Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Allmänna tips


tod

Rekommendera Poster

Hej

 

Jag är i färd med att skaffa en ny dator som jag vill optimera för 3d.

Har inte riktigt hängt med på vad som händer på hårdvarumarknaden på sistone och jag skulle bli tacksam för lite allmänna tips om vad man ska se upp med/se till att få med, i sitt datorpaket vad det gäller:

 

moderkort, grafikkort, processor osv.

 

 

Tacksam för alla tips eller länkar

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3d, jag antar du menar spel?

 

Förslag

 

Amd 64 3700+ (1MB)

Nforce4 mobo

2G ram

 

Grafkkort: Gf 7800GT/GTX eller Ati x1800xl/xt

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ungefär så, eller kanske med en dubbelkärnad processor?

 

Den billigaste är Athlon 64 X2 3800+, och består av två processorer med samma prestanda som enkelkärnade Athlon 64 3200+. Därför är prestandan inte lika hög när bara en procesor utnyttjas, men när det görs kan prestandan bli mycket bättre. Quake 4 är ett spel som utnyttjar det, och fler kommer att göra det. Raytracing, som är rendering av 3d-scener (om än inte så spelrelaterad), går mycket snabbare med två kärnor.

 

Ska du spela spel och få med alla effekter handlar det om att köpa kort som har SM 3.0-stöd, vilket Geforce 6/7 och Radeon X1xxx-serierna har. Senare idag läggs troligen X1900-korten till utbudet av grafikkort, de ska ersätta X1800.

 

Radeon X1xxx har en fördel funktionsmässigt inom kvalitetsinställningarna, om än kanske inte prestandamässigt, de klarar att göra multisamplad kantutjämning (MSAA) i spel som använder HDR på flyttal under SM 3.0, vilket inte Geforce 6/7 kan. Ska det funka att kombinera den sortens HDR med kantutjämning på dem måste spelen använda supersampling (SSAA), vilket är mer prestandakrävande.

 

Hur stor begränsning det här är är inte helt klart, iom HDR precis har börjat komma till spel i större utsträckning, men idag används vanligtvis MSAA i spel eftersom spelen inte blir lika lidande. Undrar du mer om HDR skrev jag lite grann i den här posten (under plusknappen):

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=792982#796572

 

En drivrutinsmässig fördel som X1xxx-serien har är hårdvarustöd acceleration av h.264-kodad video, men det ska även komma till Geforceserien med nyare drivrutiner.

 

/ m

[inlägget ändrat 2006-01-24 13:44:43 av Stålis]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

behövs en bättre cpu än X2 3800 för att den ska vara konkurenskraftig.

Satsa på en X2 4400 eller bättre.

 

Få spel har än stöd för dubbla kärnor och en del äldre spel/program trivs inte alls med dessa nya cpu'er.

 

Kanske är det så att man kan köpa en "billig" cpu idag och uppgradera när det blir mer behov av det. Amd byter också sockel nu under våren/sommaren till M2, vilket man ska satsa på inför framtiden.

 

 

Glöm ej att köpa ett kraftigt nättag... av god kvalitet.

Kör själv med ett på 560W

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...