Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

SCSI


Datamilla

Rekommendera Poster

Ser inte ut som ett erkännande, utan mer som ett tips:

Knappast, för det första vore det inte olagligt ens om det vore ett tips och för det andra så har du knappast ensamrätt på att tolka smileyn på slutet (eller låta bli att göra det).

 

Det jag menar är, att om någon tipsat om var och hur man kan ladda ner t.ex. Photoshot, hade tråden förmodligen låsts eller tagits bort omedelbart, p.g.a att dom ansvariga är livrädda att få APB eller motsvarande på sig. Men när någon tipsar om var och hur man kan stjäla ett kontrollerkort, så reagerar ingen..

 

Lite konstigt är det..

Jo, om man inte har förstått skillnaden mellan lag och regel så är det nog konstigt men det handlar inte om att IDG.se är rädda för att få några APB eller motsvarande på sig. Regeln har med största sannolikhet tillkommit för att IDG.se i huvudsak riktar sig till en bransch som bland annat lever på att tillverka, sälja och/eller använda mjukvara. Reglerna om upphovsrättsligt skyddat material fanns där även när det var fullt lagligt att tanka hem film och musik, de är helt enkelt inte på något sätt relaterade till lagar. Det skulle helt enkelt se rätt konstigt ut om ett bransch-organ inte stod på samma sida som större delen av sina kunder. Man ska leva som man lär.

 

Däremot har idg.se en skyldighet att ta bort sånt som strider mot gällande lagar, men i det här fallet verkar det mest som om det är någon som är putt för att reglerna förbjuder en sak men inte något annat. Take it or leave it, reglerna lär inte ändras.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, genom att köpa en Maxtor disk med gratis kontrollerkort i, får du på gratis sätt plats med fler hårddiskar...

 

Dessutom är jag en väldigt korkad människa. Jag tror att "free" betyder gratis.

 

Men för att hålla till ditt ämne:

 

Detta är helt en tolkningsfråga. Jag håller med dig om att ämnet "piratkopiering" behandlas väldigt känsligt här, men jag har sett flera som länkat till seriall.com utan att någon reagerat. Sen lästa jag nånstans att "Wardriving" inte får diskuteras här heller, vilket jag tycker är bullshit eftersom man får ha radio i sin bil. I en annan tråd beskrev jag hur man tar sig förbi olika säkerhet i trådlösa nätverk, kanske är det också mot regelerna?

 

Jag vet inte. Men jag vet att eforum är ett subjektivt forum, liksom i verkligheten. I grund och botten är det alltid en människa som bestämmer vad som får och inte får sägas.

 

Någon?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vilket jag tycker är bullshit eftersom man får ha radio i sin bil.

Som sagts tidigare så har regler inget att göra med vad som är tillåtet, regler har att göra med vad de som äger sajten har bestämt sig för vara acceptabelt. Om IDG hade bestämt att man inte fick nämna färgen röd och gjort det till regel så hade det varit ett regelbrott att nämna färgen röd, trots att det inte är olagligt.

 

I en annan tråd beskrev jag hur man tar sig förbi olika säkerhet i trådlösa nätverk, kanske är det också mot regelerna?

Kanske, det är upp till de som är moderatorer för forumet att avgöra från fall till fall, de kan inte läsa alla inlägg så även om något är ett regelbrott så händer det faktiskt att ingen observerar det.

 

I grund och botten är det alltid en människa som bestämmer vad som får och inte får sägas.

Precis, fast det verkar svårt att förstå för många. Förvånansvärt många verkar tro att det är deras egen (inte så sällan felaktiga) uppfattning om vad som är lag som avgör vad man får och inte får göra.

I just det här fallet kan jag varken se att det skulle finnas ett lagbrott eller regelbrott i det som skrivits, naturligtvis kan man diskutera om det faktiskt handlar om snatteri eller stöld men det är mig veteligen inte varesig regelbrott eller lagbrott att berätta för någon att man kan stjäla något om man inte vill betala.

 

Själv kunde jag egentligen inte bry mig mindre, jag har alla SCSI-kort jag behöver och har betalat för flera av dem ;-) Regler kan man diskutera här: //eforum.idg.se/Threads.asp?forumid=215

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker nog att detta är att göra en höna av en fjäder. Vad som inte får diskuteras står ju klart och tydligt i reglerna för detta forum.

 

Att jag fick ett tips av någon om något på skoj som kan bedömas som olagligt är ju faktiskt inte vad som efterfrågades i tråden.

 

Jag ville ha hjälp med ett befintligt SCSI kort vilket är betalt och klart sen många år tillbaka.

 

Jag bestämdee mig för att köpa en större IDE disk vilken jag faktiskt tänker betala för sen om det följer med gratisprylar så ... ojdå.

 

Jag tycker faktiskt att butiken var lite klantig och kan skylla sig själv lite grand i detta fall vilket jag sagt tidigare de måste ju ha visat kvitto.

 

Det är faktiskt lite upp till den som läser och bedöma vad som är bra och dåligt också och handla därefter.

 

Jag går inte ut och slår ner någon med ett järnrör för att jag råkat läsa det i tidningen.

 

Åsikter får alla ha men lite eftertanke lönar sig ibland innan man handlar.

Ingen är fullkomlig inte ens jag ;)

 

Milla

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker (jo jag vet att jag tycker mycket) att du skall köpa en av de mindre Raptor diskarna (den nya storas Rapptorn är lite bättre men vi har ju en budget att hålla oss till):

 

http://komplett.se/k/ki.asp?sku=117353&cks=PRL

http://komplett.se/k/ki.asp?sku=122429&cks=PRL

 

Lägg systemet och dina program på en av dessa Raptor diskar. Köp sedan en lagom stor "vanlig" disk för datalagring (gärna en disk med 16MB cash). På den "vanliga" disken skapar du en liten partion (ca 1-2 GB) för din växlingsfil, alternativt sätter du en fast storlek på växlingsfilen (detta för att växlingsfilen inte skall kunna bli fragmenterad).

 

Nyttan av ett snabbt disksystem skall inte underskattas, enligt min åsikt så betyder disksystemet väldigt mycket för datorns snabbhet och din upplevelse av hur det känns att jobba med den.

 

-nisse

Failure is not an option!

It comes bundled with the software.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

fhe det känns alltid lika skönt när någon skriver det man själv tänkt skriva:thumbsup:

 

Bra ett litet tillägg: det är tråkigt att "Datamilla's" tråd har "förstörts" av en massa ovidkommande spörsmål om hur till vida det är okey att skriva om snatteri.

 

-nisse

Failure is not an option!

It comes bundled with the software.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske, måste kolla lite först men jag har ditt råd med mig.

 

Växlingsfiler å sånt fixar ungarna själva med men skall rekommendera ditt råd. Vissa spel kräver ändringar i växlingsfilerna för att fungera bra.

 

Innan du beställer denna SATA-disk måste du försäkra dig om att du har en ledig SATA-kontakt. Har du inte en ledig SATA-kontakt måste du välja en IDE-disk eller köpa ett SATA-kontrollerkort som du hittar under Tillbehör.

 

Plus ett sådant förstås då? Kan jag överleva ekonomiskt.

 

http://komplett.se/k/ki.asp?sku=110633&cks=SPC

 

Då är jag rökt. Har inga fler PCI i den datorn SUCK

 

Har på PCI grafik/ljud/SCSI =fullt

 

eller har jag det? Nu blev jag osäker hmm grafikkortet är bytt till AGP kanske.

Får kolla sen

 

Edit Tack för ert deltagande i ovidkommande kommentarer i ämnet. Skrev nog samtidigt då det poppade upp ett inlägg emellan

 

Milla

 

[inlägget ändrat 2006-01-25 21:02:34 av Datamilla]

[inlägget ändrat 2006-01-25 21:03:25 av Datamilla]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NWM skrev:

 

...den nya storas Raptorn är lite bättre

Den är snabbare än 74 GB:aren. Fick 134.9 MB/s mot 123.9 MB/s för 74:an i HD Tachs Burst speed.

Nu är det ny-installationer av x64-systemen som rullar på och mycket att konfigurera...och aktiveringen fungerade. Förra gången var jag tvungen ringa.

 

Webhallen har 3 st kvar (i morse hade de 6 st), om du står ut med deras fruktansvärt dåliga musik rent ljudmässigt, i väntan på att expedieras. Jag hade drygt 20 före, men det gick förvånansvärt snabbt i alla fall.

 

 

 

[inlägget ändrat 2006-01-25 21:13:29 av Maratonmannen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag får väl skicka sonen in person, han är ofta där o dräller och dreglar över alla spel som han vill ha :)

 

Milla

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den är snabbare än 74 GB:aren. Fick 134.9 MB/s mot 123.9 MB/s för 74:an i HD Tachs Burst speed.

 

Väntar med spänning på min beställda disk. Tror säkert att den nya disken är lite snabbare men den största skillnaden är nog ändå mot en "vanlig" disk. Återkom gärna med mer info om vad jag har att förvänta mig.

 

-nisse

Failure is not an option!

It comes bundled with the software.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dessutom är jag en väldigt korkad människa. Jag tror att "free" betyder gratis.

 

Ketchupen till korven är ju också "fri" men det betyder ju inte att man kan ta med sig korvgubbens ketchupförråd hem för det :)

 

I en annan tråd beskrev jag hur man tar sig förbi olika säkerhet i trådlösa nätverk, kanske är det också mot regelerna?

 

Om det är den tråden jag tror du menar så har ju den ett klart syfte att utreda exakt hur det står till med nyttan av olika säkerhetsinställningar. Det går ju inte att reda ut det utan att gå till botten med vad man som "bov" faktiskt KAN se om man lyssnar på trafiken.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Maratonmannen skrev:

Men jag tror att det går att aktivera stödet i efterhand. Har läst om lyckade och misslyckade försök om detta.

 

Det går att aktivera och avaktivera om du dubbelklickar på SATA-controllern i Enhetshanteraren.

 

För min del var den aktiverad från början utan några nämndvärda drivrutiner för just NCQ. Problemet var bara att jag fick fellogg i Loggboken, som efter mycket felsökande berodde på aktiverat NCQ utan drivrutiner.

 

Använder Nforce4-chipset och dess SATA-controller.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Vad händer om du blir halvt ihjälskrämd, två gånger?"

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...