stå på dygnet runt istället för de timmar du använder den låter överdrivet bara för att spara power-knappen funktion.

Min dator står på dygnets alla timmar - men då använder jag den också i stort sett under dygnets alla timmar. :)

| Noisekiller |

Pengar betyder inte ett lyckligt liv men bekvämlighet i ett olyckligt.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...